پس از قدردانی آیت الله صافی گلپایگانی از دکتر زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی جهت نپذیرفتن پست وزارت در دولت دهم، به لحاظ توجه به نظر مراجع، این نماینده مجلس در بیت آیت الله صانعی در قم حضور یافت.
 

به گزارش جهان، این دیدار هفته گذشته در بیت معظم له و با حضور حجت الاسلام علی بنایی نماینده محترم قم برگزار شد.

بنابر این گزارش زهره الیهان، دلیل نپذیرفتن پست وزارت را توجه به جایگاه مرجعیت عنوان کرد و افزود: بعد از تاکید مقام معظم رهبری بر توجه به نظرات مراجع، این امر را بر خود فرض دانستم و انجام تکلیف نمودم.

الهیان تاکید کرد: ما در مجلس در مباحث قانونگذاری و سیاستگذاری در حوزه زنان نیاز جدی داریم که حتما نظر مراجع را داشته باشیم و قانونی که وضع می کنیم حتما در چارچوب فقه و شرع مقدس باشد.

الهیان در ادامه دغدغه زنان مجلس را قدم برداشتن در چارچوب فقه و شرع مقدس عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد که مجلس همواره بتواند از نظرات مراجع به عنوان پشتوانه ها و استوانه های نظام بهره مند شود.

الهیان همچنین اظهار داشت: سایر خانم هایی که در دولت اصولگرا مسئولیت هایی را پذیرفته اند نیز نگاهی اینچنینی دارند و دغدغه آنها تحکیم بنیان خانواده است و مسایل زنان و مشارکت زنان در عرصه اجتماعی را بدور از نگاه فمینیستی می بینند.

این نماینده مجلس با اشاره به مسائل و چالش های پیش روی جامعه زنان که نه نگاه سنتی و نه فمنیستی و غرب گرایانه تابحال نتوانسته به آنها جوابی بدهد، تقاضای اعلام نظر این مراجع عالی قدر در مسایل جامعه زنان نمود و افزود: تعامل با مراجع برای ارائه راهکار در مسائل زنان برای مسئولین کشور بسیار راهگشاست.

در ادامه این دیدار آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به اینکه جامعه ایرانی یک جامعه مسلمان است گفت: باید جامعه را با توجه به آیات و دستورات خدا و ائمه و رهنمودهایی که در قرآن و کلام ائمه وارد شده بسازیم و قوانین اسلام و قرآن را رعایت بکنیم.

وی با بیان اینکه دین اسلام دینی است که وضعیت زن را در آن موضع شایسته ای که باید باشد قرار می دهد افزود: در هیچ مکتبی مانند اسلام به زن و موقعیت او توجه نشده است در این مکتب است که زن ارزش و مقام بالای خود را پیدا کرده است.

آیت الله صافی گلپایگانی تاکید کرد: ما فرهنگی خدایی داریم که به واسطه آن کل جامعه در آسایش و راحتی باشند. و در عین حال که همه محترمند و هیچکس نمی تواند حق کس دیگری را پایمال کند. در این فرهنگ اسلامی هم زن برای مرد احترام قائل است و هم مرد برای زن.

وی در ادامه با اشاره به فرهنگ حاکم بر جوامع غربی گفت: علی رغم ادعاهایی که از سوی آمریکا و اروپا راجع به آزادی حقوق زنان می شود ما می بینیم که اوج سقوط فرهنگ غرب در مسایل مربوط به زن و جامعه زنان است به طوری که هیچ آزادی حقیقی برای زن در این جوامع وجود ندارد.

این مرجع عالی قدر با اشاره به اینکه باید برای درست بودن یک موضوعی به فرهنگ و احکام اسلام به صورت یک مجموعه نظر شود افزود: ما باید فرهنگ اسلام را در همه رشته ها ملاحظه کنیم. وقتی این ملاحظه شد مرد و زن آنطوری که جامعه سالم را بسازند، ساخته خواهند شد و در آن زمان دیگر این دعواها و خشونت ها نخواهد بود.

آیت الله صافی ادامه داد: در اسلام حضرت زهرا(س) از جهت علم و معرفت از هیچکدام از ائمه کم نبودند و بلکه ائمه معترف به حجیت حضرت بودند. اما این علم و معرفت بالای حضرت هیچ وقت موجب نشد که هر وقت پیامبر اکرم از مکه یا مدینه خارج می شدند ایشان را جای خود بگذارند. البته این به دلیل شأن حضرت زهرا است زیرا این موضوع در شأن حضرت نبوده است.

آیت الله صافی گلپایگانی در پایان، اقدام زهره الهیان را در خور تقدیر عنوان کرد و بیان کرد: این اقدام شما در آینده خودتان را شاد خواهد کرد.

زهره الهیان نیز در پایان این دیدار با اظهار امیدواری از اینکه هدیه معنوی این دیدار اجازه برای دیدارهای بعدی نمایندگان با این مرجع عالی قدر و سایر مراجع عظام جهت اتخاذ نظرات فقهی و لحاظ آن در قانونگذاری باشد و علما و مراجع در راستای مصالح نظام و چالشهای موجود در جامعه زنان با تبادل نظر مجلس را در جهت قانونگذاری صحیح پشتیبانی نمایند گفت: امیدوارم مجلس بتواند در ادامه کار خود با استفاده از نظر مراجع با توجه به فقه پویای شیعه و باز بودن باب اجتهاد و در نظر گرفتن الگوی شخصیتی حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) به عنوان انسان کامل یک الگوی عملی کامل از شخصیت زن به جامعه جهانی ارائه دهد.

 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:jahannews.com