نشریه نیچر در مطلبی مدعی شد مقاله علمی کامران دانشجو که در سال 2009 منتشر شده کپی برداری از مقاله ای است که در سال 2002 توسط دانشمندان کره ای به چاپ رسیده است.
 
به نقل از نو انديش ، نشریه نیچر در بخش وبلاگهای خود مطلبی منتشر کرده است که در آن ادعا شده قسمتهای زیادی از متون، کلمات و ارقام و بخشهای مقاله کامران دانشجو وزیر کنونی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران که در سال جاری منتشر شده است ، شباهت بسیار زیادی به مقاله دانشمندان کره جنوبی دارد که در سال 2002 انتشار یافته است.

به گفته نیچر این مقاله که توسط کامران دانشجو و مجید شهراوی از بخش مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران ارائه شده است  Analysis of critical ricochet angle using two space discretization methods نام داشته و در نشریه مهندسی با رایانه (Engineering with Computers) در سال 2009 منتشر شده است. بر اساس این ادعا در بخشهای بسیار زیادی از متن این مقاله جملات به صورت لفظ و به لفظ از مقاله ای به عنوان Ricochet of a tungsten heavy alloy long-rod projectile from deformable steel plates  که توسط دانشمندان کره جنوبی در سال 2002 ارائه شده کپی برداری شده است. این مقاله در نشریه Physics D منتشر شده است.

در این مطلب ادعا شده است اعتبار علمی دانشجو که در اوایل ماه جاری به عنوان وزیر علوم در ایران منصوب شده است پس از انتشار گزارشی در لس آنجلس تایمز که علامت سئوالی را در برابر مدرک دکتری دانشجو قرار داد به مطلبی قابل بحث تبدیل شده است. بر اساس صفحه وب سایت دانشگاه وی مدرک دکترای خود را از موسسه سلطنتی علوم و تکنولوژی  منچستر دریافت کرده است که پس از مدت زمانی این صفحه تغییر کرده و نام دانشگاه اعطا کننده دکتری به کالج سلطنتی لندن تغییر پیدا کرد. با این حال بر اساس تائید وزارت علوم ، دانشجو در دانشگاه امیرکبیر از پایان نامه خود دفاع کرده است.

به گزارش مهر، مدرک تحصیلی کامران دانشجو در گفتگوی مشروح مهر با علی عباسپور تهرانی فرد رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به شماره خبر 937860 هم منتشر شده و در آن عباسپور تاکید کرده است که صحت مدرک دانشجو برای وزارت علوم ایران و مجلس شورای اسلامی تایید شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وزارت علوم ایران و شخص دکتر کامران دانشجو هنوز پاسخی به ادعای نیچر نداده اند.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:noandish.com