روزنامه ایران نوشت: رئیس جمهور در سفر امسال به نیویورك نیز به مانند چهار سفر پیشین، درخواست رسانه‌های بین‌المللی برای مصاحبه را پذیرفته است.

 

دیپلماسی رسانه‌ای دكتر احمدی‌نژاد بازتاب بسیار گسترده‌ای در كشور میزبان و نیز سایر كشورهای جهان داشته است. تاكنون خبرنگاران رسانه‌هایی نظیر خبرگزاری آسوشیتدپرس، روزنامه واشنگتن پست، شبكه‌های تلویزیونی NBC، CBS و CNN، هفته نامه نیوزویك، تایم و.. از فرصت حضور رئیس جمهور در نیویورك برای اطلاع از مواضع جمهوری اسلامی بهره گرفته‌اند.

استدلالهای روشن و تعیین‌كننده دكتر احمدی‌نژاد، ویژگی بارز مصاحبه‌های اختصاصی رسانه‌های جهان با رئیس جمهور است و به طور كلی روش وی در این مصاحبه‌ها رویكرد استدلالی است تا تبلیغی. این گونه است كه خبرنگاران مصاحبه كننده با رئیس جمهور، پس از شنیدن استدلالهای رئیس جمهور در خصوص مسائل فلسطین، هسته‌ای، انتخابات، عدم نیاز ایران به بمب اتمی و... استدلالها را می‌پذیرفتند و اقناع می‌شدند.

خانم لالی مونت، خبرنگار دیپلماتیك نیوزویك پس از گفت‌و‌گو با دكتر احمدی‌نژاد گفت كه نظرات رئیس جمهوری ایران در خصوص مسائل جهانی روشن و دقیق بود و از این مصاحبه راضی هستم. وی تأكید كرد:‌ دكتر احمدی‌نژاد شخص با معلومات و دانشی بود.

مقایسه سؤالات رسانه‌های امریكایی و اسپانیولی زبان امریكای لاتین بوضوح نشان دهنده وابستگی رسانه‌های ایالات متحده به لابی‌های صهیونیستی است. در حالی كه رسانه‌های اسپانیولی زبان سؤالات متعدد و در حوزه‌های مختلفی از رئیس جمهور كشورمان پرسیدند، رسانه‌های امریكایی همگی روی پنج موضوع هسته‌ای،‌ رژیم صهیونیستی، هولوكاست، انتخابات و آشوبهای پس از آن متمركز بودند. این موضوع نشان می‌داد كه رسانه‌های امریكایی اصرار دارند موضوعات مشخصی مثل هولوكاست در ارتباط با كشورمان مطرح و تكرار شود.

در طول برگزاری نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سخنرانی‌های اوباما، تائو و احمدی‌نژاد رؤسای جمهور امریكا، چین و ایران به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است. این نطق‌ها سه الگوی مدیریتی برای اداره جهان را در برمی‌گیرد كه در این میان رسانه‌ها و محافل علمی و دانشگاهی امریكا، الگوی ایرانی اسلامی مطرح شده توسط دكتر احمدی‌نژاد را مورد توجه ویژه قرار داده‌اند.

تقدیر از دیدگاه عدالتخواهانه و حق طلبانه دكتر احمدی‌نژاد از جمله نكات مطرح شده در دیدار رؤسای جمهور و سران جهان با رئیس جمهور كشورمان بود. این موضوع نشان می‌دهد كه گفتمان احمدی‌نژاد در سطح بین‌المللی مورد توجه است و پذیرش جهانی دارد.

صاحبان اندیشه امریكا نیز از جمله دیدار كنندگان با رئیس جمهور بودند كه استقبال گسترده‌ای از مواضع دكتر احمدی‌نژاد داشتند.

دیدار با حدود 1200 دانشجوی دانشگاههای امریكا از سراسر این كشور فرصت خوبی برای طرح دیدگاههای انقلاب اسلامی و مواضع كشورمان بود. اظهار رضایت از شركت در این نشست را می‌شد در چهره تك تك دانشجویان و دانشگاهیان امریكا بوضوح مشاهده كرد.

یكی از حاشیه‌های ویژه سفر در مصاحبه شبكه CBS امریكا با رئیس جمهور شكل گرفت. جایی كه مجری شبكه امریكایی تصویری از ندا آقاسلطان - كشته شده در اغتشاشات پس از انتخابات – را به دكتر احمدی‌نژاد نشان داد و در حالی كه این اقدام احساسات مخاطب امریكایی را برمی‌انگیخت، رئیس جمهور در نهایت آرامش، تصویری از مروه الشربینی، شهیده مصری بیگناه كه در دادگاه آلمانی به شهادت رسید را به خبرنگار CBS نشان داد و گفت كه شما در قبال این چه پاسخی دارید كه رسانه‌های غربی 10 روز خبر شهادت الشربینی با ضربات چاقو در دادگاه آلمان را منعكس نكردند. دكتر احمدی‌نژاد با انتقاد از رویكردهای دوگانه غرب تصریح كرد كه چگونه است كه ندا آقاسلطان سندی برای مظلوم نمایی عده‌ای آشوبگر و بهانه‌ای برای فضاسازی رسانه‌ای علیه ایران می‌شود اما همان رسانه‌ها در قبال شهادت الشربینی سكوت می‌كنند. البته مجری برنامه هم پاسخی برای گفتن نداشت.

به رغم سردادن شعار تغییر از سوی باراك اوباما، رئیس جمهور امریكا و ادعای وی مبنی بر گشوده بودن دست همكاری به سوی تهران، وی در زمان سخنرانی دكتر احمدی‌نژاد در محل اجلاس حضور نداشت. این در حالی بود كه رئیس جمهور كشورمان در نشست صبح و به هنگام سخنرانی اوباما در نشست سران حضور داشت.

طولانی شدن سخنرانی معمر قذافی رئیس جمهور لیبی به یك ساعت و 35 دقیقه باعث شد برنامه‌ریزی قبلی در خصوص نطق‌های بعدی سران كشورها (كه متعارف آن 15 دقیقه است) به هم بخورد و به تبع آن سخنرانی رئیس جمهور كشورمان در نشست بعدازظهر سران با اختلاف زمانی دوساعته ایراد شود.

در حالی كه پیش از سفر رئیس جمهور، سلطنت طلبان علیه حضور احمدی‌نژاد فضاسازی كرده بودند و حضور چند ده هزارنفری ایرانیان مقیم امریكا در تظاهرات مقابل محل اقامت رئیس جمهور در نیویورك را در سر می‌پروراندند، این برنامه با استقبال كم برگزار شد به گونه‌ای كه علی رغم صرف هزینه‌های كلان تبلیغاتی تعداد شركت كنندگان در تجمع ضدایرانی، به چندصد نفر هم نمی‌رسید. اعضای گروهك تروریستی منافقین نیز گهگاه جلوی هتل محل اقامت احمدی‌نژاد تجمع می‌كردند كه تعداد آنها همواره كمتر از 10 نفر بود

 

گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news 
منبع:iran-newspaper.com