زیباکلام: سقوط نظام به نفع دموکراسی نیست
صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: فرض بگیریم که این نظام سقوط کند و یک نظام جدیدی روی کار بیاید. من به شما خواهم گفت از همان فردا نمره دموکراسی در ایران که به آن ۱۰.۵ دادم می‌شود چهار، می‌شود پنج، می‌شود سه، می‌شود ۲. ممکن است بعدها بشود ۲۰، ولی عجالتاً می‌شود یک، ۲، سه

گفتگوی صادق زیباکلام با اعتماد آنلاین

*آیا با فروپاشی همه مشکلات حل می‌شود؟ بعدش چه اتفاقی می‌افتد؟

اجازه دهید... آن نروژ و فنلاند که شما گفتید و آن هند و ژاپنی که من می‌گویم، برای من که این‌قدر دموکراسی مهم است، فرض کنیم شما مرا وادار کنید بگویید آقای زیباکلام! باید به این چند کشور نمره دموکراسی بدهید، من نمی‌فهمم دموکراسی یعنی چه؟ از صفر تا بیست باید نمره دموکراسی دهید.

می‌خواهی به فنلاند چند بدهید؟ می‌گوییم ۱۹. به هند چند می‌خواهی بدهی؟ می‌گوییم ۱۷.۵. به آمریکا چند می‌خواهی بدهی؟ می‌گوییم ۱۶. به انگلستان چند می‌خواهی بدهی؟... بعد می‌گویی آقای زیباکلام! به عربستان با همان ملاکی که به فنلاند و هند و... نمره دادی، به عربستان بن‌سلمان چند می‌دهی؟ می‌گویم ۱، ۱.۵. می‌گویید آنها شلاق و... را جمع کردند... می‌گویم آنها همه حقه‌بازی است. بیشتر از ۱.۵ نمی‌دهم. بعد می‌گویید به جمهوری اسلامی چند می‌دهید؟ می‌گویم قرار نبود سوال سخت بپرسید. جمهوری اسلامی ایران را ناپلئونی قبول می‌کنم: ۱۰، ۱۰.۵.

*شما واقعاً به جمهوری اسلامی ایران ۱۰، ۱۰.۵ می‌دهید؟

بله. با همان متر و معیاری که به عربستان ۱، ۱.۵ می‌دهم. چون در عربستان روزنامه شرق وجود ندارد، برای اینکه در عربستان روزنامه اعتماد وجود ندارد، بله. جمهوری اسلامی ایران فنلاند نیست، ولی عربستان هم نیست، کره‌شمالی هم نیست، چین هم نیست. این را من به خاطر خوشایند آقایان نمی‌گویم، اعتقاد دارم. یعنی الان اگر در ناف نیویورک هم بودم این را می‌گفتم که نمره ۱۰، ۱۰.۵ می‌دهم.

مهم نیست چه نمره‌ای می‌دهی فرشگردها، سلطنت‌طلب‌ها، مجاهدین خلق نمره زیر صفر بدهند، باشد. به ‌هر حال یک عددی که بماند. حالا فرض بگیریم که این نظام سقوط کند و یک نظام جدیدی روی کار بیاید. من به عنوان یک استاد علوم سیاسی که کارم تاریخ تحولات ایران است، به شما خواهم گفت از همان فردا نمره ۱۰.۵ که من دادم می‌شود چهار، می‌شود پنج، می‌شود سه، می‌شود ۲. ممکن است بعدها بشود ۲۰، ولی عجالتاً می‌شود یک، ۲، سه.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: etemadonline.ir