هفت استان ایران، هسته‌ ای شده‌ اند
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه کشور امارات اخیرا اقدام به راه‌اندازی آزمایشی نیروگاه اتمی براکه کرده است، گفت: در مورد وضعیت ایمنی و امنیت این نیروگاه سوال‌های جدی مطرح شده است و امارات باید در خصوص پاسخگو باشد

صحبت های سردار غلامرضا جلالی به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای

سردار غلامرضا جلالی به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای، با بیان اینکه موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران پس از انقلاب اسلامی از مهمترین مباحث در حوزه سیاست خارجی کشور بوده است، گفت: در حالیکه در زمان رژیم ستمشاهی، آمریکا و اروپایی‌ها به دلیل وابستگی نظام سیاسی ایران به آنها از بهره‌برداری از نیروگاه‌های هسته‌ای در ایران (بدون دخالت ایران در توسعه و بهره برداری) حمایت می کردند، افزود: با این حال با روی کار آمدن یک حکومت مستقل در ایران نه تنها حمایت‌ها از توسعه بهره‌برداری از نیروگاه های هسته‌ای قطع شد، بلکه سنگ‌اندازی‌های متعدد برای حذف کامل صنعت هسته ای در ایران آغاز گشت.

وی با اشاره به اینکه طی این سال‌ها ایران با درک این موضوع که نمی‌تواند آینده انرژی خود را به تصمیم دشمنان گره بزند وارد عرصه فعالیت‌های هسته‌ای شد، گفت: خباثت آنها باعث شد تا ایران با یک بی اطمینانی کامل به سمت توسعه فعالیت های صلح آمیز هسته‌ای و آنهم بحث فوق پیشرفته تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای حرکت کند.

جلالی با اشاره به اینکه مساله هسته‌ای امروز نماد خودباوری، استقلال و توانایی ملت ایران برای حرکت به سمت جلو است، گفت: چند دهه است که غرب تلاش دارد تا موضوع انرژی هسته‌ای را در ایران متوقف کند اما با درایت مقام معظم رهبری و ایستادگی ملت این صنعت همچنان سرپا و به سمت جلو حرکت می کند.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در این سالها بارها با اقدامات خشونت بار خود از جمله ترور شهدای هسته‌ای تلاش داشته تا فناوری هسته‌ای ایران را از بین ببرد، افزود: خون سرخ و پربرکت این شهدا سبب شده است که امروز فناوری صنعت هسته‌ای ما به یک علم و فناوری بومی تبدیل شود که قائم به اشخاص نیست و نابود شدنی هم نخواهد بود.

جلالی با تاکید بر اینکه دشمن راه چاره‌ای جز پذیرش ایران هسته‌ای صلح آمیز و قوی ندارد، گفت: شکست کارزار فشار حداکثری دولت آمریکا آخرین تیر در ترکش دشمن برای توقف فناوری هسته‌ای در ایران بود و به لطف خدا سد تحریم ها نیز با سیل اراده قوی ملت ایران به زودی فرو می ریزد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه این سازمان حسب تدابیر رهبری و سیاست های بالادستی، در حوزه پدافند پرتوی اقدام به راه اندازی یک قرارگاه عملیاتی کرده است، گفت: در این قرارگاه، موضوعاتی همچون مقابله با تهدیدات پرتوی، ارتقای آمادگی‌های عمومی کشور، تهیه و اجرای طرح واکنش اضطراری، ایجاد زیرساخت های درمانی در دستور کار است.

وی با بیان اینکه آژانس انرژی اتمی به عنوان مرجع بین المللی در مباحث هسته‌ای بر ضرورت وجود ساختارهای پدافند غیرعامل در زمینه پرتوی تاکید دارد، افزود: امروز 7 استان ایران هسته‌ای شده اند و صنعت هسته‌ای در بسیاری از بخش های کشور همچون بخش بهداشت و درمان مورد استفاده است و لذا توسعه مباحث ایمنی، امنیت و دفاع و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری امن از این فناوری از دستورکارهای قرارگاه پدافند پرتوی است.

جلالی با اشاره به اینکه سازمان پدافند غیرعامل در سال‌های گذشته برگزاری رزمایش‌ها و تمرین‌ها برای مقابله با حوادث احتمالی پرتوی در مقایسه‌های مختلف را برگزار کرده است و همچنان این رزمایش‌ها در دستور کار است، گفت: خوشبختانه در بخش های توسعه زیرساخت های بهداشت و درمان نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است و در تلاش هستیم تا قطب درمان مصدومیت‌های پرتوی در کشور را راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم در بحث حوادث و پیامدهای پرتوی نیاز به ساماندهی و تعیین تکلیف نظام ارجاع درمانی است، تصریح کرد: از همین رو نیاز بود تا تشکیلاتی به عنوان قطب درمانی در نظر گرفته شود و این موضوع را دنبال کند.

جلالی ادامه داد: در موضوع حوادث شیمیایی با توجه به سوابق و توانمندی‌هایی که در دانشگاه بقیه‌الله(عج) وجود داشت، این تشکیلات به عنوان قطب درمان مصدومیت‌های شیمیایی تعیین شد. در حوزه هسته‌ای نیز نیازمند چنین نظام ارجاعی بودیم که با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقدمات آن فراهم شد.

وی افزود: در این راستا، مقرر شد ما در گام نخست خود زیرساخت هسته‌ای یک مجموعه به عنوان اورژانس هسته‌ای داشته باشیم که رفع آلودگی اولیه و درمان هسته انجام شود. از همین رو باید در استانی‌هایی که این زیرساخت‌ها قرار دارند مجموعه‌های دوگانه با کاربری درمان سوانح سوختگی و تشکیلات رفع آلودگی و اوژانس هسته ای ایجاد شود که در استان مرکزی و اصفهان این ساختار ایجاد شده و در حال بهره‌برداری است. در استان بوشهر نیز این ساختار در دست ساخت و در آستانه بهره برداری است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: این مراکز در واقع لایه دوم کار امداد و نجات و درمان در استانهای میزبان زیرساخت هسته‌ای را انجام می‌دهند.

جلالی تصریح کرد: در مورد ایجاد یک مرکز که هم مرجع درمان هسته‌ای باشد و هم وظایف قطب را انجام دهد، مباحثی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شد و در نهایت مرکز پزشکی نوین هسته‌ای زیر نظر بیمارستان شهید چمران وظایف قطب درمان مصدومیت های پرتوی را بر عهده گرفت. به همت وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، کلنگ احداث این مرکز تخصصیِ درمان مصدومیت‌های پرتوی، سال گذشته زده شده و ان شاءالله افتتاح خواهد شد.

وی پژوهش و تحقیقات را جزو وظایف دیگر قطب درمان پرتوی دانست و گفت: این بیمارستان می‌تواند به عنوان مرجعی برای آموزش سایر مراکز درمانی در زمینه پرتوی نیز نقش بسزایی ایفا کند.

وی گفت: سازمان پدافند غیرعامل کشور به کمک دانشگاه یزد مرکز آموزش مهارتی درمان‌های مصدومیت حوزه CBRN را ایجاد کرد که در طول 3 سال فعالیت خود بالغ بر 5 هزار نفر را به صورت کاردانی و آموزش مهارتی، تربیت کرده است.

وی با بیان اینکه ایجاد، حفظ، کنترل و ارتقای سطح آمادگی پاسخ به حوادث هسته‌ای یکی از وظایف و اقدامات مهم سازمان پدافند غیرعامل کشور است، تصریح کرد: از جمله دستاوردهای دیگر سازمان پدافند غیرعامل در حوزه پرتوی تدوین اسناد راهبردی و عملیاتی پدافند پرتوی و ساختار سازی در استان‌های هسته‌ای است. ایجاد قرارگاه‌های استانی و شهرستانی پدافند پرتوی نیز در راستای ارتقای آمادگی‌های عمومی و سطح دانش و مهارت مسئولان جهت مقابله با حوادث احتمالی است.

وی با بیان اینکه همه کشورهای دارای صنعت هسته‌ای بنابر الزامات ایمنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید سازوکار مقابله با حوادث احتمالی و آمادگی‌های لازم را داشته باشند، اظهار کرد: سازمان پدافند غیرعامل کشور با ایجاد قرارگاه پدافند پرتوی نسبت به طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی طرح‌های پاسخ اضطراری و رزمایش‌های تخصصی کرده است. در همین راستا در سال جاری رزمایش‌هایی در استان مرکزی، اصفهان و بوشهر انجام خواهد شد.

جلالی با تاکید بر اینکه صنعت هسته‌ای از نظر رعایت استانداردهای ایمنی و امنیت عملا بی‌همتاست، افزود: با این حال ضرورت دارد تا در برابر حوادث احتمالی با درصد وقوع اندک آمادگی ها در کشور پدید آید.

فرمانده قرارگاه پدافند پرتوی کشور با بیان اینکه امروز در منطقه جنوب غرب آسیا و در نزدیکی برخی مرزهای کشور تاسیسات هسته‌ای وجود دارد، گفت: بر همین مبنا ما تلاش داریم تا ضمن ارزیابی مخاطرات محیطی و رصد تحولات سطح آمادگی ها را ارتقا بخشیم.

جلالی با اشاره به اینکه برای مثال کشور امارات اخیرا اقدام به راه‌اندازی آزمایشی نیروگاه اتمی براکه کرده است، گفت: بسیاری از کشورهای منطقه و حتی برخی انجمن های تخصصی نسبت به وضعیت ایمنی و امنیت این نیروگاه سوال‌های جدی دارند و حتی کشوری همچون قطر این نگرانی‌ها را به آژانس انرژی اتمی منعکس کرده است.

وی با بیان اینکه امارات باید در خصوص وضعیت امنیت و ایمنی این نیروگاه به کشورهای منطقه پاسخگو باشد، گفت: کشورهایی که می‌خواهند از انرژی پیشرفته هسته‌ای بهره‌برداری کنند باید بتوانند استانداردهای پیشرفته ایمنی و امنیت آن را نیز رعایت نمایند.

جلالی با اشاره به توسعه صنعت بومی پدافند پرتوی در کشور و با بیان اینکه این صنعت از جمله صنایع های‌تک و دانش‌بنیان محسوب می‌شود، تاکید کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر گام‌های مهمی در این حوزه برداشته شده است و دستاوردهای قابل توجهی پدید آمده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از این اقدامات، تجهیز مراکز آتش‌نشانی بیش از 50 شهر بزرگ کشور به تجهیزات مقابله با تهدیداتCBRNE است، گفت: این تجهیزات در مرکز سپند وزارت دفاع و با راهبری شهید عزیزمان دکتر فخری‌زاده تولید شده بود که هم برای حفظ سلامت آتش‌نشان‌ها و هم ارتقای توان عملیاتی در زمان وقوع بحران‌ها بسیار موثر است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پایان با بیان اینکه مساله هسته‌ای، امروز به نماد اقتدار جمهوری اسلامی تبدیل شده است، گفت: دشمن امروز می‌داند که این فعالیت‌ها ماهیت صلح‌آمیز دارد، اما چون این فناوری و صنعت تضمین‌گر رشد و پیشرفت ایران فرداست با آن مخالف است اما قطعا با هدایت رهبری عزیز و ایستادگی ملت این صنعت به رکن پیشرفت ایران در دهه‌های آتی تبدیل خواهد شد و چشم بدخواهان ایران اسلامی کور خواهد گشت.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir