رئیسی بدون زحمت رئیس‌ جمهور می‌شود اگر ...
مشاور مرحوم آیت الله هاشمی، سید ابراهیم رییسی را نامزد اصلی جناح اصولگرا در انتخابات ۲۸ خرداد ریاست‌جمهوری دانست و گفت: احراز صلاحیت برای اصلاح‌طلبان بر گزینه اجماعی تقدم دارد اگرچه آن‌ها برای دستیابی به اجماع هم شرایط سختی در پیش دارند.

حمایت اصلاح‌طلبان از نامزد غیراصلاح‌طلب

 
«غلامعلی رجایی» درباره احتمال نامزدی برخی شخصیت‌های اصلاح‌طلب و آخرین تحولات جبهه اصلاحات، گفت: تا جایی که اطلاع دارم جبهه اصلاحات ایران هنوز به مصداق [برای انتخاب نامزد اجماعی]نرسیده است. البته خبر‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد مثلا محمدرضا عارف برای انتخابات ریاست‌جمهوری ستاد مرکزی و استان‌های خود را تشکیل داده و بحث مسعود پزشکیان هم تا حدودی مطرح است.
 
مشاور رسانه‌ای شهردار تهران، درباره گزینه اجماعی که بتواند کفه را به نفع اصلاحات تغییر دهد، گفت: اگر از ایده‌های رویایی عبور کنیم به نظر من دیر شده و اصلاح‌طلبان باید گزینه خود را مشخص و در چانه‌زنی با حاکمیت آن را نهایی کنند.
 
رجایی درباره فرایند تبلیغات نامزد‌های ریاست جمهوری که قرار است از خرداد آغاز شود، گفت: این شیوه تبلیغات یک ماه مانده به برگزاری انتخابات از نظر من اشتباه است. اقتضای ایران پهناور و با جمعیتی نزدیک به ۹۰ میلیون نفر این نیست که برای انتخابات مهمی، چون ریاست جمهوری زمان یک ماهه برای تبلیغات در نظر گرفته شود که نهایتا به چند مناظره فینال‌گونه اکتفا شود. اگرچه برخی داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری تبلیغات غیررسمی خود را آغاز کرده‌اند.
 
وی با ذکر مثال‌هایی از نحوه اطلاع‌رسانی برخی رسانه‌ها از فعالیت سید ابراهیم رییسی، او را نامزد اصلی جناح اصولگرا در انتخابات ۲۸ خرداد ریاست‌جمهوری دانست و گفت: اگر چهره‌های موجه و رای‌آور اصلاح‌طلبان به هر دلیل فرصت رقابت پیدا نکنند و چهره‌هایی حاضر شوند که مناسب باختن هستند، با سکوت آرای خاکستری - که معمولا از ۷۶ به بعد متعلق به سبد اصلاحات بود- سید ابراهیم رییسی در صورت حضور بدون زحمت رییس جمهوری ایران می‌شود.
 
این فعال سیاسی با بیان اینکه داوطلبان مطرح اصولگرا مقابل رییسی رقبای جدی محسوب نمی‌شوند، با برشمردن نامزد‌های اصولگرا، برخی از آن‌ها را حتی در اندازه وزارت هم ندانست و یادآور شد: تعجب می‌کنم چه اتفاقی در ایران افتاده است؟ کسانی که واقعا رجل سیاسی نیستند قرار است هیات دولت را اداره کنند. به نظرم این اشکال از وقتی ایجاد شد که یک حزب خلق‌الساعه و بدون سابقه، شهردار پیشین تهران و رییس دولت نهم و دهم را مطرح کرد و هرگز پاسخگوی تخریب‌ها و خسارت‌های دولت او نبود.
 
رجایی نظرسنجی‌های قبل از انتخابات را غیرمستند توصیف کرد و گفت: حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ در نظرسنجی‌ها پنجم شد، اما رای نخست را از آن خود کرد. به هر حال اردوگاه اصولگرایان «پرگزینه» است و این شرایط ممکن است اختلافات را میان آن‌ها بیشتر کند.
 
مشاور رسانه‌ای شهردار تهران پیش‌بینی کرد که رییسی با تفاوت زیادی از سایر گزینه‌های اصولگرا با گزینه نخست اصلاح‌طلبان که گزینه اصلی و حداکثری آن‌ها نخواهد بود، رقابت خواهد کرد.
 
رجایی درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از نامزد غیراصلاح‌طلب در شرایط خاص، گفت: تا جایی که اطلاع دارم جبهه اصلاحات ایران به سمت حمایت از گزینه غیراصلاح‌طلب نمی‌رود. اصلاح‌طلبان چند طیف هستند برخی از نامزدی شخصیت‌هایی، چون علی لاریجانی حمایت می‌کنند. لاریجانی هم از جمله افراد پخته و مطرح در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری است و در حال بررسی شرایط برای مطرح کردن خود است.
 
مشاور مرحوم هاشمی با منتفی دانستن حمایت اصلاح‌طلبان از نامزد استیجاری و غیر اصلاح‌طلب، گفت: محسن رهامی و مسعود پزشکیان اعلام نامزدی کرده‌اند. شنیده شده محسن مهرعلیزاده و عباس آخوندی برای حضور در انتخابات آماده می‌شوند.
 
رجایی اضافه کرد: محمدرضا عارف و محسن هاشمی در حال سبک و سنگین کردن و سنجش شرایط هستند. نشانه آشکاری از سوی اسحاق جهانگیری دال بر ورود قطعی به انتخابات وجود ندارد، ولی می‌تواند یکی از گزینه‌های جدی جریان اصلاحات باشد. برای محسن هاشمی بحث احراز صلاحیت و اجماع مهم است بنابراین بحث درباره او فعلا زود است.
 
این فعال اصلاح‌طلب، احراز صلاحیت را در شرایط فعلی مقدم بر اجماع دانست و ادامه داد: نظر دیگری هم وجود دارد و آن اینکه روی یک گزینه اجماع انجام شود و بعد چانه‌زنی کنند. اگرچه اصلاح‌طلبان برای اجماع شرایط سختی در پیش دارند.
 
رجایی در پاسخ به پرسشی درباره اجماع اصلاح‌طلبان روی شخصیت جوان و شناخته نشده، اما دارای سبد رای و مورد حمایت چهره‌های کاریزماتیک در دقیقه آخر، گفت: مثلا چه کسی؟ از آسمان که نمی‌توان داوطلب آورد! فکر نکنم اصلاح‌طلبان گزینه جوانی در آستین داشته باشند. به نظر من تمرکز روی بحث جوان‌گرایی و سپردن دولت به یک جوان بی‌تجربه، اشتباه استراتژیک است. رییس جمهوری باید پختگی لازم را داشته باشد و جهان را بشناسد.
 
این فعال سیاسی اضافه کرد: شانس اصلاح‌طلبان در این است که نخست گزینه اصلی آن‌ها تایید شود و دیگر اینکه دولت بتواند در مذاکرات موفق شود و برجام را احیا و تحریم‌ها را لغو کند. در این صورت فکر می‌کنم اردوگاه اصولگرایی پیروزی راحتی نخواهد داشت و اصلاح‌طلبان می‌توانند از این موضوع به عنوان برگ برنده استفاده کنند.
 
رجایی، رقیب جدی دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا را قشر خاکستری جامعه عنوان کرد و گفت: این سازمان رای نقش تعیین کننده‌ای در هر انتخابات دارد و پذیرفتنی نیست وجاهت و مشروعیت در حد نرخ مشارکت در مجلس یازدهم کاهش یابد.
 
این فعال سیاسی درباره اعلام انصراف سید حسن خمینی از انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: علاوه بر نفوذ کلام نوه امام (ره)، او دارای شخصیتی قابل اتکا و اجماع‌ساز میان اصلاح‌طلبان است. او به عنوان فقیهی نواندیش، سرمایه ارزشمندی برای آینده کشور است. اما شرایط به گونه‌ای نبود که در این دوره وارد عرصه ریاست جمهوری شود.
 
وی افزود: هر کسی رییس جمهوری ایران شود باید تبعات تخریب‌ها و تهمت‌ها را بپذیرد. مثلا یکی از نمایندگان مجلس یازدهم مدعی شده بود رییس‌جمهوری در تعطیلات نوروزی، به عمد مردم را به سفر ترغیب کرد که با ایجاد موج چهارم شیوع ویروس کرونا، مشارکت در انتخابات کاهش یابد! این گونه اظهارات ریشه در توهم توطئه دارد و راهی نمی‌ماند جز اینکه انسان برای چنین افرادی دعا کند.
 
رجایی درباره خلا حضور مرحوم هاشمی در این دوره از انتخابات گفت: جابجایی منزلت و جایگاه‌ها امکان ناپذیر است. کسی نمی‌تواند خلا مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی را پر کند؛ همچنانکه اگر کشتی‌گیری ظهور کند، حتی اگر بهتر و موفق‌تر از جهان‌پهلوان غلامرضا تختی باشد نمی‌تواند جایگاه او را در افکار جامعه بگیرد.
 
مشاور مرحوم آیت الله هاشمی، افزود: تصورم این است که مرحوم هاشمی جایگزینی ندارد. این مطلب را نه از این نظر که از نزدیک با آن مرحوم کار کرده‌ام بلکه این رای و نظر را از جنبه تاریخی و مطالعاتی، عرض می‌کنم. او شخصیتی آبدیده بود و در مسیر مبارزه و آشنایی با حضرت امام (ره) و اعتماد ایشان به او و نقشی که در اداره کشور داشت شخصیتش شکل گرفته بود.
 
رجایی ادامه داد: مرحوم هاشمی رییس مجلس، رییس جمهوری، رییس مجلس خبرگان رهبری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. مثلا همیشه تفکرات مختلفی در مجمع تشخیص مصلحت حضور داشتند، ولی مرحوم هاشمی با وجود تنوعات فکری که در این نهاد وجود داشت، آن را با اقتدار اداره می‌کرد.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir