آمریکا: به صراحت گفتیم رجام در دستور کار نیست
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری با اشاره به اقدامات جدید تحریمی این کشور و متحدان اروپایی‌اش ایران را متهم به «نقض حقوق بشر» کرد و گفت که آمریکا در این زمینه همراه انگلیس و اتحادیه اروپا عمل کرده است.

 با متحدان‌ اروپایی‌مان هم‌نظر هستیم


او در ادامه با اشاره به این‌که تحریم‌های جدید اعمال شده از سوی آمریکا با رایزنی دقیق با متحدان این کشور انجام شده است، گفت که این تحریم‌ها افراد و نهاد‌های ایرانی را که در برابر معترضان بوده‌اند را هدف قرار داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با مطرح کردن ادعا‌هایی علیه ایران گفت: امروز، ما در نیاز به مقابله با حاکمیت ایران با متحدان و شرکای‌مان یکی شده‌ایم.

اظهارات پرایس درباره این اقدامات تحریمی در پی این مطرح می‌شود که روز گذشته، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با ارائه جزئیات بسته تحریمی ضدایرانی خود، اعلام کرد که ۱۸ شخص و ۱۹ نهاد را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

همچنین، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای با حمایت از ناآرامی‌های ایران اعلام کرد که موسسه تعاونی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

آمریکا همچنین علی عسگر نوروزی، سید امین الله نوروزی طباطبایی، احمد کریمی، یحی علاءالدینی، جمال بابامرادی، محمدنظر عظیمی، کوروش آسیابانی، مجتبی فدا، حسین تناور و ناصر راشدی را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.

دولت انگلیس نیز روز گذشته تحریم‌هایی را علیه چند ۷ فرد و نهاد ایرانی اعمال کرد.

در ادامه نشست خبری وزارت امور خارجه آمریکا، پرایس در پاسخ به این که آیا رزمایش نظامی مشترک اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی به معنای این است که گزینه دیپلماسی با ایران کنار رفته است، گفت: نه، به این معناست که تعهد امنیتی ما نسبت به اسراییل راسخ است. رزمایش‌ها، از جمله رزمایش‌های نظامی کاری هستند که در گذشته هم به طور مرتب با شرکای اسراییلی‌مان انجام داده‌ایم. من شما را به وزارت دفاع ارجاع می‌دهم تا در این باره توضیح بدهد. اما این بازتاب همکاری امنیتی فعالانه ما با شرکای اسراییلی‌مان و تعهد امنتی‌مان نسبت به آن‌هاست.

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره روند قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی این نهاد اروپایی و این که وزیر امور خارجه ایران گفته است که بورل به او اطمینان داده است نام سپاه در این فهرست قرار نگرفت، گفت: ما شاهد اظهاراتی از سوی وزیر امور خارجه ایران بوده‌ایم که حداقل جای تردید دارد.

پرایس ادامه داد: ما درباره متحدان اروپایی‌مان از موضع قوی و اصولی اروپا در قبال سپاه پاسداران استقبال می‌کنیم.

او با اشاره به این که آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی‌اش قرار داده است، مدعی شد: متحدان اروپایی ما به تهدید و چالش‌های ناشی از سپاه پاسداران و ایران پی برده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا مردد بودن بورل در این زمینه، به دلیل امید او به احیای برجام (توافق هسته‌ای) است، بیان کرد: من نمی‌توانم چیزی درباره اظهارات بورل بگویم، بهتر است این سوال از اتحادیه اروپا پرسیده شود و این سوال مربوط به متحدان اروپایی است. چیزی که جای سوال ندارد، برجام است. ما به وضوح گفته‌ایم که برجام چند ماه است که در دستور کار نیست. ما در در مورد ایران روی انتقال این پیام صریح تمرکز کرده‌ایم که از در برابر مردم نباش، عرضه پهپاد‌ها به روسیه را متوقف کن و شهروندان آمریکایی را که زندانی کرده‌ای، آزاد کن.

در ادامه این نشست، او در پاسخ به این که آیا آمریکا مشاوره‌ای در زمینه قرار دادن نام سپاه در این فهرست به اتحادیه اروپا ارائه داده است یا نه و آیا این اقدام در صورت انجام شدن، با استقبال آمریکا روبه‌رو خواهد شد، توضیح داد: این سوالی است که به اتحادیه اروپا ربط دارد، اما ما به طور منظم درباره چالش‌ها و تهدید‌های ناشی از سپاه پاسداران با شرکا و متحدانمان گفتگو می‌کنیم. مسلما این گفتگو‌ها به طور دوجانبه هم میان ما و اتحادیه اروپا جریان دارند. در اروپا هیچ ابهامی درباره چالش‌ها و تهدید‌های ناشی از سپاه پاسداران وجود ندارد. ما همیشه دنبال راهی هستیم که بتوانیم به همراه متحدان اروپایی‌مان با فعالیت‌های مخرب سپاه پاسداران و گروه‌های نیابتی تحت حمایت ایران مقابله کنیم.

پرایس در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به تحریم‌های حقوق بشری آمریکا علیه ایران، گفت: اگر ایران اقداماتش را ادامه دهد، فشار بیشتری بر ایران اعمال خواهیم کرد.






گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir