طرح تندروهای آمریکا علیه ایران
گروهی از قانونگذاران تندرو آمریکایی متشکل از جمهوری خواهان و دموکرات ها پیش نویس طرحی را در مجلس نمایندگان و سنا ارائه کردند که در صورت تصویب نهایی، به رئیس جمهور این کشور اجازه می دهد تحریم ها علیه اقتصاد ایران را دائمی کند.

تندروهای آمریکایی در تقلا؛ طرحی برای دائمی کردن تحریم‌های ضدایرانی


 تارنمای هیل روز دوشنبه به وقت محلی نوشت که "طرح تثبیت تحریم ایران" که توسط مایکل مک کال (جمهوری خواه از تگزاس) رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا معرفی شده است، در نظر دارد قانون تحریم های ایران مصوب سال ۱۹۹۶ (ISA) را که در سال ۲۰۲۶ منقضی خواهد شد، دائمی کند.

این طرح توسط گروه دو حزبی متشکل از ۲۴ قانونگذار از جمله سوزی لی و میشل استیل حمایت می شود.

به گزارش هیل، قانون تحریم‌های ایران، که باید به طور مستمر توسط کنگره تحت یک بند غروب اجباری تمدید شود، به قوه مجریه آمریکا اجازه می‌دهد تا به بهانه تلاش ایران به سلاح هسته ای، بخش انرژی ایران را تحریم کند.

مک کال در بیانیه‌ای گفت: قانون تحریم‌های ایران یکی از مهم‌ترین ابزار در قوانین آمریکا برای وادار کردن ایران به کنار گذاشتن رفتار خطرناک و بی‌ثبات‌کننده‌اش است.

وی افزود: این طرح، گام مهم را برای حذف بند غروب (لغو خودکار) از قانون تحریم های ایران انجام می دهد، به طوری که تحریم ها تنها در صورتی برداشته خواهند شد که ایران رفتار تهدیدآمیز خود را متوقف کند. ایران نمی تواند از قوانین آمریکا فرار کند.

استیل ادعا کرد ایران «به وضوح نشان داده است که هیچ علاقه‌ای به مشارکت در جامعه بین‌المللی یا تلاش برای دستیابی صلح ندارد».

این قانونگذار در بیانیه ای گفت: «دولت ایران به تهدید علیه دموکراسی ادامه می دهد و فعالانه از تروریسم در سراسر جهان حمایت می کند. از طریق این قانون دوحزبی و دو مجلسی، می‌توانیم از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و تهدید بیشتر صلح جهانی جلوگیری کنیم.»

یک طرح همراه نیز به زودی توسط تیم اسکات، مگی حسن و جکی روزن در سنا معرفی خواهد شد.

طرح تثبیت تحریم های ایران که روز دوشنبه معرفی شد، توسط سازمانهای ضد ایرانی بنیاد دفاع از دموکراسی ها و کمیته روابط عمومی آمریکا اسرائیل (آیپک) حمایت می شود.

مارشال ویتمن، سخنگوی آیپک در بیانیه ای گفت: «قانون تثبیت تحریم های ایران یک تلاش مهم دو حزبی برای تثبیت تحریم های مهم علیه حکومت ایران در زمانی است که تهران به طور خطرناکی درحال پیشبرد برنامه هسته ای خود است و نیروهای آمریکایی را هدف قرار می دهد».

به گزارش ایرنا، تارنمای محافظه کار واشنگتن فری بیکن روز جمعه ۲۸ آوریل (هشتم اردیبهشت) گزارش داد جمهوریخواهان معرفی شش لایحه (طرح) را آغاز خواهند کرد که برای گسترش تحریم‌ها علیه ایران و محدود کردن توانایی کاخ سفید برای لغو تحریم‌ها در توافقات احتمالی با تهران طراحی شده‌اند. این لوایح که توسط اعضای کمیته محافظه کار مطالعات جمهوریخواه حمایت می شود، ارتش، رهبران دولتی و بخش مالی ایران را هدف قرار می دهد.

به ادعای واشنگتن فری بیکن, اگرچه دولت بایدن بطور علنی ادعا می‌کند که مذاکرات با ایران متوقف شده است، قانونگذاران آشنا با این موضوع معتقدند کاخ سفید در پشت صحنه همچنان برای تضمین یک توافق هسته‌ای جدید تلاش می‌کند.این گفتگوها ممکن است دلیل تهران برای افزایش فعالیت های نظامی و حملات خود به اهداف آمریکا در منطقه باشد.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir