اقدام جدید در ایالت مهم آمریکا علیه ایرانی ها
این طرح باید در مجلس نمایندگان ایالت هم تصویب شود و سپس برای اجرایی شدن نیازمند امضای فرماندار جمهوریخواه تگزاس است که وعده داده آن را امضا خواهد کرد.

طرح ممنوعیت فروش ملک به شهروندان ایرانی

 مجلس سنای ایالت تگزاس آمریکا هفته گذشته طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن محدودیت‌هایی برای خرید زمین و برخی اموال غیرمنقول از جمله معدن توسط شهروندان چین، ایران، روسیه و کره‌شمالی ایجاد شده است.

به نقل از پایگاه خبری " اینترسپت"، این طرح که مورد انتقاد حامیان آزادی های مدنی در ایالت تگزاس است، خرید "اموال غیرمنقول" توسط شهروندان چین، ایران، روسیه و کره شمالی را محدود و ممنوع می کند، حتی اگر این شهروندان به طور قانونی و با ویزاهای خاص در ایالات متحده آمریکا اقامت داشته باشند.

 این طرح در حال حاضر در انتظار بررسی مجلس نمایندگان تگزاس است و "گرگ ابوت" فرماندار جمهوریخواه ایالت تگزاس وعده داده در صورت تصویب آن از سوی مجلسین ایالت، آن را امضا خواهد کرد.

این طرح که چندین بازنگری را پشت سر گذاشته است، نسخه‌ای ضعیف تر از یک پیشنهاد بسیار سخت‌گیرانه‌تر است که فروش ملک، از جمله خرید خانه، به شهروندان و افراد دوتابعیتی چهار کشور هدف را به طور کامل ممنوع می‌کرد.

مطرح شدن این طرح از سال گذشته در ایالت تگزاس، باعث انتقادات و اعتراضات گسترده گروه‌های فعال چینی و ایرانی آمریکایی در تگزاس شد.
در پاسخ به این انتقادات، این طرح محدود شد تا بر خرید زمین های کشاورزی توسط افرادی که شهروند خارجی تلقی می شوند تمرکز کند، اما برای شهروندان و ساکنان دائم ایالات متحده معافیت هایی ایجاد کرد.

با این حال گروه های حامی آزادی های مدنی در تگزاس می گویند که این تغییرات به اندازه کافی خواسته های آنها را برآورده نمی کند و بر این اساس خواهان حذف کامل این طرح هستند. حتی با وجود برخی تغییرات، این گروه ها می گویند که این امر به ایجاد فضای ترس و سوء ظن که گروه های مهاجر را هدف قرار می دهد، کمک می کند.

"لیلی تریو" مدیر اجرایی گروه حمایت از تگزاسی‌های آسیایی برای عدالت در این باره گفته : "متن اصلی این طرح که در نوامبر سال گذشته منتشر شد، بیگانه‌هراس ‌ترین و نژادپرستانه‌ترین نسخه آن بود و اعلام آن باعث ترس و وحشت بسیاری در جامعه شد. در فوریه امسال طراحان، این طرح را برای رفع برخی نگرانی‌ها اصلاح کردند، اما همچنان این لایحه برای ایجاد یک سیاست خوب کافی نیست.

این طرح برای اولین بار سال گذشته توسط "لوئیس کلخورست" سناتور جمهوری خواه ایالت تگزاس ارایه شد. انگیزه اولیه ارایه این طرح، نگرانی در مورد طرح های یک شرکت چینی برای خرید زمین به منظور ساختن یک مزرعه بادی در تگزاس بود که بخش هایی از آن در نزدیکی پایگاه هوایی ارتش آمریکا قرار داشت.

 اگرچه مقامات آمریکایی که نگرانی‌های مربوط به خرید را بررسی کردند، تشخیص دادند که این خرید یک تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کند، اما در نهایت این شرکت که توسط یک میلیاردر چینی به نام "سان گوانگ‌سین" کنترل می‌شود، مجبور شد منافع خود را در این پروژه به یک شرکت اسپانیایی بفروشد.

ماه گذشته، ائتلافی از گروه‌های حقوق بشری نامه‌ای به ابوت، فرماندار تگزاس، نوشتند و از او خواستند که این لایحه را امضا نکند و استدلال کردند که این طرح به فضای عدم تحمل و ترس در ایالت کمک می‌کند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir