فیدل کاسترو رهبر پیشین کوبا، جمعه در جمع دانشجویان و مردم عادی در دانشگاه هاوانا، از تمامی کشورهای جهان خواست تا...
 

به گزارش پرس تی وی به نقل از خبرگزاری‌ها، فیدل کاسترو رهبر پیشین کوبا، جمعه در جمع دانشجویان و مردم عادی در دانشگاه هاوانا، از تمامی کشورهای جهان خواست تا از روی آوردن به سلاح هسته‌ای و زرادخانه‌هایی که برای وجود بشریت تهدید محسوب می‌شوند امتناع کنند.

وی گفت: اگر امریکا و رژیم متحدش اسرائیل، برای اعمال تحریم‌های بین‌الملل بر ایران به خاطر برنامه هسته‌ای این کشور تلاش کنند، بروز مناقشه هسته‌ای اجتناب ناپذیر خواهد بود.

شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ نهم ژوئن تحت فشار امریکا قطعنامه‌ای صادر کرد که به موجب آن تحریم‌های جدید بر ایران اعمال شد. امریکا و اتحادیه اروپا اندکی پس از آن، تحریم‌های یکجانبه خود را بر ایران اعمال کردند که عمدتاً بخش‌های نفت و گاز این کشور را هدف قرار داده است.

کاسترو از امریکا برای ایجاد نظامی که بقای بشر را تهدید می‌کند انتقاد کرد وخاطر نشان کرد که مشکل مردم یعنی هفت میلیارد نفر در سطح جهان، جلوگیری از رویداد چنین تراژدی است.

کاسترو در همین خصوص گفت: "در رویارویی با مردمی که شک و تردید دارند باید مقاومت کنیم و از طرفی نباید هم فراموش کنیم که اکنون شمار زیادی از مردم نسبت به واقعیت هشیار شده‌اند."

کاسترو در پایان سخنرانی چهل و چهار دقیقه‌ای خود از حضور و حمایت مردمی از مبارزه برای صلح، قدردانی کرد.

پدر انقلاب 1959 کوبا گفت: "توصیه می‌کنم از این نبرد دست نکشید چون همانند گذشته پیروز خواهیم شد."

کاسترو درپی یک بیماری در سال 2006 در انزار عمومی ظاهر نشد و فقط در چند تصویر یا فیلم دیده شده بود. ریاست جمهوری کوبا در سال 2008 رسماً به رائول کاسترو، برادر فیدل کاسترو، اهداء شد.

کاسترو در هفته‌های اخیر از خلوت بیرون آمد و در سه هفته گذشته حداقل هشت بار در بین مردم ظاهر شده است.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:jahannews.com