این سرقت که جزئیات آن همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد، در حالی روی می دهد که مدتها از راهزنی دزدان دریایی عراقی در این آبراه خبری نبود و...

 به گزارش جهان، درگیری های سالهای اخیر مرزداران آبی ایران با برخی متجاوزان عراقی در آبهای سرزمینی ایران در اروند رود تاکنون به کشته شدن چند عراقی و از جمله یک افسر بلندپایه مرزبانی نیروی انتظامی انجامیده است.

چند روز پس از دزدی دریایی راهزنان عراقی از یک فروند کشتی کانتینربر در آبهای اروند رود، اکنون صاحبان کالا در بندر خرمشهر تأیید می کنند این سرقت بخش هایی از کالاهای سه کانتینر این کشتی را شامل می شود.

این سرقت که جزئیات آن همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد، در حالی روی می دهد که مدتها از راهزنی دزدان دریایی عراقی در این آبراه خبری نبود و تنها مشکل، تورهای ماهیگران عراقی برای کشتی های باری و مسافری بنادر خرمشهر و آبادان معضل این دو بندر بویژه خرمشهر بود.

آبراه اروند بدلیل وجود مفروقه های ناشی از جنگ تحمیلی و همچنین عدم لایروبی سی ساله خود با مشکلات اساسی برای تردد شناورها روبرواست که حوادث راهزنی و مزاحمت های ماهیگیران و آلودگی های زیست محیطی و پیشروی آب شور دریا در این آبراه شیرین بر مشکلات آن افزوده است.

این اتفاق در حالی روی می دهد که دریابانی منطقه آبادان، پایگاه نیروی دریایی در خرمشهرو نیروهای ساحلی گارد بنادر خرمشهر و آبادان در آن حضور فعال دارند. درگیری های سالهای اخیر مرزداران آبی ایران با برخی متجاوزان عراقی در آبهای سرزمینی ایران در اروند رود تاکنون به کشته شدن چند عراقی و از جمله یک افسر بلندپایه مرزبانی نیروی انتظامی انجامیده است.

شبکه فتنه انگیز العربیه طی یکسال گذشته در دو نوبت با پخش دو گزارش به نقل از ماهیگیران شیعه شبه جزیره فاو (روبروی اروندکنار ایران) و مسؤولین دانشگاه علوم دریایی بندر بصره، ایران را متهم به کشتار ماهیگیران عراقی و آلودگی زیست محیطی اروند نمود. این فضاسازی در حالی صورت می گیرد که دست اندکاران سعودی این شبکه بشدت بدنبال تیره ساختن روابط ایران و عراق بویژه در منطقه اروند رود هستند. منطقه ای که باعث تجاوز صدام معدوم و آغاز جنگ هشت ساله علیه جمهوری اسلامی ایران بود.

متأسفانه جدی نگرفتن مشکلات این آبراه توسط مقامات دولت عراق و ناپایداری در گفتگوهای پیرامون لایروبی اروندرود باعث شذه که نه تنها ماهیگیران متجاوز عراقی برای تردد شناورهای تجاری و مسافری ایران دردسر فراهم آورند، بلکه دست به سرقت های مسلحانه نیز بزنند. این سرقت ها در اوایل سقوط صدام معدوم حتی در منطقه خور عبدالله متوجه لنج های ایرانی تردد کننده به کویت نیز می شد. گارد ساحلی عراق که اخیراً تمامی اختیارات را از اشغالگران انگلیسی تحویل گرفته است عملاً قدرت برخورد با هموطنان متخلف خود را ندارد. این تعرضات حتی متوجه کشتی های مفروقه ایرانی در آبراه اروند رود نیز بوده است بطوریکه آهن آلات این کشتی ها همه روزه باعث دست درازی عراق به آنها می شود.

اخبار تکمیلی در خصوص راهزنی حدید عراقی ها حاکی است کالاهای سرقت شده شامل برنج و لوازم صوتی و تصویری اتومبیل بوده است و صاحبان کالا اکنون بدنبال دریافت خسارت های وارده به خود از بیمه گزار هستند.

کارشناسان بویژه در خرمشهر با هشدار در خصوص این نوع حوادث می گویند: با توجه به آسسیب پذیری فعالیت های تجاری در بندر استراتژیک خرمشهر که اخیراً با بی ندبیری های دولت نیز افزایش یافته است، می تواند نرخ بیمه برای کشتی های تردد کننده در بندر خرمشهر را افزایش داده و عملاً روند مبادلات تحاری در این بندر را مختل نماید.

گفته می شود برخی از این راهزنان دریایی عراقی که مسلح نیز هستند با برخی مرزداران ساحلی عراقی زدو بند دارند. به هرحال نداوم وضعیت ناپایدار در عراق به تهدیدی تازه علیه بنادر خرمشهر و آبادان بویژه خرمشهر تبدیل شده است.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:.jahannews.com