مديرعامل شركت متروی تهران و حومه گفت: قانون حمايت از سامانه‌های حمل و نقل ريلی محصول دولت آقای احمدی‌نژاد است...
 
 
 
 به گزارش فارس، محسن هاشمی در اولین گردهمایی سازمان‌هایع قطار شهری و صنایع ریلی كشور گفت: حمل و نقل رسانه‌ای گران است و خیلی سریع قابل دسترسی نیست و طول می‌كشد تا نتیجه آن به دست مردم برسد به همین دلیل همیشه بحث‌های درباره اینكه چگونه این سامانه شكل بگیرد و نحوه تأمین اعتبار آن مطرح است.

وی افزود: مهمترین كار این است كه بر اساس قانون عمل كنیم.

هاشمی با اشاره به قوانین تصریح كرد: عمده قوانینی كه در قطار‌های شهری حاكم است توسط دولت به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده است.

مدیرعامل شركت متروی تهران و حومه بیان كرد: هیچ كدام از قوانین تصویب شده طرح نبوده است غیر از همان اعتبار 2 میلیارد دلاری.

وی به قوانینی كه در راستای گسترش مترو تهیه شده است تأكید كرد و گفت: قانون اول مترو مربوط به سال 1354 است كه در رژیم گذشته تصویب شده است كه در آن قانون به شهرهای تهران اجازه داده می‌شود مترو را احداث كنند و سرمایه‌ ساخت توسط دولت پرداخت می‌شود.

هاشمی افزود: بر اساس این قانون حتی كمیته‌ای باید تشكیل می‌شد و تمام مدیران شركت‌های آب و فاضلاب برق زیر نظر شهردار تشكیل جلسه می‌دادند و موانع را در جهت سرعت بخشیدن به مترو حل می‌كردند.

وی تصریح كرد: متأسفانه یك بار هم این جلسه تشكیل نشد؛ در صورتی كه می‌توانست مشكلات قطار شهری را حل كند.

مدیرعامل شركت متروی تهران و حومه گفت: قرار بوده است بر اساس برنامه‌های قبل از انقلاب در طول 11 سال 4 خط مترو ساخته شود.

وی در ادامه سخنان خود به قانونی كه سال 85 در مجلس شورای اسلامی در خصوص جمایت از سامانه‌های حمل و نقل ریلی تصویب شده است اشاره كرد و گفت: این قانون توسط دولت خاتمی نوشته شد ولی در زمان آقای احمدی‌نژاد تصویب شد؛ بنابر این محصول دولت آقای احمدی‌نژاد است. قانون حمایت از سامانه‌های حمل و نقل ریلی تكلیف همه چیز را روشن كرده است.

هاشمی درباره قانون سوم نیز كه در حوزه ستاد حمل و نقل سوخت تهیه شده است، گفت: قانون توسعه حمل و نقل عمومی و حمل و نقل سوخت كه بخشی از آن مربوط به قطارهای شهری است، سقف سرمایه‌گذاری در این قانون مشخص و درصد حمل و نقل ریلی در كلان شهرها نیز تعیین شده است.

مدیرعامل شركت متروی تهران و حومه متذكر شد: در صورتی كه این قوانین را مبنای عمل قرار دهیم تكلیف همه روشن است.

هاشمی تأكید كرد: از بعد كارشناسی در كشور هیچ كمبودی وجود ندارد. در بعد طراحی سامانه‌های ریلی به تعداد كافی مشاور و متخصص وجود دارد. در واقع در بعد اجرا نیز شركت‌های پیمانكاری قوی وجود دارد.

وی گفت: برای اینكه مردم اذیت نشوند به زیر زمین كار كردن تمایل داریم و در بیش از 40 ایستگاه مترو زیر زمین فعالیت می‌كنیم.

هاشمی گفت: در بعد تجهیزات اگر وابستگی خارجی داریم علت این است كه وزارت صنایع و سازمان گسترش كه در این زمینه به مسئولیت دادن اعتبار را داشتند، به میدان نیامدند؛ این‌ها برای ساخت خودرو، تجهیزات پزشكی و دارویی رفتند اما در زمینه سرمایه‌گذاری تجهیزات ریلی سرمایه‌گذاری اقدامی انجام نشد.

وی بیان كرد: حمایتی كه قرار بود سازمان‌ها از تجهیزات ریلی انجام دهند متاسفانه انجام نشده است و مقدار كمی عقب‌افتادگی در این زمینه داریم.

هاشمی درباره توانایی ساخت شركت‌هایی كه واگن‌ها را می‌سازند اظهار داشت: شركت‌هایی كه در حال حاضر در زمینه تجهیزات مترو فعال هستند توان ساخت واگن‌ها را در داخل دارند؛ با توجه به اینكه شركت‌های داخلی توان ساخت بیش از 50 تا 60 درصد را در داخل دارند، می‌توانند سالی 300 تا 400 واگن در اختیار صنعت ریلی قرار دهند و قطار شهری‌ها را تأمین كنند.

وی تصریح كرد: اگر حمایت‌ مالی صورت گیرد، شركت‌های داخلی بیش از 80 تا 90 درصد تجهیزات را می‌توانند در داخل بسازند.
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com