عضو هیئت رئیسه مجلس با پذیرش نقض آئین نامه مجلس در عدم قرائت نامه استرداد برنامه پنجم، دلیل آن را تلاش مجلس برای جلوگیری از تنش در کشور خواند و با بیان اینکه...
 
 
 
عضو هیئت رئیسه مجلس با پذیرش نقض آئین نامه مجلس در عدم قرائت نامه استرداد برنامه پنجم، دلیل آن را تلاش مجلس برای جلوگیری از تنش در کشور خواند و با بیان اینکه ایجاد ناآرامی در کشور کار سختی نیست گفت مجلس می‌تواند کاری کند که خیلی‌ها انگشت حیرت به دهان گیرند. 

محمد دهقان در گفتگو با مهر، در پاسخ به این سئوال که چرا هیئت رئیسه مجلس نامه استرداد برنامه پنجم توسعه را که از سوی دولت به مجلس ارائه شده بود را علی رغم تصمیم برای قرائت در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس قرائت نکرد، اظهار کرد دلیل عدم قرائت نامه پیگیری‌های آقای ابوترابی نایب رئیس مجلس در این خصوص بود که با رئیس جمهور گفتگوهایی داشت.

وی ادامه داد نظر آقای ابوترابی این است که این موضوع منجر به چالش بین دو قوه نشود و لایحه برنامه پنجم زمینه ای برای وحدت قوا باشد زیرا این برنامه پنج سال برنامه ریزی کشور را مشخص می کند و نباید از آغاز موضوع اختلاف بین قوا شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد در گفتگویی که بین رئیس جمهور و نایب رئیس مجلس انجام شد آقای احمدی نژاد منطق آقای ابوترابی را پذیرفت و قبول کرد که موضوع مجددا در هیئت وزیران مطرح شود و از سوی دیگر موضوع استرداد منتفی شود.

اقدام هیئت رئیسه در عدم استراداد برنامه پنجم قانونی نبود
دهقان در پاسخ به این سئوال که آیا این اقدام هئیت رئیسه قانونی بود گفت: «خیر این کار قانونی نبود. اگر قرار باشد به آئین نامه عمل کنیم باید نامه استرداد قرائت می شد و خود به خود این لایحه پس از ارسال نامه به مجلس مسترد شده محسوب می‌شود.»

وی با بیانم این که علت عدم توقف کار کمیسیون تلفیق مجلس هم به همین دلیل است گفت اما واقعیت این است که ما برای اداره کشور به برنامه نیازمندیم و در صورتی که دولت این لایحه را پس بگیرد باید مجددا برنامه دیگری به مجلس ارائه کند که این کار هم ما را از سند چشم انداز دور می کند بنابراین مصلحت دراین است که اختلافات موجود حل شده و بررسی برنامه به پایان برسد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد مجلس به دنبال این است که نزاع بین دو قوه به وجود نیاید. ما که نمی‌توانیم بدون برنامه کشور را اداره کنیم شاید برخی اعضای دولت نظرشان این بود که نیازی به برنامه توسعه نداریم این بحث دیگری است هرچند برخلاف نظر رهبری و سند چشم انداز توسعه است.

مجلس معتقد است استرداد برنامه به مصلحت کشور نیست
دهقان در پاسخ به این سئوال که بررسی ایرادات مد نظر دولت بدون درخواست انصراف از استرداد جایگاه قانونی دارد یا خیر، خاطرنشان کرد آنچه باید طبق قانون عمل شود این است که دولت هم اکنون باید نامه انصراف از استرداد را به مجلس بدهد که ایرادات مد نظر دولت بررسی شود اما از آنجا که دولتی داریم که چنین نمی کند، چه باید کرد؟

وی ادامه داد ما بر سر یک دو راهی هستیم اگر برنامه را مسترد کنیم از برنامه ریزی برای کشور بازمی‌مانیم اگر هم مسترد نکنیم به اختلافات دامن زده می‌شود و سعی مجلس این است که با تدبیر بیشتری در این زمینه گام برداشته شود.

مقدمه چینی برخی دولتی ها برای اداره کشور بدون برنامه
عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: «برخی معتقدند کار اخیر دولت یک برنامه چینی و مقدمه‌ای برای آن بود که اساسا کشور بدون برنامه پنج ساله اداره شود و ما نمی خواهیم این اتفاق رخ دهد و بخشی از دولت که به دنبال اداره کشور بدون برنامه هستند به هدف خود نائل شوند.»

وی افزود دولت نمی تواند مدعی باشد که بهترین لایحه دنیا را به مجلس داده است و مجلس نباید آن را تغییر دهد. متاسفانه برخی در دولت می‌خواهند اختیار مجلس را در بررسی لوایح سلب کنند که البته چنین حقی ندارند لذا سعی دارند با فشار و رفتارهای سیاسی اختیارات مجلس را کاهش دهند.

مجلس می تواند کاری کند که خیلی ها انگشت حیرت به دهان گیرند
عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس معتقد است که برخی دوستان ما در دولت باید بدانند که مرغ یک پا ندارد، حداقل این ضرب المثل در عالم سیاست جواب نمی‌دهد. حال اگر باز هم دولت مصر است که مرغش یک پا دارد ما ناچار به سیاست ورزی می‌شویم تا کشور دچار مشکل نشود.

وی اضافه کرد دولت باید بداند اگر مجلس پیگیر موضوع و حل مشکلات فی مابین است از سر ضعف نیست زیرا مجلس هر لحظه بخواهد اقدامی انجام دهد، زمینه اش در مجلس فراهم است.

این نماینده مجلس گفت: «این مجلس است که نمی‌خواهد از اختیارات خود استفاده کند زیرا نتیجه آن تلاطم در کشور می شود که به صلاح هیچ کس نیست. ایجاد ناآرامی در کشور کار سختی نیست مجلس می تواند کاری کند که خیلی ها انگشت حیرت به دهان گیرند!»
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com