دبیركل ناتو با تهدید خواندن ایران و تكرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران خواستار ساخت یك سیستم دفاع موشكی جدید برای محافظت از اروپا در برابر آن چه وی یك تهدید حمله هسته‌یی ایران خواند، شد.
 
به گزارش ایسنا، اندرس فوگ راسموسن ـ دبیركل ناتو ـ در گفت‌وگو با هفته‌نامه ساندی تلگراف گفت كه این طرح از حمایت كامل آمریكا برای یك "سپر" دفاعی 200 میلیون یورویی كه وی امیدوار است مورد توافق نشست اعضای ناتو در لیسبون در ماه نوامبر قرار گیرد برخوردار است.

راسموسن گفت: براساس اظهارات علنی آن‌ها ما می‌دانیم كه ایران در حال حاضر موشك‌هایی دارد كه برد كافی برای حمله به اهدافی در اروپا را دارد و آن‌ها این حقیقت را كه قصد دارند به این قابلیت خود توسعه بخشند را كتمان نمی‌كنند.

این در حالی است كه كارشناسان مطرح شدن طرح‌های متعدد سپر موشكی در اروپا را ناشی از نگرانی غرب از روسیه می‌دانند.

دبیركل ناتو در ادامه با تكرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران مدعی شد: اگر ایران در نهایت به یك توانایی هسته‌یی دست یابد این امر بسیار خطرناك و یك تهدید مستقیم برای متحدان خواهد بود. به همین دلیل است كه من اكنون پیشنهاد یك سیستم دفاع موشكی جدید و موثر را برای ناتو می‌دهم.

او مدعی شد كه این سیستم جدید می‌تواند با همكاری روسیه كه در گذشته با تلاش‌های آمریكا برای نصب سپرهای موشكی در اروپا شدیدا مخالفت كرده است، انجام شود.

موشك‌های بالستیك ایران هم‌چون شهاب 3 و قیام 1 بردی حدود 2500 مایل دارند و می‌توانند هدف‌هایی را در تركیه و یونان را هدف قرار دهند.

دبیركل ناتو در حالی این ادعاها را مطرح می‌كند كه ایران تا كنون هیچ‌گونه نیت خصمانه و جنگ‌طلبانه‌ای نسبت به كشورهای منطقه‌یی و اروپا از خود نشان نداده است و علاوه بر آن بارها تاكید داشته است كه برنامه‌ هسته‌یی‌اش كاملا صلح‌آمیز است و تهران به دنبال قابلیت تولید سلاح هسته‌یی نیست.

در حال حاضر دفاع ضدموشكی اروپا عموما شامل موشك‌های SM3 آمریكا كه در ناوهای جنگی این كشور قرار دارند می‌شود.

این هفته‌نامه در ادامه نوشت: برخی طرح نصب یك سپر موشكی جدید را اذعان خاموش این خواهند دانست كه آمریكا گزینه پرخطر اتخاذ حملات هوایی بر روی تاسیسات نظامی و هسته‌یی ایران را رد كرده است.

راسموسن كه این اظهارات را یك روز پس از بازگشت از دیدار با باراك اوباما ـ رییس‌جمهور آمریكا ـ در واشنگتن اظهار می‌كرد در ادامه گفت كه معتقد است نصب یك سیستم دفاعی جدید كار بسیار آسانی است.

وی گفت كه تحت این طرح جدید یك "سپر" ضد موشك بالستیك سرتاسر قلمروی ناتو را فرا خواهد گرفت و ‌توسط یك فرماندهی و سیستم كنترل جدید هدایت خواهد شد كه این سیستم كنترل سیستم‌های فعلی رادار و سایر حس‌گر‌ها را به موشك‌های SM3 جدیدی كه روی زمین نصب خواهد شد متصل خواهد كرد.

دبیركل ناتو گفت: خلاصه این كه ما یك سیستم دفاع موشكی موثر را خواهیم ساخت كه با اتصال سیستم‌های موجود به یكدیگر همه جمعیت‌مان را تحت محافظت خود قرار خواهد داد. این سیستم حتی در زمان مشكلات اقتصادی هزینه بسیار كمی خواهد داشت؛ 200 میلیون یورو در عرض 10 سال كه بین 28 متحد ما تقسیم خواهد شد. ما می‌توانیم با هزینه اندكی از 900 میلیون شهروند محافظت كنیم.

راسموسن در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: اگر ناتو تصمیم بگیرد كه طرح خود را به پیش برده و یك سیستم دفاع موشكی را توسعه بخشد این امر باید همراه با دعوت از روسیه برای همكاری باشد. این از نظر امنیتی عاقلانه است. ما یك سیستم ناتو را در كنار یك سیستم روسی خواهیم داشت. می‌توانیم مكانیزم‌هایی را برای همكاری ایجاد كنیم كه كل سیستم را موثرتر می‌كند.

وی افزود: هنوز هیچ‌گونه تصمیمی گرفته نشده است. ما با روسیه مشورت خواهیم داشت ما نیازمند محافظت موثر در برابر یك تهدید جدی هستیم.

هفته‌نامه ساندی تلگراف در ادامه نوشت: حامیان این طرح معتقدند كه می‌توانند روابط پر از تنش بین ناتو و روسیه را به طور اساسی تغییر دهند و عصر جدیدی را در همكاری‌ها باز كنند.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir