یوکیا آمانو ـ مدیرکل آژانس ـ در نطق آغازینش در برابر 35 عضو شورای حکام درباره «اجرای توافقنامه پادمان‌ها در جمهوری اسلامی ایران» مدعی شد که ایران از پذیرش دو بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روند بازرسی‌ها مانع ایجاد کرده است....
 
 
 
 بازی جدید هسته ای علیه ایران با برگزاری نشست روز گذشته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی کلید خورد.

به گزارش خبرآنلاین یوکیا آمانو ـ مدیرکل آژانس ـ در نطق آغازینش در برابر 35 عضو شورای حکام درباره «اجرای توافقنامه پادمان‌ها در جمهوری اسلامی ایران» مدعی شد که ایران از پذیرش دو بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روند بازرسی‌ها مانع ایجاد کرده است.

علی اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این ادعا را «قاطعانه رد» کرد و گزارش اخیر آژانس درباره‌ ایران را نامتوازن و باعث خدشه‌دار شدن اعتبار آژانس خواند و افزود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از 150 بازرس برای ایران در دسترسش دارد و تهران به تازگی پنج بازرس دیگر را تایید کرده است.

اما در همین حال خبرگزاری رویتر بر اساس گزارش آمانو پیش بینی کرد که «اگر ایران به خودداری از پذیرش بازرسان ادامه دهد ممکن است با پیامدهای دیپلماتیک در آژانس روبه‌رو شود.»

اینگونه بازی جدیدی برای موضوع هسته ای ایران در پیش است. هرچند به اذعان این خبرگزاری انگلیسی ایران حق دارد برخی بازرسان را تحت توافق منع اشاعه با آژانس نپذیرد. اما دیپلمات‌های غربی مدعی شدند که نپذیرفتن‌های مکرر، فعالیت پادمان‌های هسته‌ ای را تضعیف می‌کند زیرا بازرسان دچار این بیم می‌شوند که اگر صادقانه درباره‌ی برخی وجوه فعالیت ایران گزارش کنند با اقدام تلافی‌جویان روبه‌رو خواهند شد.

آن‌ها مدعی‌اند که ایران ظاهرا باتجربه‌ترین بازرسان آژانس را هدف گرفته است، بر خلاف دیگر کشورهایی که عمدتا از ورود اتباع کشورهایی جلوگیری می‌کنند که پیمان منع اشاعه‌ی تسلیحات هسته‌یی (ان.پی.تی) را امضا نکرده‌اند.

روز گذشته علاوه بر آغاز فصل جدیدی از موضوع هسته ای ایران در وین به ابتکار دیپلمات ژاپنی که رویکردی تندی را در قبال ایران در مقایسه با محمد البرادعی ـ مدیرکل پیشین آژانس ـ اتخاذ کرده است ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا در اظهار نظری اعلام کرده که آمریکا حاضر است در چهار چوب کمیته شش جانبه میانجی‌گرانه بین‌المللی با ایران  (5+1) در باره مسئله هسته ای ایران مذاکرات را از سر بگیرند.

برنز همچنین گفته  که آمریکا حاضر است سوخت نیروگاه تحقیقاتی تهران را تامین کند. این اظهار نظر دیپلمات آمریکایی با پاسخ مسئولان ایرانی مواجه شد. منوچهر متکی در کنفرانس خبری خود درباره این اظهار نظر برنز گفت: گفت‌وگوهای پیرامون تبادل سوخت صرفا در قالب گروه وین انجام می‌شود و هر زمان آژانس مقدمات لازم را برای این گفت‌وگوها فراهم کند این مذاکرات آغاز می‌شود.

از سوی دیگر کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرآنلاین تسلسل قطعنامه- مذاکره -  قطعنامه را سناریویی مضحکی خواند.

کاظم جلالی گفت: اساسا ایجاد تسلل مذاکره قطعنامه، مذاکره، قطعنامه پدیده ای نیست که مورد قبول ما باشد. این سیاست دو سویه ایالات متحده آمریکا که از یک طرف قطعنامه صادر می کند و از طرف دیگر مذاکره را مطرح می کند که بتواند با اهرم قطعنامه در مذاکرات فشار وارد بیاورد از اساس غیر معقول و فاقد مبناست.

وی با اشاره بیانیه تهران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از امضای بیانیه تهران و مبتنی بر محتوای بیانیه تهران اعلام کرده بود که برای مذاکرات آماده است . چه در غالب  گروه وین و چه در غالب گروه 5+1  سوال اساسسی اینجاست که این مذاکرات بر چه اساسی باید صورت پذیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: بر چه اساسی آمریکا و غرب در راه صدور قطعنامه حرکت کردند و با صدور قطعنامه چه اهدافی را تعقیب می کنند. اگر هدف اعمال فشار به ایران در جهت مذاکره بود که اساسا نیازی به قطعنامه نداشت. ایران بر مبنای بیانیه تهران برای مذاکره اعلام آمادگی کرده بود. این که قطعنامه ای صادر بشود و در همان جلسه ای که قطعنامه را علیه ایران صادر کرده اند موضوع اعمال فشار علیه ایران برای آمدن به پای مذاکره را مطرح کنند سناریو مضحکی است.

وی همچنین اظهار داشت: در گام نخست کشور هاب غربی و به خصوص آمریکا به عنوان بانیان قطعنامه اخیر باید به این مسئله پاسخ بدهند و اطلاعات غلط در اختیار افکار عمومی قرار ندهند و با حیثیت مجامع بین المللی در راستای اهداف خود خواهانه خود سو استفاده نکنند و طبعا این تسلسل مذاکره قطعنامه مذاکره قطنامه مذاکره قطعنامه را منقطع نمایند.

جلالی در مورد موضع ایران هم گفت: ایران هم نباید تن به مذاکراتی بدهد کهنه چهار چوب مشخص دارد و نه هدف مشخصی.
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:khabaronline.ir