به رغم آنکه دولت آمریکا اعلام کرد وثیقه پنج میلیارد ریالی "سارا شورد" جاسوس آزادشده آمریکایی را پرداخت نمی کند و نهایتاً نیز این وثیقه را تودیع نکرد...
 
به گزارش مشرق و به نقل از جهان، به رغم آنکه دولت آمریکا اعلام کرد وثیقه پنج میلیارد ریالی "سارا شورد" جاسوس آزادشده آمریکایی را پرداخت نمی کند و نهایتاً نیز این وثیقه را تودیع نکرد، سارا شورد توسط دولت ایران آزاد شد و این در حالی است که انتقال وجه مورد نیاز به ایران برای تأمین این وثیقه با توجه به تحریم های بانکی موجود علیه کشورمان و بویژه علیه بانک ملی ایران توسط آمریکا غیرممکن است.

دادستانی تهران مبلغ ضروری برای آزادی سارا شورد به قید وثیقه را پنج میلیارد ریال اعلام کرده بود اما طبق اظهارات مسعود شفیعی، وکیل شورد، نه تنها آمریکا بلکه هیچ کشور یا دولت دیگری نیز این وثیقه را تودیع نکرده است.

وی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی دولتی انگلیس اعلام کرده است که این وثیقه توسط شخصی نامعلوم تودیع و به شعبه بانک ملی ایران در مسقط واریز شده است.
شفیعی با بیان اینکه «نمی توانم هویت تودیع کننده وثیقه را آشکار کنم.»، افزود که "شخص خاصی که ایرانی هم نیست" تودیع وثیقه را تقبل کرده و "دولت یا سفارتی" این وثیقه را تودیع نکرده اند.

این در حالی است که مقامات آمریکایی می گویند که عمان نقش مهمی در ترتیب دادن پرداخت وثیقه مورد درخواست ایران و اطمینان از اینکه این کار، تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران را نقض نمی کند، بازی کرد.

پی جی کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این در واکنش به تعیین وثیقه از سوی دادستانی تهران برای آزادی شورد، از موضعی متکبرانه تأکید کرده بود که آمریکا هرگز وثیقه تعیین شده برای خانم شورد را پرداخت نخواهد کرد زیرا پرداخت وثیقه برای شهروندان آمریکایی در خارج از این کشور، روال معمول این دولت نیست.

این اظهارات که بیانگر بی اهمیت بودن آزادی متهمان به جاسوسی برای دولتمردان آمریکایی است، در حالی بیان شد خانواده شورد از طریق سفارت سوئیس در تهران به مسؤولان قضائی کشورمان اطلاع داده بودند که توانایی تأمین چنین وثیقه سنگینی را ندارند و خواستار لغو یا کاهش مبلغ قرار وثیقه شده بودند.

دولت ایران پیش از عید فطر اعلام کرده بود که هر سه شهروند آمریکایی بازداشت شده را به مناسبت این عید مذهبی آزاد خواهد کرد، اما بعد مقامات قضایی این خبر را تکذیب کردند و گفتند که تصمیم گیری در این مورد در انحصار قوه قضائیه ایران است و دولت نمی بایست در این مورد دخالت کند.

خانواده خانم شورد می گویند که او بیمار است و ممکن است به بیماری سرطان مبتلا شده باشد.

در این میان، نقش دولت انگلیس در این خصوص، مشکوک به نظر می رسد.
دولت انگلیس روابطی بسیار صمیمانه با سلطنت عُمان دارد و خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز بیشترین نقش را در قبال اخبار و تصاویر و گزارش های مربوط به آزادی سارا شورد توسط ایران و انتقال وی به مسقط مخابره کرده است.
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:jahannews.com