منوچهر متكی در نشست مطبوعاتی مشترك با ادوارد نعلبندیان، وزیر امور خارجه ارمنستان گفت...


به گزارش ایسنا، منوچهر متكی كه در نشست مطبوعاتی مشترك با ادوارد نعلبندیان، وزیر امور خارجه ارمنستان سخن می‌گفت در واكنش به بررسی پرونده‌ هسته‌یی ایران در شورای حكام و ادعای مطرح شده در مورد وجود تاسیسات مخفی در ایران و اظهارات آمانو در این رابطه خاطرنشان كرد: یكی از شفا‌ف‌ترین پرونده فعالیت صلح آمیز هسته‌یی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فعالیت‌ های صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر امور خارجه افزود: ما در مقایسه با همه كشورهای عضو آژانس بیشترین همكاری را در سالهای طولانی گذشته با آژانس داشته‌ایم و حداقل 29 گزارش در طی این سالها منتشر شده است كه ترجیع‌بند همه این گزارش‌ها جمله روشن این است كه هیچ نشانی از انحراف فعالیت‌های ایران از اهداف صلح‌آمیزش دیده نشده است.

متكی تاكید كرد: متاسفانه پرونده به چنین شفافی در گیر و دار بازی‌های سیاسی چند كشور مدعی است و همواره ادعاهای تكراری‌شان را علیه ایران مطرح می‌كنند. ما معتقدیم این مساله برای همگان روشن شده است كه هیچ بخشی از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایران خارج از اطلاع و نظارت آژانس نیست . آژانس نظارت كامل دارد و در تمامی مراحل ما گزارش‌ها و حضور آژانس را در بخش‌های مختلفی كه فعالیت داشته‌یم داریم كه این در تمام سوابق موجود است. شرایط كنونی برای یكی دو ماه آینده به گونه‌ای است كه برخی از طرف‌ها برای مطامع و اهداف خاص سیاسی‌شان نیازمند تبلیغات هستند.

وی توضیح داد: به هر حال آنها در كشورهایشان انتخابات دارند و به گونه‌ای باید افكار عمومی‌شان را مدیریت كنند این ترفندها درگذشته هم به كار گرفته شده است اما برای آنها نتیجه‌ای نداشته است. آنهایی كه گمان می‌كردند بیشترین حمایت‌های افكار عمومی جامعه خود را دارند نه بزرگی در انتخابات گذشته آمریكا دریافت كردند . كسانی كه علاقه‌مند باشند و بیدار باشند و چشمان‌شان را به سوی حقایق باز كنند شواهد به حد كافی برایشان وجود دارد و كسانی كه خودشان را به خواب زده‌اند تلاش برای بیدار كردن آنها بی‌فایده است زیرا بنا ندارند خود را بیدار نشان دهند. بنابراین فعالیت‌های هسته‌یی ایران شفاف و تحت نظارت آژانس است.

متكی همچنین در مورد مذاكرات ایران با گروه وین گفت: آژانس مسوولیت این هماهنگی را دارد. هرگاه آژانس به طور قطع و مشخص اعلام كند كه برای مذاكرات شرایط فراهم است اخبار آن به اطلاع افكار عمومی خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، خبرنگاری در ادامه در مورد شایعات مطرح شده در مورد استعفای متكی از وزارت امور خارجه پرسید كه متكی پاسخ داد : ما معمولا به شایعاتی كه عمدتا در خارج از كشور و با اهداف خاص سیاسی و مرتبط با منافع كشور مطرح می‌شود پاسخ می‌دهیم . شایعات دیگر چندان در اولویت‌های ما برای پاسخگویی نیست.

وزیرامور خارجه همچنین در مورد انتشار اخباری مبنی بر استعفا و پناهنده شدن یك دیپلمات و یك رایزن ایران در فنلاند و بلژیك گفت : دیپلمات‌ها و مامورین اداری ایران درماموریت‌های خارج از كشور برای مدت معینی اعزام می‌شوند و قاعدتا پس از پایان مدت ماموریت باید به كشور برگردند اگر كسی مشكلاتی داشته باشد در پایان ماموریت مامور اداری و كارشناس كنسولی ما آنها را بررسی می‌كند و مسائل مطرح شده را پیگیری می‌كند.

وزیر امور خارجه كشورمان در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا، ‌در مورد برنامه‌های سفر هیات ایرانی درهفته آینده برای شركت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورك خاطرنشان كرد: هفته آینده آقای احمدی‌نژاد در اجلاس سال جاری مجمع عمومی سازمان ملل در راس هیات ایرانی شركت خواهد كرد. امسال اجلاس هزاره است كه هر پنج سال یكبار با حضور سران اكثریت كشورهای جهان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این اجلاس پنج سال پیش با حدود یكصد كشور از سران كشورها برگزار شد . سال جاری تا كنون 140 كشور اعلام آمادگی كرده‌اند كه در اجلاس مجمع عمومی شركت خواهند كرد همانند سالهای گذشته آقای رییس‌جمهور برنامه‌های جامعی را در مدت حضورش درنیویورك خواهد داشت كه در راس آن نطق ایشان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل است و در ادامه ارزیابی‌های ایشان نسبت به شرایط جهانی مناسبات حاكم بر روابط بین‌المللی را آسیب‌شناسی خواهند كرد و راهكارهایی راكه جمهوری اسلامی ایران برای برون‌رفت از شرایط حاكم بر این مناسبات كه شرایط ناعادلانه است را مطرح خواهند كرد.

رییس دستگاه دیپلماسی كشورمان تصریح كرد: اجلاس‌هایی در كنار مجمع عمومی در مورد موضوعات مختلف بین‌المللی برگزار خواهد شد كه در برخی از آنها آقای رییس‌جمهور حضور می‌یابد و سخنرانی خواهد كرد ضمن اینكه فرصتی است برای این كه دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی را از طریق رسانه‌ها به آگاهی جهانیان برساند.

متكی تاكید كرد: معتقدیم امسال مجمع عمومی پرجنش‌وجوش‌تری را به دلیل تنوع موضوعات مطروحه و حضور گسترده‌تر كشورها خواهیم داشت.

متكی همچنین گفت: ایران نیز خود برخی از جلسات را در حوزه‌های منطقه‌ای و در سطح سه جانبه و چند جانبه برگزار می‌كند. ایران در حال حاضر ریاست اجلاس وزیران خارجه آسیایی را كه به عنوان گفت‌وگوی همكاری‌های آسیایی است را بر عهده دارد. نشستی در نیویورك در سطح وزرای خارجه برگزار خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری نشست وزرای خارجه كشورهای آسیایی در اواخر پاییز در تهران خبر داد.

وزیر امور خارجه كشورمان اضافه كرد: از جمله موضوعاتی كه مورد گفت‌وگو در مذاكرات با وزیر امور خارجه ارمنستان قرار گرفت موضوع تداوم بحران موجود در مناسبات آذربایجان و ارمنستان بود و مساله قره باغ را دراین گفت‌وگوها بررسی كردیم. ما در مورد این مشكل تاریخی معتقدیم كه باید با حسن نیت و اراده جدی سیاسی و براساس رویكرد مسالمت‌آمیز این مسائل حل وفصل شود ایران بیشترین علاقمندی را برای حل این مشكل دارد زیرا با هر دو كشور همسایه است وبا هر دو كشور روابط صمیمانه ونزدیك دارد. به همین دلیل بیش از هر كشور دیگری علاقمند به حل این مشكل است. معتقدیم هر بحران موجود در هر كشور در اولین جای كه اثر خواهد داشت همسایگانش هستند بنابراین به طور مثال وقتی مشكل گرجستان پیش آمد كل منطقه تحت تاثیر قرار گرفت زمانی كه مشكل عراق و افغانستان پیش آمد كل منطقه متاثر شد. ثبات وامنیت در یك كشور ثبات و امنیت در كل منطقه است. هرگونه بی‌ثباتی به كل منطقه منتقل می‌شود و مادر سه موضوع مهم امنیت، حمل و نقل و انرژی از هرگونه ناامنی، تنش و بحران متاثر می‌شویم.

وی ادامه داد: در ارتباطات دوستانه‌ای كه با دوستانمان در ارمنستان و آذربایجان داریم همواره بر این موضع روشن و شفاف تاكید كرده‌ایم و امیدواریم این مشكل هرچه زودتر حل وفصل شود .

متكی تاكید كرد: همواره جمهوری اسلامی آمادگی خود را برای برداشتن هرگونه گام وكمكی در این زمینه اعلام كرده است.

به گزارش ایسنا، منوچهر متكی درابتدای نشست مطبوعاتی خود با ادوارد نعل‌بندیان وزیر امور خارجه ارمنستان ضمن خوشامدگویی به وی از پذیرش دعوتش تشكر كرد و گفت: روابط ایران و ارمنستان روابط تاریخی است كه طی 31 سال گذشته پس از انقلاب در حوزه‌های مختلف سیاسی ، اقتصادی ،‌اجتماعی و فرهنگی گام‌های مختلفی برای ارتقای روابط برداشته شده است.

وی افزود: كمیسیون‌های مشترك دو كشور در سالهای اخیر به طور منظم برگزار می‌شود و نهمین كمیسیون مشترك سال گذشته در ارمنستان برگزار شد كه قرار است دهمین كمیسیون مشترك در تهران برگزار شود.

وی ادامه داد: مشورت‌های سیاسی در عالی‌ترین سطوح دو كشور از روسای جمهور، وزرای خارجه و دیگر سطوح به طور مستمر جریان داشته مباحث سیاسی دو جانبه و موضوعات و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد تبادل نظر و گفت‌وگو همواره قرار داشته است.

وی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه ارمنستان به تهران آن را گام دیگری در توسعه همكاری‌ها دانست و با اشاره به مذاكرات انجام شده گفت: در دو دور گفت‌وگوهایی كه امروز داشتیم كه در جلسه عمومی و همچنین در گفت‌وگوهایی كه پیش از این جلسه عمومی بود همه مباحث و حوزه‌های همكاری دو كشور مورد مذاكره قرار گرفت. از پیشرفت و اجرای توافقات كمیسیون مشترك نهم ابراز رضایت شد و بر اجرای باقی‌مانده پروژه‌ها تاكید شد.

رییس دستگاه دیپلماسی كشورمان تصریح كرد: در دولت‌های نهم و دهم در ایران روابط اقتصادی دو كشور ورود به زیرساخت‌ها در مناسبات فی‌مابین موجب تحولی در این روابط شده است به گونه‌ای كه امروز در حوزه ارتباطات حمل و نقلی در اتصالات شبكه‌های انرژی تصمیماتی استراتژیك و مهم اتخاذ كرده‌ایم و پروژه‌های مربوطه در دست اجرا است. دو كشور در موضوعات بین‌المللی دیدگاه‌های نزدیك به هم دارند و از مواضع یكدیگر در بسیاری از موضوعات بین‌المللی حمایت می‌كنند . ضرورت حاكمیت مناسباتی عادلانه بر روابط بین المللی و مشاركت همه كشورها در تصمیم‌سازی‌های بین‌المللی و ضرورت دموكراتیك‌تر شدن ساختار سازمان ملل مواضعی است كه دو كشور در موضوعات و سرفصل‌های مهم بین‌المللی بر آن تاكید دارند.

وی گفت: نشست امروز با دیداری كه جناب آقای نعلبندیان و رییس‌جمهور خواهند داشت تكمیل خواهد شد و دو وزیر خارجه دیدار بعدی روسای جمهوری دو كشور را برای ارتقای هرچه بیشتر مناسبات فی‌مابین در دست برنامه‌ریزی دارند.

 

 گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir