يك كارشناس مسائل رسانه گفت: رسانه‌های غربی و وابسته به آنها كه اكنون از انعكاس اخبار مربوط به توهين به قرآن خودداری كرده‌اند با شروع اعتراض‌های مسلمانان سعی خواهند كرد با حاشيه‌سازی اين اعتراض‌ها را وارونه جلوه دهند...
 
 
 
 سعدالله زارعی در گفت‌و‌گو با فارس در خصوص عدم پوشش اخبار مربوط به قرآن‌سوزی و اعتراضات انجام شده در رسانه‌های غربی، گفت: عدم انعكاس عمل انجام شده در رسانه‌هایی كه وابستگی به نهادهای تصمیم‌ساز در آمریكا دارند و رسانه‌های وابسته به آنها در خاورمیانه كه دنباله‌رو نهادهای تصمیم‌ساز آمریكایی هستند، چندان تعجب آور نیست.

وی ادامه داد: این رسانه‌ها تلاش خواهند كرد این حادثه را از چشم مخاطب خود در خاورمیانه دور نگه دارند.

این كارشناس مسائل رسانه افزود: مسلما طی روزهای آینده مردم در خاورمیانه از طریق رسانه‌های محلی و منطقه‌ای نظیر پرس‌تی‌وی، العالم و المنار از اتفاقات مطلع خواهند شد و به طور قطع شاهد واكنش‌های شدید مسلمانان طی هفته آینده خواهیم بود.

وی تصریح كرد: هنگامی كه مسلمانان از توهین انجام شده به قرآن مطلع شدند و به جنبش‌های خیابانی روی آوردند، زمان آن فرا می‌رسد كه شبكه‌هایی نظیر بی‌بی‌سی، فرانس 24 ، روسیاتو‌دی و العربیه به توجیه اقدام موهنی كه در آمریكا انجام شد و به حاشیه‌سازی در خصوص واكنش‌های مسلمانان بپردازند.

زارعی با دور از انتظار ندانستن روند رسانه‌های غربی و رسانه‌های وابسته به آنها در وارونه نشان‌دادن واكنش‌های مسلمانان، ادامه داد: آنها از طریق تحریف واقعیت به كمرنگ‌كردن اتفاق سنگین انجام شده در آمریكا خواهند پرداخت.

وی با اشاره به ماجرای سلمان رشدی اظهار داشت: وقتی كه ماجرای سلمان رشدی پیش آمد در هفته های اول شبكه‌های غربی خبر توهین به ساحت پیامبر اكرم (ص) را از اساس طنز گرفتند و به آن نپرداختند ولی بعد از شروع واكنش‌ها، رسانه‌های منطقه‌ای و محلی وابسته شروع به اطلاع‌رسانی كردند.

این كارشناس مسائل رسانه افزود: بعد از واكنش‌هایی كه توسط مسلمانان انجام شد و رسانه‌های محلی حقایق را برای مردم بازگو كردند، رسانه‌های وابسته به غرب برای توجیه عمل سلمان رشدی و اعطای جایزه به وی به حاشیه‌پردازی در خصوص واكنش‌ها پرداختند كه این روشی شناخته‌شده است كه آن‌ها در چنین مواقعی در پیش می‌گیرند.

* نقش رسانه‌های متوسط را نباید كم اهمیت تلقی كرد

زارعی با اشاره به عملكرد پرس‌تی‌وی گفت: اتفاقی كه طی دهه گذشته افتاد شكستن انحصار رسانه‌ای است كه در گذشته در اختیار مستكبران بود و جبهه استكباری به واسطه این انحصار می‌توانست اتفاقات مهمی را كه به نفع خود نمی‌دید را ضمن مخفی كردن با مسائل فرعی جایگزین و افكار عمومی را منحرف كند.

وی تصریح كرد: در حال حاضر رسانه‌های كم قدرتمند یا متوسط در كشورهای مختلف موجب تكثر شده‌اند به گونه‌ای كه در حوزه كشورهای عربی چندین شبكه تلویزیونی متوسط كه از ماهواره‌های مختلف قابل دریافت هستند وجود دارند كه اقبال خوبی به آنها مشاهده می‌شود.

كارشناس مسائل رسانه افزود: وضعیت موجود انحصار رسانه‌ای را خواهد شكست و بستری را فراهم می‌كند كه كشورهایی نظیر ایران با انتشار به موقع اخبار، موج مردمی را علیه نهادهای تصمیم‌گیر در آمریكا و رژیم صهیونیستی به راه اندازند.

وی تاكید كرد: نباید نقش رسانه‌های متوسط و محلی را كم اهمیت تلقی كرد بلكه باید با استفاده از همین رسانه‌ها كه امروزه تعداشان صدها شبكه تلویزیونی و رادیویی است به صورت فنی، هنری و منظم اخبار را منعكس كرد.

زارعی در پایان اظهار داشت: در مسیر اطلاع‌رسانی‌ها درباره توهین به قرآن كریم نباید خسته شد و موضوع را رها كرد و به پخش دوباره تصاویر اكتفا نكرد.

وی افزود: ضمن پخش تظاهرات با تبیین درست و استفاده از زبان فیلم، تئاتر و كلیپ این مسئله را زنده نگه داشت تا مانع از تكرار چنین حوادث تلخ و مصیبت‌بار در غرب و هرجای دیگر بود.
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com