آن موقع مجلس بالا‌ترين بود./ اكنون در قانون اساسی قوه مجريه بار اصلی اداره كشور را بر دوش دارد و قوای ديگر بايد كمكش كنند...
 
 
 
 احمدی نژاد با بیان اینکه قوه مجریه قوه اول کشور است، سخن حضرت امام(ره) مبنی بر اینکه «مجلس در راس امور است» را مربوط به دوران امام که پست نخست وزیری وجود داشته است، دانست.

به گزارش «فردا» احمدی نژاد در گفتگویی مفصل با روزنامه ایران با اشاره به بحث استقلال قوا از یكدیگر خاطرنشان كرد: بعضی‌ها استقلال قوا را فقط برای قوه مقننه و قوه قضائیه می‌خواهند.

اتفاقاً قوه مجریه، قوه اول كشور است، بعضی‌ها یك جمله حضرت امام(ره) را متعلق به زمانی كه نظام ما پارلمانی بوده برجسته می‌كنند، آن‌زمان رئیس‌جمهور مسئول اداره كشور نبوده بلكه نخست‌وزیر مسئول اداره كشور بوده كه از طریق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترین بود. اكنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره كشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید كمكش كنند. ضمن این‌كه در قوه مجریه، جایگاهی است به‌نام ریاست جمهوری.

وی افزود: رئیس جمهوری علاوه بر این‌كه رئیس جمهور هست، رئیس دولت هم هست. رئیس جمهور بعد از رهبری بالاترین مقام كشور است، رئیس جمهور مجری قانون اساسی هم هست، این دیگر به استقلال قوا ربطی ندارد. مردم رأی مستقیم می‌دهند، رئیس‌جمهور كه انتخاب می‌شود، رئیس دولت است، رئیس قوه مجریه است، این یك قوه مستقل است. علاوه بر این‌ها رئیس‌جمهور مجری قانون اساسی هم است، مسئول امور اداری، برنامه، بودجه و استخدامی كشور شخص رئیس جمهور است. یعنی سایر قوا هم اگر بخواهند كار برنامه، بودجه، استخدامی و اداری داشته باشند مسئولش رئیس‌جمهور است. معنای این موضوع، دخالت در قوا و نقض استقلال قوا نیست.

توضیح درباره افراد و  گروههای منصوب به رئیس جمهور

احمدی‌نژاد در‌خصوص برخی افراد و گروه‌ها كه خود را منصوب به ایشان می‌دانند و علیه دولت هم فعالیت‌هایی دارند، گفت: كسانی هستند كه می‌گویند ما این دولت را سركار آوردیم، ستاد زدیم، تبلیغات كردیم. ما تشكر می‌كنیم از آنها اما نكاتی درباره این گروه‌ها می‌گویم، اولاً من در انتخابات گفته‌ام كه ستاد ندارم، اگر كسی هم كار كرد بعداً توقع نداشته باشد كه در اداره امور كشور دخالت كند، این نكته مهمی است، من قبلاً این را اعلام كرده‌ام كه وظیفه‌ام این است كه كاندیدا شوم.

دوستان برای انجام وظیفه سخنرانی كرده‌اند. من تشكر می‌كنم از این‌كه انجام وظیفه كرده‌‌اند، اما حالا نباید توقع داشته باشند كه دولت مجری نظرات آنها باشد. اما حالا دولت باید بتواند كار خودش را بكند، بالاخره دولت تصمیم‌ می‌گیرد، یك عده خوششان می‌آید، یك عده خوششان نمی‌آید. البته این به این معنی نیست كه همه تصمیمات دولت درست است، ما هم اشتباه داریم، اما بررسی و اصلاح می‌كنیم ولی دولت نمی‌تواند اختیار خود را به كس دیگری بدهد. برخی رسانه‌ها هم هستند كه این گونه مسائل را مطرح می‌كنند.

حداکثر تعامل با قوا را داریم

احمدی‌نژاد در خصوص «اتحاد قوا» نیز اظهار داشت: ما واقعاً حداكثر تعامل با قوا را داریم. هر چقدر علیه ما انتقاد شود ما سكوت می‌‌كنیم. ما فكر می‌كنیم، سه قوه یكی هستند، تفكیك قوایی كه از غرب آمده در نظام اسلامی اصالت ندارد.

حقیقت یك تقسیم‌كار است و خود كار یك موضوع بیشتر نیست، و آن ساختن ایران و خدمت به مردم و اجرای عدالت است. این كار تقسیم شده و هر كس گوشه‌ای از كار را می‌گیرد. همه اجزای یك مجموعه هستند ولی بنا بر یك منطقی باید تقسیم كار شود.

وی در پایان این مصاحبه با اشاره به این نكته كه همگی باید قدر نظام اسلامی را بدانیم، خاطرنشان كرد: واقعاً فضای جمهوری اسلامی یك نعمت الهی است، من به 80-70 كشور جهان سفر كرده‌ام، در بین مردم، دانشگاهیان و سیاستمداران آنها حضور یافته‌ام، هر روز هم دارم می‌خوانم، مردم ما هم دنیا را دیده‌اند، اهل دنیا‌گردی هستند، ایرانی‌ها به این مسئله خیلی علاقه‌‌دارند و خوب هم هست، چون روح ملت ایران بزرگ است و نگاهش جهانی است، مشكلاتی داریم اما بالاخره مسیرمان مسیر درستی است، با سرعت در مسیر خوب جلو می‌رویم، باید همه كمك كنیم، همدلی، برادری و هم افزایی باشد، همچنین امید و نشاط در جامعه باشد، كه تا حد بسیار بالایی الحمدلله هست، من اعتقادم این است كه این مسیری كه امروز در برابر ملت ایران باز شده، ادامه دارد، به لطف خدا هیچ عاملی دیگر نمی‌تواند تغییر در این راستا ایجاد كند و همه این دشمنی‌‌ها علیه ملت ایران به سنگ می‌خورد. همانطور كه گفتم آینده از آن ملت ایران‌است و مسیر هم مسیر خوبی است، این مشكلاتی را هم كه داریم ان‌شاءالله به فضل‌الهی در این سه سال دولت دهم، تا حد زیادی حل می‌شود.

وی ابراز امیدواری كرد دولت یازدهم دیگر در افق جهان بدرخشد، یعنی یك جایی باشد كه این انرژی ملت ایران در مناسبات جهانی رها شود. دیگر مشكل مسكن، ازدواج و این مشكلات جلو پای جوانان نباشد. همه با معیارهای جهانی وارد بشوند، رشد كنند و به جای مطلوب برسند.
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:fardanews.com