منوچهر متکی وزیر امور خارجه که به منظور شرکت در اجلاس اهداف توسعه هزاره در مقر سازمان ملل متحد به سر می برد، با برخی مقامات شرکت کننده در این اجلاس دیدار و گفتگو کرد.
 

به گزارش مهر، منوچهر متکی در دیدار با وزیر امور خارجه آفریقای مرکزی با اعلام جدیت جمهوری اسلامی ایران در پیگیری توافقات انجام شده از سوی دو کشور، بر لزوم ایجاد مکانیسمی برای اجرایی کردن توافقات و عملیاتی شدن آنها تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار همچنین از افتتاح سفارت جمهوری آفریقای مرکزی در کشورمان در آینده استقبال کرد.

وزیر خارجه آفریقای مرکزی نیز در این دیدار ضمن تشریح روند تحولات کشورش و موضوعات مربوط به کشورهای پیرامونی آن، از سفر آتی رئیس جمهور آفریقای مرکزی به جمهوری اسلامی ایران بعد از انتخابات آفریقای مرکزی خبر داد و خواستار استمرار و توسعه روابط دو کشور شد.

وی همچنین بر حق جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیزاز انرژی هسته ای تاکید کرد.

متکی همچنین با چوکووانکا وزیر امور خارجه بولیوی دیدار و گفتگو کرد. وزیر خارجه در این دیدار با اشاره به روابط دو کشور در زمینه های مختلف به ویژه در حوزه های اقتصادی، سفر آتی رئیس جمهور بولیوی به جمهوری اسلامی ایران را عاملی برای ایجاد تحرک بیشتر در توسعه روابط فی ما بین دانست.

وزیر خارجه بولیوی نیز در این دیدار ضمن تاکید بر همکاری های اقتصادی طراحی شده بین دو کشور به ویژه در حوزه انجام پروژه های صنعتی نظیر کارخانه سیمان و تراکتورسازی، بر توسعه هر چه بیشتر روابط تاکید کرد.

منوچهر متکی همچنین در حاشیه اجلاس اهداف توسعه هزاره در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان همتای اماراتی خود دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار وزیر امور خارجه امارات راه اندازی نیروگاه بوشهر که اولین نیروگاه اتمی در خاورمیانه است را تبریک گفت و اعلام کرد که امارات متحده عربی نیز در نظر دارد در اواخر سال جاری میلادی ساخت اولین نیروگاه هسته ای خود را آغاز کند.

متکی نیز در این دیدار ضمن تاکید بر حق همه کشورها در استفاده از انرژی پاک، از طرح امارات برای ایجاد نیروگاه اتمی ابراز خرسندی کرد.

وزیر خارجه با اشاره به مشکلاتی که از سوی کشورهای غربی در تکمیل نیروگاه بوشهر بنا به ملاحظات سیاسی خاص بوجود آمد اعلام کرد به رغم همه مشکلات، جمهوری اسلامی ایران عزم راسخ خود را در بهره مندی صلح آمیز از انرژی هسته ای به منصه ظهور گذاشت و اکنون نیروگاه بوشهر به بهره برداری رسید.

وی تاکید کرد همه فعالیت های هسته ای ایران تحت نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد و بر اساس برنامه توسعه اقتصادی قرار است در آینده ای نزدیک بخش عمده نیاز کشور به برق، از طریق انرژی هسته ای تامین شود.

برخی تحولات و موضوعات منطقه ای نیز در این دیدار مورد بحث و تبادل نظر وزرای خارجه ایران و امارات قرار گرفت.

منوچهر متکی همچنین در حاشیه اجلاس اهداف توسعه هزاره در مقر سازمان ملل در نیویورک با برونو رودریگرز پاریا همتای کوبایی خود دیدار و گفتگو کرد.در این دیدار آخرین وضعیت روابط دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

متکی در دیدار با همتای کوبایی اش با اشاره به روابط خوب دو کشور در طول سه دهه گذشته و با تاکید بر اهمیت این روابط به ویژه با توجه به خواست ها و منافع مشترک، تحول ایجاد شده در گسترش روابط تهران - هاوانا و تعمیم آن به حوزه همکاری های اقتصادی را مثبت ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشریح ابعاد جنگ روانی و فضا سازی تبلیغاتی درخصوص ایران، با توجه به شرایط آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه، وضعیت آنها را بسیار بدتر از آن دانست که بتوانند بروز مشکلات جدید راتحمل کنند.

رودریگرز پاریا وزیر خارجه کوبا نیز در این دیدار ضمن تشریح آخرین وضعیت روند اصلاحات اقتصادی در کوبا، از سفر آتی خود به کشورمان برای تداوم رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی ایران خبر داد که از سوی متکی مورد استقبال قرار گرفت.

در این دیدار همچنین با توجه به عضویت سه کشور ایران، کوبا و مصر در تروئیکای جنبش عدم تعهد (نم)، زمینه های همکاری دو کشور برای تقویت این جنبش مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com