منوچهر متكی ـ وزیر امور خارجه كشورمان ـ با ویلیام هیگ، همتای انگلیسی خود به درخواست او در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورك دیدار و گفت‌وگو كرد.
 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در این ملاقات كه اولین دیدار وزیران خارجه ایران و انگلیس پس از تغییر دولت این كشور محسوب می‌شود، متكی دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درباره اقدامات گوناگون و رفتار سیاسی دولت‌های پیشین انگلیس را مورد انتقاد قرار داد و فضای عمومی مردم كشورمان و منطقه درباره اقدامات این كشور در موضوعاتی هم‌چون حمله به افغانستان، عراق، مسائل هسته‌یی، رویكردهای متناقض در موضوع حقوق بشر و حمایت از گروه تروریستی منافقین را برای وزیر خارجه جدید انگلیس تشریح كرد.

وزیر امور خارجه كشورمان ضمن شفاف خواندن برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران و ركورد بیش‌ترین همكاری با آژانس، اظهار كرد: برخورداری از چرخه سوخت حق ذاتی و قانونی اعضای ان‌.پی‌.تی بوده و انگلیس حق اظهارنظر در این زمینه را ندارد. اعضای شورای امنیت باید پاسخگوی اقدام خویش در تجهیز برخی از كشورها و رژیم‌ها به سلاح هسته‌یی باشند.

او تغییر سیاست و عملكرد دولت جدید انگلیس را تنها راه بازسازی روابط به شدت آسیب دیده تهران ـ لندن اعلام كرد.

ویلیام هیگ ـ وزیر خارجه انگلیس ـ نیز در ابتدای این دیدار اظهار كرد: انگلستان نمی‌خواهد به عنوان دشمن ایران مطرح شود و علاقه‌مند به بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

وی ضمن محكوم كردن اقدام اخیر تروریستی در ایران، از آمادگی كشورش برای همكاری در مبارزه با تجارت موادمخدر در افغانستان خبر داد.

هیگ هم‌چنین در این ملاقات نقطه نظرات دولت انگلیس در زمینه موضوعات هسته‌یی، قطعنامه شورای امنیت و گروه تروریستی منافقین را به اطلاع وزیر امور خارجه كشورمان رساند.

 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir