حميد بقايی گفت: برای بازگرداندن الواح گلی هخامنشی قرار شد به شيكاگو سفر كنيم تا به صورت مستقيم با رئيس دانشگاه شيكاگو مذاكره كنيم...
 
 
 
 
 حمید بقایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران افزود: در مدتی كه در نیویورك بودیم پیگیر بازگرداندن الواح گلی هخامنشی به ایران بودیم، اما با توجه به فشردگی برنامه‌ها به زمان دیگری موكول شد. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: قصد داریم به صورت جدی دوباره برای دریافت ویزا پیگیری كنیم و سفری به دانشگاه شیكاگو داشته باشیم تا با رئیس آن دانشگاه مذاكره كنیم. البته وكیل حقوقی ما در این زمینه فعال بوده و همین طور دانشگاه شیكاگو هم در حال پیگیری پرونده است. بقایی اظهار داشت: امیدواریم در برنامه بعدی بتوانیم به دانشگاه شیكاگو برویم و جدی تر در مورد الواح گلی هخامنشی صحبت و حداقل بتوانیم از آنها عكسبرداری و اطلاعاتی را گردآوری كنیم. معاون رئیس‌جمهور با اشاره به پیگیری مداوم حقوقی درباره بازگرداندن الواح گلی هخامنشی از دانشگاه شیكاگو تصریح كرد: پیگیری‌های مباحث حقوقی همچنان برقرار است و دادگاه هنوز تشكیل جلسه نداده اما با پیگیری‌هایی كه در این زمینه داشتیم مانع از توقیف و حراج الواح شده ایم و هم اكنون این الواح در موزه شیكاگو نگهداری می‌شود. بقایی گفت: هرچه سریع‌تر از طریق سفارت سوئیس دفتر حافظ منافع آمریكا در ایران برای سفر به شیكاگو ویزا تهیه می‌كنیم. رئیس سازمان میراث فرهنگی در مورد اینكه آیا آنها با درخواست گرفتن ویزا برای سفر به دانشگاه شیكاگو موافقت كردند افزود: در صحبتی كه داشتیم آنها اعلام كردند برای بررسی بیشتر زمان نیاز دارند چون مدت سفر به نیویورك كم بود و به این جمع بندی رسیدیم كه برای سفر بعدی مذاكرات صورت گیرد.

بقایی درباره مذاكرات خود با مسئولان موزه مترو پلیتن نیویورك اظهار داشت: در بازدیدی كه از این موزه داشتیم درباره تعدادی از اشیای تاریخی ایران كه متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی ایران بوده و هم اكنون درموزه مترو پلیتن وجود دارد برای به امانت گرفتن و به نمایش گذاشته شدن آنها در ایران مذاكرات اولیه‌ای صورت گرفت كه قرار شد آنها جلسه‌ای برای مذاكرات بعدی ترتیب دهند. رئیس سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان كرد: امیدواریم این اشیای تاریخی را همانند منشور كوروش بتوانیم برای نمایش در ایران به امانت بگیریم. یادآوری می‌شود: الواح هخامنشی درسال 1933 در پارسه پایتخت جمشید كشف و سپس در سال 1936 برای مطالعه به موسسه شرق شناسی دانشگاه شیكاگو قرض داده شدند و از آن زمان تاكنون در آنجا به امانت نگهداری می‌شود. بنابراین گزارش، این الواح فقط به مدت سه سال امانت داده شده بود تا مطالعات مربوط به ترجمه خطوط نوشته‌های بیشتر عیلامی و مستند سازی ترجمه‌ها به شكل كتاب و میكرو فیلم انجام و پس از پایان مطالعان در زمان معین به ایران بازگردانده شود. این گزارش حاكی است، دانشگاه پس از چند سال شماری از الواح‌ها كه از شدت آسیب‌دیدگی خواندن آنها امكانپذیر نبود را به ایران بازگرداند و پژوهش روی شماری از آنها كه سالم و خواندنی بودند آغاز شد پس از آن تعداد 300 لوح دیگر به ایران بازگردانده شد و مابقی همچنان در امانت دانشگاه شیكاگو است.
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tehrooz.com