وزير خارجه كشورمان با اشاره به موضوع تحريم 8 مقام ايرانی از سوی آمريكا گفت:...
 
 
 
 وزیر خارجه كشورمان با اشاره به موضوع تحریم 8 مقام ایرانی از سوی آمریكا گفت: آنها با این كارشان اعتراف كردند كه بازی‌های آمریكا در فتنه انتخابات 88 به آخر خط رسیده و نتوانسته‌اند هیچ كاری انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس، منوچهر متكی وزیر امور خارجه كشورمان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه با عنوان «دستاوردهای جدید ایران و انفعال آمریكا در سایه ادعا و تناقض» با بیان اینكه اجلاس امسال 5 سالی بود كه به عنوان گفت‌وگو هزاره مطرح شد، گفت: از سال 2000 این ایده مطرح شد كه هر 5 سال یكبار اجلاس هزاره را برگزار و اهدافی را كه در پیش‌نویس هزاره مطرح شده بود، بررسی شود.
وی افزود: ‌در این طرح در خصوص وضعیت اقتصادی،‌ سیاسی و اجتماعی كشورها، گزارشی ارائه می‌شود و وضعیت جهان را مرور می‌كنند.
متكی با ذكر این نكته كه این دستور كار نسبتاً عمده و مهمی بود، اظهار داشت: امسال یكی به دلیل همین اجلاس هزاره و دیگری به دلیل اینكه تحولات جهانی تقریباً چشم‌اندازهای غیرروشن، غیر شفاف و نگران كننده را نشان می‌داد و مدیریت این تحولات و خصوصاً بحران‌ها مدیریت ناكارآمد بود، اجلاس مهمی بود.
وزیر امور خارجه كشورمان با اشاره به نامه احمدی‌نژاد به كشورهای مختلف مبنی بر اینكه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس هزاره امسال با توجه به موضوعات در دستور كار خود، شرایط كنونی جهان را شرایط نگران كننده‌ای می‌داند، اظهار داشت: لذا دعوت شد از كشورها كه مشاركت داشته و به این مسائل بپردازند.
وی ادامه داد: امسال به لحاظ محتوا و میزان حضور شركت كنندگان تعداد رؤسای شركت كننده با سال‌های دیگر كاملاً متفاوت بود و این موضوع نه فقط در مجمع عمومی و در اجلاس هزاره، بلكه در اجلاس‌های منطقه‌ای نیز كه معمولاً در حاشیه اجلاس‌های مجمع عمومی برگزار می‌شود مانند گروه 77، سازمان كنفرانس اسلامی، غیرمتعدها و برخی سازمان‌های منطقه‌‌ای و دیگر مناطق جهان از نشاط و فعالیت خوبی برخوردار بود.
متكی در پاسخ به این سؤال كه سیاست جمهور اسلامی ایران و محورهای عمده مدنظر در این نشست‌ها چه بود گفت: اولویت نخست، تمركز بر نقطه كانونی مجمع عمومی امسال بود.
وزیر امور خارجه كشورمان با اشاره به 2 نطق رئیس جمهور در اجلاس هزاره و مجمع عمومی به طور جداگانه اظهار داشت: نطق هزاره نسبتاً كوتاه‌تر بود، اما نطق مجمع عمومی فراگیر بوده و در آن به همه موضوعات پرداخته می‌شد.
وی افزود: رئیس جمهور در مجمع عمومی امسال در ادامه یك رویكرد جدید كه طی چند سال گذشته وجود داشته به طرح سؤالات و موضوعاتی پرداخت كه دارای اهمیت بالایی است.
متكی با بیان اینكه سال گذشته و در شرایط جهانی این نكته را دیدیم كه باید شرایط نابهنجار و مدیریت ناكارآمد آسیب‌شناسی شود، یادآور شد: در آسیب‌شناسی صورت گرفته،‌ فقدان خداباوری، دین‌محوری و معنویات در مدیریت جهان و پرداختن به مسائل مورد تأكید قرار گرفته است.

* ایران در سازمان ملل مدیریت جهانی را مورد نقد قرار داد

وزیر امور خارجه كشورمان نكته دوم را عدم شفافیت و غیرقابل فهم بودن مدیریت جهانی دانست كه در آن كسی نمی‌داند تصمیمات چگونه گرفته می‌شود، مبانی این تصیمات چیست و زمانیكه این تصمیمات با شكست مواجه می‌شود هیچ كس دلیل آن را توضیح نمی‌دهد و اظهار داشت: لذا جمهوری اسلامی ایران این مدیریت جهانی را مورد نقد قرار داد.
وی ادامه داد: ما به دو نكته اساسی پرداختیم. نكته اول اینكه مدیریت باید روشن، شفاف و قابل توجیه برای همه باشد و دوم اینكه مدیریت باید با مشاركت همگان باشد.
وزیر امور خارجه كشورمان با ذكر این نكته كه دو محور مورد تأكید، امروز مخاطبین زیادی در دنیا دارد، گفت: در اینكه مدیریت حاكم به مناسبات، ناكارآمدی است دارای اجماع است و لذا در همه نطق‌ها ملاحظه شد كه ضرورت برون رفت، از این شرایط موجود باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

* شعارهای جمهوری اسلامی در حال جا افتادن است

متكی نكته دوم را چارچوب‌های ارائه شده به عنوان نظام جایگزین خواند و خاطرنشان كرد: شعارهای جمهوری اسلامی كه در طول 30 سال گذشته مطرح شده امروز توسط دیگران بیان می‌شود.
وی ادامه داد: گروه 77 در مراسم افتتاحیه سخنرانان از جمله رؤسای جمهور و مقامات دیگر، الگوهای جایگزین، عدالت‌خواهی و ضرورت توجه به نظر دیگران شیرازه نطق‌ها را تشكیل می‌دهد و این موضوع نشان می‌دهد كه فرهنگی كه شعار جمهوری اسلامی بوده در حال جاافتادن است.
متكی نكته مهم دیگری كه توسط جمهوری اسلامی به آن پرداخته شد را بررسی حوادث مهم جهان خواند و افزود: برخی حوادث در دنیا رخ می‌دهد كه مورد شناسایی دقیق قرار نمی‌گیرند و ماهیت آنها چندان روشن نیست كه چه اتفاقی افتاد و سپس پیامدها و تبعاتی بر آن پدیده‌ای كه ما نمی‌دا‌نیم اصل آن چه بوده و آمرین و عاملین آنها نامشخص است، به جامعه بشری یا نقطه خاصی از جهان تحمیل می‌شود كه بسیار نگران كننده است.
متكی با بیان اینكه در اروپا حدود 200 سال جنگ‌های مختلف بوده كه جنگ‌های اول و دوم جهانی را نیز شامل می‌شود، گفت: ده‌ها میلیون نفر در این جنگ‌ها كشته شده‌اند و تنها در بلاروس 23 میلیون كشته در یكی از جنگ‌ها داشته‌ایم. اما در این بین بخشی از موضوع به عنوان كشته شدن تعدادی یهودی شاخص و برجسته می‌شود و براساس این فاز از یك جنگ‌ فراگیر، یك تصمیم‌سازی، یك رژیم تحمیلی، یك كوچ اجباری و یك آوارگی چندین میلیون نفره به عنوان تبعات چنین برجسته‌سازی رخ می‌دهد.
وی با ذكر این نكته كه موضوع جدیدی به نام 11 سپتامبر در چند سال اخیر رخ داد كه هیچگاه ابعاد آن مشخص نشد، تصریح كرد: دلیل این اتفاق، آمرین و كشته شدگان آن هنوز مشخص نشده‌اند.
وزیر امور خارجه كشورمان افزود: از كنار چنین حادثه‌ای‌ می‌تواند عبور كرد، اما تبعاتی بر این حادثه مترتب می‌شود كه بخشی معظمی از جهان اسلام را متأثر می‌كند.
متكی با بیان اینكه یك لشكركشی با تصویب سازمان ملل و شورای امنیت به افغانستان و یك لشكركشی بدون مجوز شورای امنیت به عراق صورت گرفت، اظهار داشت: علاوه بر این مدتی است كه بمباران با هواپیماهای بدون سرنشین در مناطق مختلف پاكستان و كشتارها از حد و حساب خارج شده است.
متكی افزود: زمانی مطرح شد كه قصد لشكركشی به كشور دیگری در خاورمیانه را دارند، به همین دلیل مبارزه با تروریسم، یعنی با نام مبارزه با تروریسم مسئله دیگری در حال رخ دادن است.
وی ادامه داد: اصل علت 11 سپتامبر هنوز موشكافی نشده و ما نمی‌دانیم چه برنامه‌های دیگری در نظر دارند، لذا در اجلاس مجمع عمومی این موضوع توسط رئیس جمهور مطرح شد كه اجازه دهند در خصوص حادثه 11 سپتامبر تحقیق و بررسی صورت گیرد.
وزیر امور خارجه با اشاره به 3 تئوری، نظریه و احتمال ارائه شده از سوی افكار عمومی آمریكا، اروپا و در نوشتارهای تحلیل‌گران آنها گفت: رئیس جمهور این احتمالات و تحلیل‌ها را بیان كرد و خواستار بررسی آن توسط سازمان ملل شد.
متكی ادامه داد: سازمان ملل برای برخورد با این حادثه مجوز داده و باعث كشته شدن بیش از یكصد هزار نفر در افغانستان شده است و صدها هزار نفر مجروح شده‌و بادی در این زمینه تحقیق كند.
وی افزود: كسانی كه به عنوان تروریست‌های اصلی از آنها نام برده می‌شود هنوز وجود دارند و امروز سؤال اساسی در ذهن‌ها این است كه آنها در افغانستان با چه كسی می‌جنگند.

* شركت‌های امنیتی در افغانستان شب‌ها تبدیل به افراط گرایان تروریست می‌شوند

وزیر خارجه كشورمان ظاهر داستان را جنگ آنها با دشمنان دانست و یادآور شد: ‌وزیر خارجه افغانستان در مقاله‌ای در واشنگتن‌پست در پاسخ به این سؤال می‌گوید، شركت‌های خصوصی امنیتی مانند بلك‌واتر كه در عراق هستند، 30 تا 40 هزار نفر میلیشا دارند. در افغانستان این افراد روزها از شركت‌ها حفاظت می‌كنند و شب‌ها افراط‌گرایانی می‌شوند كه اقدامات تروریستی انجام می‌دهند.
متكی با بیان اینكه ایران در نشست امسال مجمع عمومی با طرح مباحثی از این دست و از جمله پیشنهاد دهه‌ای برای مشاركت كشورها در اداره جهانی و برخی پیشنهادات دیگر، گفت: امسال یك توجه خاص دیگری نسبت به مجمع عمومی و حضور هیئت جمهوری اسلامی ایران بود.
وی در پاسخ به این سؤال كه چرا جمهوری اسلامی ایران روی موضوعاتی دست می‌گذارد كه جنجال به پا می‌كند، گفت: محیط بین‌الملل یك محیط برآمده از خلاء نیست، این محیط مملو از كنش‌ها و واكنش‌ها است.
وزیر خارجه كشورمان هر كشوری را در ارتباط با این محیط از 2 ناحیه تحت تأثیر خواند و اظهار داشت: ناحیه اول نظاماتی است كه به عنوان نظامات بین‌المللی در حال تدوین و تنظیم است و تصمیمات بین‌المللی كه بعدها به صورت اجباری برای كشورها در می‌آمد.
متكی افزود: اگر شما سخن نگویید آنها كنوانسیون‌های خود را می‌نویسند و ما باید در این زمینه نقش داشته باشیم تا علیه ما تصمیم‌گیری نكنند.

* كشورهای مستقل از سیاست صندلی خالی در سازمان‌های بین‌المللی تبعیت نمی‌كنند

وی ادامه داد: كشورهای مستقل، كشورهای دارای نظر و كشورهایی كه از خاستگاه‌های عدالتخواهانه سخن می‌گویند از سیاست‌ صندلی‌های خالی در سازمان‌های بین‌المللی پیروی نمی‌كنند بلكه حضور پیدا كرده و حرف‌های خود را می‌زنند.
وزیر امور خارجه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در سیمنار سفرا گفت: ایشان فرمودند وقتی شما مواضع حق خود را بیان می‌كنید قطعاً افرادی هستند كه مواضع دیگری دارند و آن مواضع ناحق است، آنها مواضع حق شما را برنمی‌تابند و این موضوع ایجاد چالش می‌كند. اما این چالش را باید فرصت تلقی كرده و از آن برای جا انداختن دیدگاه‌‌های خود استفاده كنیم.
متكی نقطه تأثیر دیگر محیط بین‌الملل بر كشورها را تصمیماتی دانست كه دیگران در مورد ما و یا در مورد موضوعاتی كه به ما مربوط است ‌می‌گیرند و اظهار داشت: در مورد ایران، كشورهایی هستند كه از تحولات كشورمان در 30 سال پیش متضرر شدند، كسانیكه در اینجا همه چیز در اختیار داشتند و بالاترین مقام این كشور كه شاه بود اراده‌ای از خود در برابر پایین‌ترین مقامات آنها نداشت.

* ایران به استقبال چالش‌ها می‌رود چراكه در حال مقاومت از حقوق خود است

وی افزود: این نظم مبتنی بر منافع آنها متحول شده و ملت تصمیم گرفت كه سرنوشت خود را رقم زده و بسیاری از معادلات را بر هم زد.
وی با بیان اینكه ما با آنها كاری نداریم، آنها می‌خواهند ساز و كارهایی را دنبال كنند كه ایران به گذشته بازگردد، گفت: ملت ایران نمی‌خواهد، پس مقاومت كند و زمانی كه مقاومت می‌كند، چالش به وجود می‌آید.
متكی یادآور شد: ما به استقبال این چالش‌ها می‌رویم برای اینكه در حال مقاومت و دفاع از حقوق خود هستیم.

* آمریكا باید دم خود را جمع كند

وی با ذكر این نكته كه هر كجا دست بگذارید آنها خواهند گفت كه اینجا حیات خلوت ماست، اظهار داشت: برخی می‌گویند حركت‌های شما پا گذاشتن روی دم ابرقدرت‌هاست، اما این تقصیر ما نیست چرا كه هر كجا پا می‌گذاریم دم آنها پهن است و آنها باید دم خود را جمع كنند.
متكی با اشاره به حضور آمریكا درمنطقه خاورمیانه گفت: چطور آمریكایی‌ها حق خود می‌دانند كه برای منافع ملی خود از آن سوی دنیا به این منطقه آمده و برای مردم فلسطین و خاورمیانه تصمیم‌گیری كنند، كه نوع تصمیم آنها امنیت ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما خودمان كه عضو این منطقه هستیم، پیرامون این موضوعات نظر نداشته باشیم.
متكی ادامه داد: آنها می‌گویند دنیا، دنیای آزادی بیان و اظهارنظر است و باید دموكراتیك باشد كه البته دروغ می‌گویند.

* امروز زمان آن است كه آمریكا‌یی‌ها شنیدن را یاد بگیرند

وی با بیان اینكه آنچه را می‌خواهند این است كه ما بگوییم و دستور دهیم و دیگران اجرا كنند، خاطرنشان كرد: آنها تنها گفتن را یاد گرفته‌اند و حال زمانی است كه باید كمی شنیدن را یاد بگیرند و یعنی دیگران صاحب حرف هستند.
وزیر امور خارجه كشور با ذكر این نكته كه برخی می‌گویند چون ایران به موضوعات مختلف می‌پردازد، ناراحتی دیگران را برمی‌انگیزند، این سؤال را مطرح كرد كه موضوعی مانند فناوری هسته‌ای حق ایران است یا نه؟
متكی افزود: در گذشته زمانی كه جوان ایرانی ابتكاری یا اختراعی داشت توسط ساواك تحت تعقیب قرار می‌گرفت كه چه حقی دارد به سوی یك اختراع و تولید برود، زیرا ممكن است كشور را در زمینه‌ای خودكفا كند.
وی با بیان اینكه مقرر نبود كشور ما در مسیر خودكفایی حركت كند، گفت: الگوهای توسعه‌ای برای ما می‌نوشتند و ما باید بر اساس آن عمل كنیم.

* اگر تلاش برای خود كفایی جرم است ما مجرمیم

وی با اشاره به تلاش جمهوری اسلامی ایران برای خودكفایی در عرصه‌های مختلف، اظهار داشت: این موضوع اگر جرم است، ما مجرم هستیم.
وزیر امور خارجه ادامه داد: ابتدای تحریم‌های 5 ساله اخیر، ما در صنعت نفت 10 درصد از قطعات، ماشین‌آلات و تجهیزات را تولید كردیم و آنها به سوی تشدید تحریم‌ها رفتند و امروز ما 70 درصد نیازهایمان را خودمان تولید می‌كنیم كه این افتخار است.
متكی افزود: این موضوع بر خلاف كدام قانون بین‌المللی است و تحقق خواسته ملت ایران چه قانونی را زیر پا می‌گذارد؟
وی با اشاره به موضوع فلسطین گفت: زمانی كه از فلسطین و شرایط منطقه‌ای می‌گوییم برای این است كه دیگران می‌آیند تا این مسائل را به گونه‌ای در جهت منافع خود ساماندهی كنند كه عرصه بر ما و كشورهای مستقل منطقه تنگ شود.
وزیر امور خارجه كشورمان در خصوص اقبال رسانه‌های بین‌المللی علی‌رغم تلاش برای بایكوت خبری حضور رئیس جمهور گفت:‌ بلافاصله پس از رسیدن ما به نیویورك اولین مصاحبه‌گر در انتظار رئیس جمهور بود و آخرین دقایقی كه رئیس جمهور عازم ایران بودند نیز مصاحبه كرده و حركت كردند كه این موضوع نشان می‌دهد دنیا در حال تحول جدی است.

* تلاش برای بایكوت خبری رئیس جمهور توسط آمریكا و انگلیس ناكام ماند

متكی با بیان اینكه آنها زمانی تصور می‌كردند كه با گسترش فناوری ارتباطات و رسانه‌ها و با ورود به حیات خلوت مردم از طریق اینترنت و توسط وب سایت‌هایی كه ایجاد می‌كنند، قادر خواهند بود كه تنها حرف‌های خود را بزنند، خاطرنشان كرد: آنها به دنبال ایجاد یك نوع نظام حكمرانی جهانی بودند كه پس از شكست استعمار كهن و استعمار نو و داشتن عوامل و مزدورانشان در كشورها، براساس اطلاع رسانی و هجمه تبلیغاتی، جهان را متقاعد كنند كه مدل لیبرال دموكراسی كه آنها می‌گویند بهترین مدل برای حكمرانی جهانی است، اما عملاً اینطور نشد.
وی با بیان اینكه امروز یك جوان ایرانی از گوشه اتاق منزل خود می‌تواند با عظیم‌ترین وب‌سایت‌های مختلف جهانی ارتباط برقرار كرده، حرف خود را زده و پیامش را برساند و نقش آفرین باشد، گفت: علاوه بر رسانه‌های آمریكایی، انگلیسی‌ها نیز سیاست بایكوت خبری را در پیش گرفتند.
وزیر امور خارجه كشورمان با اشاره به اظهارات معاون نخست وزیر انگلیس گفت: او ادعا می‌كرد اظهارات هیئت ایرانی و رئیس جمهور در سازمان ملل برای این است كه می‌خواهند توجهات را از پرونده هسته‌ای ایران منحرف كنند و لذا رسانه‌ها بهتر است توجهی به این اظهارات نكرده و سخنان رئیس جمهور ایران را منتشر نكنند و همین موارد موجب شد كه عطش بیشتری برای شنیدن حرف‌های ما باشد.
متكی در پاسخ به این سؤال كه چرا سخن ما را می‌شنوند، گفت: برای اینكه حق است،‌ چون عدالتخواهانه است و از خواستگاه انقلاب اسلامی و پیام‌های امام و رهنمودهای مقام معظم رهبری كه 30 است بیان می‌شود، نشأت گرفته است.
وی ادامه داد: زمانی اصل پیام آغازین اسلام كه امروز انقلاب اسلامی منادی آن است در اطراف خانه كعبه مطرح می‌شد و سران قریش دستور می‌دادند كه كفار پنبه در گوش بگذارند، چرا كه كسی در گوشه خانه كعبه سخنانی می‌گوید كه سحر می‌كند، به تدریج افراد پنبه را از گوش‌های خود درآوردند تا سخن پیامبر را بشنوند.

* امروز دو نگاه متفاوت ایران و آمریكا برای اداره جهان وجود دارد

وزیر امور خارجه كشورمان با بیان اینكه امروز پیام‌هایی كه منبعث از انقلاب اسلامی، آموزه‌های اسلام و رهنمودهای مقام معظم رهبری است و این دولت تلاش دارد تا در آن راستا سخنان بین‌المللی خود را بزند، به دلیل حق بودن مخاطب پیدا می‌كند، گفت: امروز دو منطق در كنار هم قرار گرفته‌اند و دو قدرت در دنیا حرف می‌زنند، آمریكا و جمهوری اسلامی ایران.
متكی برجسته شدن مبانی، حرف‌ها، مواضع و منطق‌های این دو رویكرد و این دو راهبرد را برای جامعه بشری بسیار كارساز دانست و افزود: منطقی كه بر زور استوار است و زوری كه مبتنی بر منطق استوار است، دو نگاه متفاوتی هستند كه جهانیان گزینه مورد علاقه خود را خیلی زود تشخیص می‌دهند.

* دیدارهای امسال رئیس جمهور نسبت به سال‌های گذشته در سطح بالاتری بود

متكی با ذكر این نكته كه اقداماتی برای پیشگیری و عدم مصاحبه صورت گرفت، خاطرنشان كرد: اما امسال مصاحبه‌ها بیشتر شد.
وی در پاسخ به این سؤال كه دیدگاه‌های مخاطبان در جریان گفت‌وگوها چه بود و آیا منطق انقلاب اسلامی توانسته بود جایگاه خود را باز كند؟ با اشاره به جلسات برگزار شده با سردبیران و نویسندگان برجسته رسانه‌ای، تینك‌تنك‌ها، اندیشمندان، علما و ایرانیان مقیم آمریكا گفت: تفاوت این جلسات با جلسات گذشته در این بود كه شركت كنندگان در جایگاه برجسته‌ای شركت كردند.
وزیر امور خارجه كشور افزود: امسال كسانی حضور داشتند كه برای اولین بار در 6 سال گذشته شركت می‌كردند، چهره‌هایی كه با عنوان صاحبنظران 40 سال گذشته صحنه سیاسی آمریكا مطرح هستند، حضور داشتند.
متكی سؤالات شركت كنندگان را در چند حوزه قابل تقسیم بندی دانست و اظهار داشت:‌ آنها در بخش اول تردیدهای خود را مطرح می‌كردند و ابهامات و سؤالات خود را می‌پرسیدند كه در این بخش به توضیحات تبیینی نیاز داشته و می‌خواستند دقیقاً متوجه شوند كه نظرات جمهوری اسلامی در هر بحثی چیست.
وی ادامه داد: در مورد روابط ایران و آمریكا، عملكرد آمریكا، بحث هسته‌ای و موضوعات مختلف سؤال كرده و پاسخ می‌گرفتند.
وزیر امور خارجه با بیان اینكه در بخش‌ دیگر وارد رویكردها می‌شدند، یعنی دلایل ما را پرسیده و سخنان جمهوری اسلامی را می‌شنیدند كه بر چه چارچوب‌هایی تأكید دارد، گفت: در بخش دیگری نیز نقد و اشكالاتی داشتند كه مطرح می‌كردند.
متكی تمام این جلسات را بدون استثنا صمیمانه و دارای منطق خواند و یادآور شد: از چهره حاضرین كه در مباحث شركت داشتند نوعی رضایت احساس می‌شد.

* مدیریت پنهان جهان ریشه بسیاری از مشكلات است

وی با اشاره به مدیریت پنهان جهان اظهار داشت: یكی از بحث‌هایی كه در مورد آن بسیار صحبت شد این بود كه مدیریت پنهان جهان ریشه بسیاری از مشكلات است.
وزیر امور خارجه ادامه داد: ملت‌ها نمی‌دانند چه كسانی، چه تصمیمی برای آنها می‌گیرند و این نوع مدیریت كه توسط افرادی معدود در جهان صورت می‌گیرد را احمدی‌نژاد مورد نقد قرار می‌داد.
متكی افزود: ‌سیاستی كه همه جانبه نباشد، پخته نیست و سیاستی كه پخته نباشد با شكست مواجه می‌شود.
وی با اشاره به نطق اوباما در مجع عمومی امسال گفت: یكی از مسائلی كه اوباما به آن پرداخت مذاكرات صلح در فلسطین بود.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: مدتی قبل اوباما از نتانیاهو و ابومازن دعوت كرد كه در آمریكا جلسه‌ای برگزار كنند.
متكی با اشاره به نطق بوش در همین زمینه در سال 2008 گفت: زمانی كه بوش آناپولیس را تشكیل داد، در آن بسیاری از سران نقاط مختلف دنیا را جمع كرد.
وی افزود: بوش در آن سال بر دونكته تأكید كرد، یكی یهودی شدن فلسطین و دیگری پایان مناقشه فلسطین و خاورمیانه در سال 2008 اما فردای آن روز صهیونیست‌ها طی مصاحبه‌ای اعلام كردند كه این مناقشه ممكن است تا سال 2008 پایان نیابد.
وزیر امور خارجه با بیان اینكه اوباما حتی یك لحظه به خود تردید نداد كه ممكن است در سپتامبر سال 2011 كه از همه جای دنیای می‌آیند و این نطق او را دوباره مرور می‌كنند، هیچ اتفاقی در صحنه عملی نیفتاده باشد، ادامه داد: به نظر من به عنوان یك دیپلمات و صاحب نظر سیاسی اتفاق جدی نیز در این زمینه نخواهد افتاد. چرا كه موضوع بسیار بغرنج است، اما اوباما این كار را كرد.
وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات و نیاز بوش به كسب رأی در سال 2008 كه باعث چنین سخنانی شد، گفت: اوباما نیز دو ماه دیگر انتخاباتی در پیش دارد كه برای دموكرات‌ها بسیار حیاتی است و آنها در یك سال و نیم گذشته روند محبوبیت خود را رو به افول می‌بینند.
وزیر امور خارجه كشورمان با اشاره به بد اخلاقی‌هایی كه طی چهار ماه گذشته نسبت به ایران صورت گرفته یادآور شد: آنها التماس كردند كه ایران مبادله سوخت را بپذیرد و لولا رئیس جمهور برزیل و اردوغان نخست وزیر تركیه را واسطه كردند.
وی با بیان اینكه اوباما در نامه‌ای نوشت كه می‌داند ایرانی‌ها تردید دارند به اینكه سوخت 20 درصد را تحویل خواهند گرفت یا نه، خاطرنشان كرد: اوباما در آن نامه نوشت كه من به عنوان رئیس جمهور آمریكا تضمین می‌كنم آنها سوخت 20 درصد را دریافت خواهند كرد.

* تحریم ایران تنها برای كسب رأی در انتخابات آمریكا است

وزیر امور خارجه ادامه داد: لولا و اردوغان به ایران آمدند و توافقات و اعلامیه تهران صادر شد، چند روز بعد اوباما به سوی قطعنامه رفت، قطعنامه‌ای كه خود اوباما اذعان كرده كه ممكن است تأثیری نداشته باشد.
متكی با طرح این سؤال كه چرا به سوی قطعنامه رفتند، پاسخ داد: برای اینكه به او دیكته كرده‌ بودند كه در وضع بحرانی كنونی كه اوباما در آن گرفتار شده، باید رویكرد خشونت طلبانه نسبت به ایران اتخاذ كند و اگر این رویكرد را اتخاذ كند در افكار عمومی آمریكا برای انتخابات آینده رأی خواهد داشت.

* تحریم مقامات ایران یعنی پایان بازی آمریكا در فتنه 88

وی با اشاره به موضوع تحریم 8 مقام ایرانی از سوی آمریكا توسط كلینتون كه با امضای اوباما صورت گرفته، یادآور شد: آنها حتی تعقل به خرج ندادند كه زمانی كه وزیر كشور مسئول امنیت داخلی یك كشور است را تحریم كنند، یعنی عملاً اعلام حمایت از ناامنی در آن كشور. زمانی كه پلیس را كه مسئول مبارزه با قاچاقچیان و افراد شرور و دزدان است در بحث تحریم قرار می‌دهند، یعنی از افرادی كه امنیت اجتماعی را به مخاطره می‌اندازند حمایت می‌كنند و زمانی كه وزیر رفاه را تحریم می‌كنند، یعنی عدم رفاه در جامعه را هدف قرار داده‌اند.
وزیر امور خارجه این اقدام آنها را اثبات كننده یك نكته دیگر خواند و خاطر نشان كرد: آنها با این كارشان اعتراف كردند كه بازی‌های آمریكا در فتنه انتخابات 88 به آخر خط رسیده و نتوانسته‌اند هیچ كاری انجام دهند.
متكی در خصوص اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگو با 1+5 در سطح وزیر خارجه و عدم تشكیل این نشست نیز یادآور شد: پس از حركت 1+5 به سوی قطعنامه، اعضای این گروه تك‌تك و گاهی جمعی اعلام كردند كه از ایران می‌خواهیم در مذاكرات 1+5 مشاركت كند.
متكی افزود: در 4 ماه گذشته این موضوع ترجیع بند شده بود و حتی زمانی كه از آنها می‌پرسیدند چرا قطعنامه تصویب كردید، اعلام می‌داشتند كه دلیلشان مذاكره با ایران است.
وی با بیان اینكه اساتیدمان در دانشگاه‌ها باید این حوادث مهم و حساس و این كنش‌ها و واكنش‌ها را به عنوان سر فصل‌های علمی در مباحث سیاست بین‌المللی برای دانشجویان تدریس كنند،‌ اظهار داشت: آنها اعلام كردند كه خواهان مذاكره هستند و ما دیدگاه‌های مختلفی را مطرح می‌كردیم، از جمله ساختار 1+5 و مباحث مطرح دیگر. زمانی كه به نیویوریك رفتیم آنها اعلام كردند ما یك جلسه كارشناسان داریم و پس از آن یك اجلاس وزرا در نیویورك برگزار می‌كنیم كه در آن پیرامون مسئله هسته‌ای ایران بحث می‌كنیم.
متكی ادامه داد: احمدی‌نژاد در نیویورك اعلام كرد كه با توجه به موضع آنها، نشست وزرای 1+5 و جمهوری اسلامی برگزار شود.
وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای از این دست در مهر ماه سال 84 در نیویورك اظهار داشت: در آنجا وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس به علاوه سولانا با هیئت ایرانی ملاقات كرده و سپس جداگانه با رئیس جمهور كشورمان دیدار كردند.
وزیر امور خارجه افزود: پس از اعلام این موضوع توسط رئیس جمهور با وزیر خارجه چین ملاقات كرده و این موضوع را مطرح كردم چرا كه او در همین ملاقات در خواست مذاكره كرده بود.

* برخی اعضای 1+5 در مورد مذاكره با ایران دروغ می‌گویند

متكی با ذكر این نكته كه گفتم كه از پیش رئیس جمهور می‌آیم و ما آمادگی داریم كه این نشست را در سطح وزرا در نیویورك و در حضور رئیس جمهور برگزار كنیم، گفت: وزیر خارجه چین متعجب شده و پرسید اعضای دیگر نیز این موضوع را می‌دانند و زمانی كه برای گفت‌وگو نزد سایر اعضای 1+5 رفته بود، بینشان بحث شده و اختلاف نظر پیدا كردند كه در مقابل این رویكرد ایران چه موضعی گرفته و چه حركتی داشته باشند.
وی ادامه داد: در جلسات آنها این موضوع مطرح شد كه به همراه اشتون وارد گفت‌وگو با ایران شوند، برخی وزرا در همین جلسه اعلام می‌كنند كه مگر قرار نیست در اجلاس وزرا این موضوع حل‌وفصل شود و حالا كه ایران این موضوع را پذیرفته اجلاس برگزار شود.
وزیر امور خارجه عدم اجماع اعضای 1+5 در مورد مذاكره با ایران در نیویورك را ناشی از 2 نكته دانست و اظهار داشت: اول اینكه بطور قطع برخی از آنها در موضوع مذاكره با ایران دروغ می‌گویند، چرا كه مذاكره مبنا و چارچوب‌های خاص خود را دارد.
متكی افزود: ما سال‌ها است كه با آنها مذاكره می‌كنیم، با آنها مدالیتی هایی را تعریف كردیم و بر اساس آن به تعهداتمان عمل كردیم و آنها حرفی برای گفتن ندارند.

* ایران در مذاكرات كمتر از حق خود را نمی‌خواهد

وی با بیان اینكه آنها مدتی است كه می‌گویند، حق ایران را در تكنولوژی هسته‌ای به رسمیت می‌شناسند، خاطرنشان كرد: این موضوع یعنی اینكه قبول آنچه در ایران در حال انجام است.
وزیر امور خارجه با ذكر این نكته كه ما در حال غنی سازی 5/3 درصد هستیم و برای رآكتور تهران نیز 20 درصد نیازمندیم كه یاد گرفته و در حال تولید آن هستیم، یادآور شد: به رسمیت شناختن حق ایران، یعنی همین وضع موجود در زمین را تائید كردن. اگر حرفی دارند می‌توانند بزنند اما نكته كلیدی و رمز اصلی مباحثات همین است كه ما بیشتر از حق خود نمی‌خواهیم، البته كمتر نیز نمی‌خواهیم.
متكی با اشاره به صادق نبودن آنها در گفتارشان اظهار داشت: آنها قدری دچار تناقض شدند كه به ایران چه بگویند، اینكه ایران تعلیق كند یا غنی سازی نكند؟
وی ادامه داد: آنها قبلا یك تصمیم غلطی را گرفته‌اند كه اگر قرار بود این تصمیم غلط انجام شود كه 5 سال پیش انجام می‌شد.

* دیدگاه‌های ایران سخنان امروز سران كشورهای مختلف است

وزیر امور خارجه با بیان اینكه در بین خود آنها گفته می‌شود كه واقعیت ایران را بپذیرند، گفت: آنها یك دغدغه را سال‌هاست به افكار عمومی جهان القاء می‌كنند كه ایران به سمت تولید بمب حركت می‌كند اما در چالش بحث بمب مانده‌اند.
متكی با اشاره به برگزاری اجلاس گروه 77 در سازمان ملل اظهار داشت: رئیس جمهور یك كشور آمریكای لاتین كه رئیس این گروه برای سال 2011 شده نطق می‌كند كه در آن به كسانی كه از سلاح هسته‌ای در هیروشیما و ناكازاكی استفاده كردند، كسانی كه این بلای اقتصادی را بر سر جهان آورده‌اند و كسانی كه به عدالت اعتقاد ندارند اشاره می‌كند كه این همان سخنان جمهوری اسلامی ایران است.
متكی با بیان اینكه فراگیری این دیدگاه‌های قابل دفاع است كه روشنفكران، اساتید و محققین به هر میزان به آن تأكید كنند در دنیا مخاطبین بیشتری خواهد داشت، خاطرنشان كرد: تكرار مواضع و سخنان آنها كه حرف جدیدی نیست.
وزیر امور خارجه افزود: آنها درخواست كرده‌اند مذاكرات با اشتون صورت بگیرد، اما در خصوص زمان آن باید این موضوع را با تهران هماهنگ كنند.
متكی در خصوص برنامه وزارت خارجه برای تحقق و عملیاتی كردن طرح‌های رئیس جمهور در سازمان ملل، همچون تغییر ساختار سازمان ملل و لغو امتیاز وتو و مشاركت در مدیریت جهانی گفت: بخشی از این موارد هم اكنون در دستور كار قرار دارد و هم اكنون چه در جنبش عدم تعهد و چه در سازمان ملل موضوع تجدید ساختار سازمان ملل مطرح است.
متكی ادامه داد: یكی از اهدافی هم كه دنبال می‌شود این است كه ساختار سازمان ملل باید، دموكراتیك‌تر شده و بر دموكراسی مبتنی شود و كشورها نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.
وزیر امور خارجه كشورمان این موضوع را از دهه 90 مطرح خواند و یادآور شد: آن زمان یوگسلاوی كه رئیس جنبش عدم تعهد بود از سوی سازمان ملل پیگیر این بحث شد و از همان زمان این سؤال مطرح شود كه اگر جعبه جادویی منشور ملل متحد باز شود، تضمینی برای عدم تغییرات گسترده در آن وجود ندارد.

* افكار عمومی حق وتو را بر آمده از قانون جنگل می‌دانند

متكی با ذكر این نكته كه به اعتقاد ما این جعبه باید باز شود، خاطرنشان كرد: در این موضوعات نوعی باور عمومی وجود دارد، اما همراهی در آن كم است. مانند حق وتو كه افكار عمومی آن را بر آمده از قانون جنگل می‌دانند، اما اینكه ساز و كاری برای حق وتو دنبال كنیم همراهان جدی خود را ندارد. اما ما در قالب تجدید ساختار سازمان این بحث را می‌توانیم دنبال كنیم.
متكی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری حدود 15 سال پیش در یكی از نطق‌های خود در كنفرانس اسلامی گفت: ایشان فرمودند تا زمانی كه این حق وتو از بین نرفته كشورهای اسلامی هم دارای حق وتو شوند.

* پیشنهاد بررسی حادثه 11 سپتامبر یك شوك به آمریكا بود

وی پیشنهاد بررسی حادثه 11 سپتامبر را برای آنها یك شوك خواند و اظهار داشت: آنها تصور می‌كردند قرائتی كه به دیگران القا می‌كنند باید مورد پذیرش قرار گیرد و كسی حق تفسیر به رأی ندارد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: نویسندگان، تهیه كنندگان فیلم و سینما به صورت پراكنده سناریوهایی در خصوص حادثه 11 سپتامبر مطرح كرده و سعی كردند پشت پرده‌هایی را طرح كنند، اما اینكه كسی بیاید در سازمان ملل این موضوع را به صورت ایده مطرح كند، غیر منتظره بود و دبیر كل سازمان ملل هم بر اساس فشاری كه به او وارد شده بود، سعی كرد موضعی اتخاذ كند كه سریعاً پاسخ خود را گرفت و دیگر مطرح نكرد.

* بازی نمایشی ترك اجلاس سازمان ملل توسط چند كشور غربی سبك‌تر از سال‌های قبل بود

متكی با اشاره به گوش فرا دادن بیش از 160 كشور به سخنان رئیس جمهور در سازمان ملل گفت: بازی نمایشی چند كشور غربی برای ترك جلسه بسیار سبك ‌تر از سال‌های قبل خود نهایی كرد، اما دقت نكردند كه 159 كشور آنجا حضور داشتند و این موضوع موجب عصبانیت آمریكایی‌ها شد كه در مصاحبه‌های خود اعلام كردند.
وی افزود: در سالن بالای اجلاس یعنی قسمت لژ مجمع عمومی جای محققین دانشجویان و كسانی است كه از سازمان‌های مطالعاتی آمده می‌نشینند تا مذاكرات مجمع عمومی را استماع كنند، كه آن قسمت مملو از جمعیت بود و آنها می‌دانستند كه احمدی‌نژاد سخنرانی دارد.
وزیر امور خارجه این موضوع را نشانگر مخاطب داشتن سخنان جمهوری اسلامی ایران دانست و یادآور شد: این موضوع امكان پیگیری به ما می‌دهد و ما باید سؤالاتمان را طرح كنیم. حداقل اینكه به عنوان یك سؤال جدی اگر در اذهان عمومی مطرح شود، آن وقت حادثه سازان آتی نمی‌توانند خلق حوادث تصنعی كنند برای اینكه از آب‌های گل آلوده ماهی‌های خاص خود را بگیرند.
متكی مهمترین دستاورد این نشست را حضور پر رنگ و مؤثر رئیس جمهور در این اجلاس اعم از دیدارهای دو جانبه و نشست‌های مختلف و مصاحبه‌ با رسانه های مختلف خواند و اظهار داشت: ایران در این دوره ریاست اجلاس «ای سی دی» (گفت و گوهای همكاری آسیایی) و اكو را داشت.
وی با اشاره به برگزاری اجلاس وزاری خارجه كشورهای آسیایی عضو ای سی دی در دو ماه آینده توسط جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: ما از این بستر می‌خواهیم زمینه حركت به سوی همگرایی آسیایی و اتحادیه آسیا را به پیش ببریم.
وزیر امور خارجه كشورمان با بیان اینكه امسال پنجاهمین سال تشكیل نهضت عدم تعهد است و سال آینده نشست بسیار مهمی در اندونزی در سطح وزرا برگزار خواهد شد، گفت: در حالیكه به نظر می‌رسید سازمان‌های منطقه خصوصاً مجموعه‌هایی مانند 77 با بیش از 140 كشور و گروه غیر متعهدها با 120 كشور رو به افول هستند، امروز مشخص شده كه دوباره در حال نقش آفرینی هستند.
متكی آماده سازی مطالب مورد نیاز برای اجلاس سران عدم تعهد در تهران را یكی از دستور كارهای اجلاس سال آینده اندونزی خواند و خاطر نشان كرد: ما در یكسال آینده دستور كار مهمی در برنامه‌های بین‌المللی خودمان داریم.
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com