رئیس جمهوری سوریه ، در صدر یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی و با هدف گسترش مناسبات دوجانبه و تبادل نظر در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی ، فردا به تهران سفر می کند....
 
 
 
 فاروق الشرع ، معاون رییس جمهور سوریه در امور سیاسی ، ولید المعلم وزیر خارجه و سرلشکر محمد ناصیف دستیارمعاون رئیس جمهوردر امور امنیتی و دیگر مقامات اقتصادی این کشور بشار اسد را در این سفر همراهی می کنند.

همچنین قرار است نشان درجه یک لیاقت و شجاعت جمهوری اسلامی ایران به رییس جمهور سوریه اعطا شود.

سفر بشار اسد به تهران پس از آن صورت می گیرد كه در جریان سفر کوتاه آقای احمدی نژاد به دمشق در 27 شهریور گذشته ، دو طرف درباره افزایش همکاری اقتصادی ، به ویژه در زمینه های راهبردی مانند نفت ، گاز ، راه آهن و گردشگری گفتگو کردند .

این سفر در پاسخ به سفر رسمی 8 اسفند 1388 آقای احمدی نژاد ، به سوریه صورت می گیرد که در آن توافقنامه لغو روادید میان دو کشور به امضا رسید .

اكنون ارزش توافق نامه ها و روابط اقتصادی بین ایران و سوریه با احتساب طرح های عمرانی که ایران در سوریه اجرا می کند ، 3میلیارد دلار است و 2 طرف تلاش دارند در آینده نزدیک ، آن را به 5 میلیارد دلار برسانند .

تلاش برای بهبود مبادلات تجاری بین ایران و سوریه ، همزمان با آن صورت می گیرد كه روابط سیاسی دو کشور ، امروزه در عالی ترین سطح بین دو کشور در جریان است .

همكاری های ایران و سوریه در بخش اقتصادی ، با روابط سیاسی ممتاز دو كشور قابل مقایسه نیست ؛ از این رو مقامات عالی رتبه دو کشور تلاش دارند مناسبات اقتصادی تهران - دمشق به حد روابط سیاسی دو کشور افزایش یابد .

برای دستیابی به این هدف ، در 6 ماه نخست امسال ، 21 هیئت اقتصادی بین تهران و دمشق رفت و آمد كرده اند . برگزاری نشست کمیسیون عالی دو کشور در اردیبهشت گذشته در دمشق به ریاست معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر
سوریه ، مهم ترین برنامه اجرا شده در این زمینه بوده است .

همچنین سفر چندین هیئت اقتصادی ایرانی به سوریه در مرداد گذشته ، صدور مجوز تاسیس بانک خصوصی مشترک الامان بین ایران و سوریه برای تسریع در مبادلات تجاری ، و افتتاح نمایشگاه دائم محصولات ایرانی در سوریه از دیگر رخدادهای مهم در این زمینه است .

پیش از این نیز برخی منابع با اشاره به گستردگی زمینه های بالقوه همكاری های تجاری ایران و سوریه ، اعلام کرده بودند در صورت موافقت مقامات دوكشور با امضای توافقنامه تجارت آزاد بین تهران - دمشق ، رئیس جمهور سوریه در آینده نزدیک به ایران سفر می كند كه  به نظر می رسد با توجه به قطعی شدن این سفر ، این توافق صورت گرفته است . .

توافق نامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه در 23 بند تنظیم و آزادسازی گسترده کلیه کالاها به استثنای 88 قلم کالا در حوزه صنعت و کشاورزی در آن گنجانده شده است .

با امضای این توافقنامه ؛ تعرفه های گمرکی میان دو کشور به تدریج کاهش می یابد و در پایان به طور کامل حذف خواهد شد . همچنین زمینه برای داد و ستد بین تجار دو کشور فراهم شده و سبب تشویق انگیزه بخش خصوصی دو کشور برای صادرات بیشتر کالا و افزایش همکاری اقتصادی و تجاری بازرگانان دو کشور می
شود .

اكنون افزون بر مناسبات تجاری محدود بین ایران و سوریه ، برخی طرح ها را متخصصان و شرکت های ایرانی در سوریه اجرا كرده و یا در دست اجرا دارند که در مجموع مناسبات دو کشور به 3 میلیارد دلار رسیده است .

سرمایه گذاری طرف ایرانی در زمینه های خودروسازی و ساخت نیروگاه در سوریه ، از مهم ترین زمینه های فعالیت جمهوری اسلامی ایران در این كشور است . 
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tabnak.ir