رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد این‌که رییس‌جمهور گفته است در ماه اکتبر مذاکرات جدیدی میان ایران و غرب انجام خواهد شد، سطح و زمان و مکان آن مشخص شده است؟ گفت:....
 
 
 
 رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در مورد اعلام نگرانی آمریکا از برقراری و استمرار روابط ایران با کشورهای عربی به‌ویژه مصر گفت: ایجاد اختلاف و تفرقه بین کشورهای آسیایی و آفریقایی، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی یکی از استراتژی‌های شناخته شده‌ی آمریکایی‌ها و البته انگلیسی‌ها به طور مشترک است.

به گزارش ایسنا ، منوچهر متکی ـ وزیر امور خارجه‌ی کشورمان ـ که ظهر شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با برونو رودریگز ـ وزیر امور خارجه‌ی کوبا ـ سخن می‌گفت، افزود: در منطقه‌ی ما تلاش بسیار زیادی انجام داده‌اند که شورای همکاری خلیج فارس را در مقابل ایران قرار دهند اما سطح ارتباطات و روابط صمیمانه‌ای که بین ایران و اعضای این شورا همواره وجود داشته مانع تحقق اهداف آن‌ها شده است. از سوی دیگر به صورت عام در سطح کل کشورهای عربی هم این تلاش را انجام می‌دهند تا بتوانند جدایی و اختلاف میان کشورهای عربی با هم و کشورهای عربی و همسایگان‌شان ایجاد کنند. خوشبختانه اتحادیه آفریقا رویکرد خوبی را در ایجاد ارتباطات تعاملی با همسایگانش از یک سو و مجموعه‌های دیگر در مناطق جغرافیایی انجام داده است.

متکی تاکید کرد: ما همواره از گسترش روابط با کشورهای عربی استقبال کرده و در این مسیر گام برداشته‌ایم. با اتحادیه عرب مشورت‌ها و رایزنی‌های مستمرمان را داریم. دبیرکل اتحادیه عرب در سفر اخیر رییس‌جمهور به نیویورک با وی و به طور جداگانه با من ملاقات داشت. معتقدیم این‌که چرا آمریکایی‌ها ناراحتند برای ما قابل درک است اما نمی‌خواهیم از سوی آن‌ها به جهانیان توضیح دهیم. بهتر است آمریکایی‌ها خود در مورد علل مخالفت‌های‌شان برای برقراری رابطه میان ایران کشورها توضیح دهند.

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان تاکید کرد: ما بر اساس مواضع منطقی، رویکردهای روشن و منافع عمومی ملت‌های منطقه خواستار تقویت این روابط هستیم و برای آن تلاش می‌کنیم و کوشش آمریکایی‌ها در این زمینه راه به جایی نخواهد برد.

او هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایسنا در مورد تاثیر تحریم‌های آمریکا بر کشورهای مستقل به‌ویژه ایران گفت: در گفت‌وگوهای‌مان با وزیر امور خارجه‌ی کوبا در زمینه‌ی اقدامات غیرقانونی و خلاف حقوق بشر آمریکا و همه‌ی کشورهایی که از این سیاست حمایت می‌کنند در زمینه‌ی تحریم‌ها بحث کردیم. تاکید داشتیم این تحریم‌ها که به عنوان یک تهدید از آن یاد می‌شود دو فرصت بسیار ارزشمند را در مقابل ما قرار داده است.

متکی حرکت به سوی خودکفایی در کشورهای تحریک شده را یکی از این فرصت‌ها دانست و توضیح داد: پنج سال پیش وقتی تحریم‌ها در شکل جدیدش آغاز نشده بود، در حوزه‌های مختلف صنعتی مانند خودروسازی، صنعت نفت و گاز و برخی زمینه‌های دیگر 10 تا 30 درصد از قطعات و ماشین‌آلات را خود در ایران تولید می‌کردیم. به برکت این تحریم‌ها ما در آن زمینه‌ها به 60 تا 90 درصد خودکفایی رسیده‌ایم.

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان افزود: اثر دیگری که این تحریم‌ها نشان می‌دهد، حرکت کشور ما به سوی تعبیه یک نظام‌مندی جدید در روابط اقتصادی و تجارت بین کشورهاست. این‌که دیروز کشورهای عضو آلبا حرکت‌شان را به سوی تعیین پول ملی آغاز کرده‌اند و روز گذشته در اخبار منتشر شد برخی کشورها قطع ارتباط‌شان را با دلار اعلام کردند و این‌که تجارت بین کشورها در قالب تهاتر شکل جدیدی به خود می‌گیرد تا خارج از نظام ظالمانه و تحمیلی پولی بانکی جهانی بتواند استقلال داشته باشد و این‌که تجارت بین کشورها با پول ملی خودشان انجام شود مانند ابتکاری که ایران با طرف‌های عمده تجاری خود ساماندهی کرده است، مجموعه راهکارهایی است که در حال تبدیل شدن به مانیفست برای ایستادگی ملت‌های مستقل در مقابل تحریم‌های غیرانسانی و غیرقانونی کشورهای سلطه‌طلب است.

او تاکید کرد: تحریم، اقدامی ضد حقوق بشری است. دقیقا ملت‌ها را هدف قرار داده‌اند اما ملت‌های بیدار به سمت دور زدن تحریم‌ها و یافتن راهکارهای حفظ استقلال‌شان و به حداقل رساندن تاثیرگذاری اقتصاد ناسالم جهانی بر اقتصادهای ملی و منطقه‌یی‌شان هستند. شاید دو دهه پیش این‌گونه ایده‌ها و ابتکارات جدید در محیط بین‌المللی کم‌تر دیده می‌شد. امروز برخی کشورها می‌پرسند شما در مقابل تحریم‌ها چگونه ایستادگی کرده‌اید و چه ابتکاراتی به خرج می‌دهید؟

متکی افزود: ما در حال تدوین مجموعه‌ی ابتکارات و راهکارهای‌مان هستیم که نه تنها در برابر ملت ایران به عنوان تجربه‌های خوب به یادگار می‌ماند بلکه برای دیگر ملت‌هایی که می‌خواهند استقلال‌شان را حفظ کنند و زیر بار زور نروند می‌تواند الگو باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: آن‌ها باید در مقابل خسارت‌هایی که در بعضی از نقاط جهان با سیاست‌های خود ایجاد کرده‌اند پاسخگو باشند؛ اما فراتر از آن تصمیم‌سازی‌های جدیدی است که نویددهنده‌ی تدوین نظام‌های جدید و البته عادلانه در کشورهای در حال توسعه است.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد راه‌های وضعیت و حل مسائل فلسطین گفت: زمانی که اتحادیه عرب طرح ابتکار عربی را مطرح کرد و در این طرح بر بازگشت پناهندگان به پایتختی قدس شریف تاکید شد، اظهارنظر ایران این بود که هر طرح و تلاشی که به هر میزان بتواند حقوق فلسطینی‌ها را به آن‌ها برگرداند طبیعتا تلاش خوبی است. اگرچه تا همه‌ی آرمان فلسطین و فلسطینی‌ها فاصله دارد.

او گفت: اگر اتحادیه‌ی عرب بتواند بازگشت پناهندگان و قدس شریف را به فلسطینی‌ها با پافشاری بر طرح و ابتکار عربی تضمین، اجرایی و عملیاتی کند یک گام به پیش و به سوی منافع و آرمان‌های ملت فلسطین است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در عین حال گفت: اما برخی از اقدامات نمایشی که در چند ماه گذشته با دعوت از طرف‌ها به ایالات متحده آمریکا و برگزاری جلسات نمایشی مذاکرات انجام می‌شود را گامی جدی در جهت احقاق حقوق ملت فلسطین نمی‌دانیم. باید دید برگزارکنندگان این‌گونه جلسات چه اهداف و منافع دیگری دنبال می‌کنند.

متکی خاطرنشان کرد: در سال 2008 جورج بوش ـ رییس‌جمهور وقت آمریکا ـ اجلاس آناپلیس را با دعوت از طرف‌های این موضوع و سران بسیاری از کشورها برگزار کرد. دو نکته در آن نشست مطرح کرد که شامل حل کامل مساله‌ی فلسطین و خاورمیانه در سال 2008 و هم‌چنین تشکیل دولت یهودی در فلسطین اشغالی بود. فردای آن روز اسراییلی‌ها اعلام کردند البته معلوم نیست در سال 2008 این اقدام انجام شود. همان حرکت سه سال بعد توسط اوباما انجام شد. اوباما در نطقش در سازمان ملل گفت سال آینده وقتی این‌جا جمع می‌شویم باید مساله‌ی فلسطین حل شده باشد و این درست تکرار همان حرفی است که جورج بوش در سال 2008 مطرح کرد.

وی گفت: پیش از این در نیویورک گفته‌ام باید دید آن زمان بوش و امروز اوباما به دنبال چه چیزی در سیاست‌های داخلی آمریکا بوده‌اند. بوش انتخاباتی را پیش رو داشت و امروز هم انتخابات پارلمان کنگره‌ی آمریکا در دستور کارشان قرار دارد. شایسته نیست که کشورها برای مطامع سیاسی خود از جیب دیگران خرج کنند. اگر بنا بود با یک سخنرانی در سازمان ملل موضوع خاورمیانه حل شود چرا 60 سال به درازا کشید؟

وزیر خارجه کشورمان یادآور شد: بیش از 130 طرح، نقشه راه، ابتکار و قطعنامه به‌خصوص در این 30 سال گذشته مطرح شد و کار را به جایی نرساند. موضوع ساختن یک میز برای برگزاری یک مذاکرات نیست بلکه موضوع حل ریشه‌یی مشکلاتی است که به صورت غده سرطانی در چندین دهه در خاورمیانه به وجود آمده است.

وی گفت:‌ مگر می‌شود بدون احقاق کامل حقوق ملتی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته تبعید شده و تعداد تبعیدی‌های آن امروز به 5 میلیون نفر می‌رسد که در سراسر جهان و منطقه آواره‌اند و سرزمین‌شان اشغال شده، مشکل را حل کرد؟

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان خاطرنشان کرد: دوستداران فلسطین هر میزان که بتوانند حقوق این ملت را استیفا کنند ایران از آن حمایت می‌کند. تجربه‌ی 30 سال گذشته نشان می‌دهد اسراییل جز زبان مقاومت، چیزی نمی‌فهمد و این تجربه‌ی منطقه‌ی ماست و ما امیدواریم در یک رویکرد منطقی، عدالت‌خواهانه، دموکراتیک و جمعی بتوانیم این معضل خاورمیانه را حتی به صورت سیاسی در جهت منافع ملت فلسطین حل و فصل کنیم.

او تاکید کرد: ایران مکررا راهکار سیاسی خود را برای حل این مشکل اعلام کرده است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد این‌که رییس‌جمهور گفته است در ماه اکتبر مذاکرات جدیدی میان ایران و غرب انجام خواهد شد، سطح و زمان و مکان آن مشخص شده است؟ گفت: اواخر اکتبر و یا اوایل نوامبر تاریخ مناسبی است که گفت‌وگوی نمایندگان ایران و 1+5 شکل بگیرد.

وی گفت: تاریخ دقیق از سوی دو طرف در حال بررسی و رایزنی است و در مورد سطح و محل گفت‌وگوها پس از نهایی شدن تاریخ به اطلاع همگان خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، خبرنگار دیگری پرسید نظر شما راجع به تحرکاتی که اسراییلی‌ها و آمریکایی‌ها در آستانه‌ی سفر رییس‌جمهور به لبنان انجام می‌دهند چیست؟ موضوعات گفت‌وگوی رییس‌جمهور و مسوولان لبنانی در این سفر چه خواهد بود؟ که وزیر امور خارجه‌ی کشورمان در پاسخ گفت: در پی سفر میشل سلیمان به تهران و دعوت وی از احمدی‌نژاد این سفر به لبنان برنامه‌ریزی شد که اواخر این هفته انجام خواهد شد.

او ادامه داد: هدف از سفر بسیار روشن است. دو کشور ایران و لبنان دارای عقبه‌ی طولانی از روابط خوب مبتنی بر همکاری و احترام و منافع متقابل هستند. ایران همانند بسیاری از کشورهای دیگر منطقه از لبنان در مقابل تجاوزات خارجی به‌ویژه سه سال گذشته از تهاجم رژیم صهیونیستی حمایت کرد و شکست سختی که رژیم صهیونیستی در تجاوز به لبنان متحمل شد هنوز آثارش را در ساختار و سیاست‌های این رژیم شاهد هستیم.

متکی گفت: علت این‌که رژیم صهیونیستی و حامی عمده‌ی آن در جهان یعنی آمریکا تحرکات تبلیغاتی خود را در زمینه‌های مختلف داشته باشند برای مردم این منطقه روشن و آشکار است. اگر علاقه‌مند هستند تاثیر این‌گونه تبلیغات‌شان را در خاورمیانه ببینند به نظرسنجی‌هایی که برخی از موسسات آمریکایی در خاورمیانه انجام داده‌اند مراجعه کنند.

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان ادامه داد: سفر رییس‌جمهور به لبنان در راستای پی‌گیری همکاری‌های دو کشور است و وزیر انرژی کشورمان به عنوان رییس کمیسیون مشترک در لبنان به سر می‌برد تا اسناد همکاری‌های بین دو کشور را آماده کند. بنابراین آن‌چه ما در دستور کار داریم همکاری‌های بسیار روشن با کشور دوست، لبنان است. آن‌چه که دیگران به دنبال تبلیغات و فضاسازی‌های مورد نظرشان هستند را خود باید توضیح دهند که پشت پرده چه مطالبی را مدنظر دارند.

به گزارش ایسنا، متکی در ابتدای نشست مطبوعاتی خود با همتای کوبایی‌اش، ضمن خیرمقدم به وی، خاطرنشان کرد: روابط ایران و کوبا روابطی دیرپا مبتنی بر درکی مشترک از شرایط جهانی و با نگاه به منافع مشترک دو کشور و دو ملت از بیش از سه دهه‌ی پیش شکل گرفته و در مسیری راهبردی طی طریق کرده است.

وی ادامه داد: دو کشور در دو منطقه‌ی مهم جغرافیایی نقش تاثیرگذار در سه دهه‌ی گذشته داشته‌اند و امروز در حوزه‌های مختلف روابط دوجانبه و بین‌المللی در کنار هم از مواضع مشترک‌شان حمایت و دفاع می‌کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورشان خاطرنشان کرد: روابط خوب و ممتاز سیاسی ایران و کوبا در سالیان طولانی گذشته در رویکردی از سوی دولت‌های نهم و دهم به دیگر حوزه‌های همکاری‌ها تسری داده شد و رییسان دو کشور مصمم شدند سطح همکاری‌های اقتصادی را به سطح روابط ممتاز سیاسی برسانند. در این چارچوب هم در حوزه‌ی تجارت و هم در حوزه‌ی همکاری‌های پروژه‌ای کمیسیون‌های مشترک اقتصادی دو کشور تصمیمات خوبی گرفته‌اند.

متکی با اشاره به سفر رییس‌جمهور کشورمان به کوبا برای شرکت در اجلاس سران غیرمتعهدها و هم‌چنین مذاکرات دوجانبه گفت: این سفر راهکارهای توسعه و همکاری‌های اقتصادی را تعریف و تبیین کرد و در سه سال گذشته گام‌های خوبی برداشته شد. در این راستا تهران خود را برای برگزاری پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور آماده می‌کند.

وی افزود: بر اساس دعوتی که احمدی‌نژاد داشت، میزبان رائول کاسترو ـ رییس‌جمهور کوبا ـ در تهران خواهیم بود.

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان در ادامه گفت: کمیته‌ی رایزنی‌های مستمر سیاسی به مسوولیت معاونان وزیران خارجه‌ی دو کشور تعریف شد که قرار شد این کمیته‌ها روابط را پی‌گیری کنند و سفیران دو کشور مسائلی که ممکن است در بروکراسی یا از جهت دیگر مانع از روند شتابان روابط بین دو کشور شود را رصد کنند و به طور مستمر به اطلاع وزیران خارجه برسانند و هر دو ماه یک‌بار به وزیران خارجه گزارش دهند تا در جهت رفع مشکلات اقدام شود.

متکی هم‌چنین گفت: سفر وزیر امور خارجه‌ی کوبا به تهران را عاملی مهم و تاثیرگذار در تعریف مناسبات و پی‌گیری همکاری‌های همه‌جانبه میان تهران ـ هاوانا می‌دانیم.

او با اشاره به مذاکراتی که با وزیر امور خارجه‌ی کوبا امروز در تهران صورت گرفته است، گفت: در این مذاکرات در مورد تحولات منطقه‌یی در خاورمیانه و آمریکای لاتین گفت‌وگوهایی انجام دادیم و رخدادهایی که در سال‌های اخیر در منطقه رخ داده اعم از مسائلی که در لبنان، غزه و افغانستان واقع شده و یا مسائلی که در هندوراس و اخیرا در اکوادور رخ داده را به عنوان سیاست‌های انفعالی قدرت‌های هژمونی‌طلب و سلطه‌جو در مناسبات بین‌المللی ارزیابی کردیم و تاکید کردیم آن‌ها محکوم به شکست هستند. معتقدیم دنیای دموکراتیک باید محل بروز و ظهور همه‌ی کشورها در تصمیم‌گیری‌های مهم جهانی باشد.

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان تاکید کرد: مشارکت همه‌ی کشورها در تصمیم‌سازی‌های مهم جهانی، مدیریت جهان را کارآمد و سیاست‌های نادرست را حذف و دنیای بهتری را نوید خواهد داد. این نکته‌ی آرمانی امروز قله‌های واقع‌بینانه‌ی نیل به آن‌ها را در مقابل چشمان ملت‌ها قرار داده است و میزان حمایت از این دیدگاه‌های منطقی و درست و عدالت‌خواهانه امروز بیش‌تر و بیش‌تر در همه جای جهان قابل مشاهده است.

متکی گفت: ایران و کوبا با این نگاه مشترک همکاری‌های خود را ادامه خواهند داد.

وی گفت: امروز وزیر امور خارجه‌ی کوبا با رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور دیدار خواهد داشت که در آن روابط مرور خواهد شد و پس از آن وی ملاقاتی با رییس‌جمهور خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، برونو رودریگز نیز در این نشست خبری گفت: کوبا تحریم‌های همه زورگویان علیه ایران را محکوم می‌کند.

برونو رودریگز ـ وزیر امور خارجه کوبا ـ در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، در مورد تاثیر تحریم‌ها بر تصمیم کشورهای مستقل خاطرنشان کرد: کوبا تحریم‌های همه زورگویان علیه ایران را محکوم می‌کند البته تحریم علیه کوبا اقدامی یک جانبه بود که موجب شد بیش از 700 میلیارد دلار خسارت به اقتصاد کوبا وارد شود.

وی با بیان این که در مورد تحریم‌های آمریکا مباحثی در ژنو مطرح کرده‌اند، گفت: این اقدامات نقض کامل حقوق بشر به شمار می‌آید. این موضوع نقش آشکار حقوق شهروندان ایالات متحده هم هست.

رودریگز تاکید کرد: این سیاست شکست خورده‌ ای است که جهان به هیچ وجه آینده‌ای برای آن متصور نیست.

وزیر امور خارجه کوبا با بیان این که باعث افتخار است که از تهران بازدید می‌کنم، گفت: ایران کشوری است که دارای فرهنگ هزار ساله است و نقش بسیار سازنده‌ای در عرصه‌های جهانی دارد. کوبا اهمیتی زیادی برای روابط خود با تهران قائل است و اراده خود را برای تحکیم و توسعه روابط در تمامی زمینه‌ها اعلام می‌کند.

او ادامه داد: ما علاقمندی خود را برای توسعه روابط در عرصه‌های دو جانبه را اعلام می‌کنیم. معتقدیم ظرفیت بسیار زیادی برای توسعه روابط در دو کشور وجود دارد.

رودریگز خاطرنشان کرد: از دولت و ملت ایران به دلیل حمایت از دولت و ملت کوبا در زمینه مقابله با تحریم‌ها تشکر می‌کنیم. ایران از حمایت کشورهای جنوب به ویژه در زمینه فعالیت‌های هسته‌یی برخوردار است.

وی افزود: اقداماتی که از سوی کشورهای زورگو به ویژه آمریکا علیه کشورها انجام می‌شود را محکوم می‌کنیم.

وزیر خارجه کوبا با اشاره به دعوت رییس‌جمهور کشورمان از رائول کاسترو ـ رییس‌جمهور کوبا ـ خاطرنشان کرد: با این سفر روابط میان دو کشور بسیار عمیق‌تر خواهد شد.

او در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد برخورد با کوبا به بهانه تروریسم از سوی آمریکا و برخی از کشورهای غربی تاکید کرد: کوبا هرگز اقدامات آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد. کوبا همواره در طول 50 سال گذشته قربانی تروریسم بوده که بخش اعظم آن از سوی ایالات متحده صورت گرفته در اقدامات تروریستی که در کوبا انجام شده بسیاری از کوبایی‌ها کشته شده‌اند؛ از جمله انفجار هواپیمایی بود که عاملان آن هم اکنون در آمریکا و در آزادی کامل زندگی می‌کنند و 5 مبارز ضد تروریسم کوبا هم اکنون در آمریکا زندانی هستند.

وی تاکید کرد: کوبا تمامی اظهارات و اقدامات به هر شکل در مورد تروریسم را محکوم می‌کند.

او هم‌چنین در مورد فعالیت‌های حماس نیز گفت: حماس در سرزمین فلسطین هرگز اقدام تروریستی علیه هیچ کشوری انجام نداده است. کوبا همه همکاری‌ها را با هر کشوری در مبارزه با تروریسم دارد و از همه ابزارها استفاده می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در مورد نقش جنبش غیرمتعهدها در تغییر مناسبات جهانی نیز گفت: کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها تماس‌های مکرری را با یکدیگر دارند و رایزنی‌های گسترده‌ای می‌کنند. نشست وزیران خارجه کشورهای غیرمتعهد با موفقیت بسیار خوبی انجام شد و کمیته حمایت از ملت فلسطین بیانیه‌ای در دفاع از آن‌ها صادر کرد که موفقیت بسیار خوبی بود.

او ادامه داد: غیرمتعهدها در چارچوب منشور سازمان ملل حرکت می‌کند و در تمامی عرصه‌های بین‌المللی نقش خوبی ایفا می‌کند. تلاش سیاسی خوبی است که دو سوم آرای مجمع عمومی سازمان ملل را به خود اختصاص می‌دهد و از اسناد محکم و مستقلی برخوردار است.

رودریگز تاکید کرد: ضروری است تمامی عرصه‌ها دموکراتیزه شود. آن چه آن را نظم نوین جهانی می‌خوانند باید تغییر کند. ما نیازی به جهانی دموکراتیک که همه کشورها در آن دخیل باشند داریم. این جنبش نقش بسیار خوبی در ساخت دنیای چند قطبی دارد جایی که همه کشورها بتوانند به حقوق خود دسترسی پیدا کنند.
 
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir