پس از عدم حضور رئيس‌جمهور در اين جلسات، به تدريج حضور وزرا و معاونان رئيس‌جمهور كه لازم بود در بحث‌هايي مربوط به وزارتخانه‌ها و امور مرتبط به آنها حضور يابند هم به تدريج كمرنگ شد...
 
 تقریبا از اوایل سال 88 بود كه محمود احمدی‌نژاد كه یكی از اعضای حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است، از حضور در جلسات این مجمع كه از سوی مقام معظم رهبری دو وظیفه مشورتی و تعیین تكلیف مصوبات معطل مانده مجلس، برای آن تعیین شده است، امتناع كرد.

طبق حكمی كه مقام معظم رهبری در هشتم اسفندماه سال 85 صادر فرمودند، سران سه قوا و فقهای شورای نگهبان از اعضای حقوقی معرفی شدند و از 35 نفر هم به عنوان اعضای حقیقی نام بردند. احمدی‌نژاد به دلایلی كه برخی آن را داشتن اختلاف با رئیس این مجمع و برخی نزدیكان رئیس‌جمهور نداشتن فرصت كافی عنوان می‌كنند، از حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام سر باز می‌زند.

تبعیت وزرا از احمدی‌نژاد

از سوی دیگر پس از عدم حضور رئیس‌جمهور در این جلسات، به تدریج حضور وزرا و معاونان رئیس‌جمهور كه لازم بود در بحث‌هایی مربوط به وزارتخانه‌ها و امور مرتبط به آنها حضور یابند هم به تدریج كمرنگ شد تا جایی كه یكی از اعضای مجمع در ماه گذشته به تهران‌امروز خبر داد كه دیگر وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در جلسات مجمع حضور پیدا نمی‌كنند اما روز شنبه یكی از دولتمردان پس از 17 ماه در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور یافت .

حمیدرضا حاجی‌بابایی با حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام در بحث‌های مربوط به وزارتخانه متبوعش كه در حال بررسی بود، شركت كرد و نظرات دولت در این زمینه را به اطلاع اعضای مجمع رسانید. آخرین حضور وزرای احمدی‌نژاد در جلسات مجمع تشخیص مصلحت به اردیبهشت سال گذشته باز می‌گردد كه حسین صفارهرندی به عنوان وزیر ارشاد در جلسه تدوین سیاست‌های كلی نظام در بخش فرهنگ حضور یافت و پس از آن سطح حضور دولتمردان كه از رئیس‌جمهور به وزرا رسیده بود به كارشناسان و صاحبنظران دولتی تنزل یافت.

حاجی بابایی در میان منتقد و معتدل

در عین حال، مكانی كه حمیدرضا حاج‌بابایی برای نشستن انتخاب كرده بود هم خالی از حاشیه نبود. او بر كرسی‌ای تكیه زد كه بر كرسی سمت چپ آن، حسن روحانی عضو منتقد دولت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و بر كرسی سمت راست آن آیت‌الله موحدی كرمانی، روحانی میانه‌رو این نهاد تكیه زده بودند. آیا حضور حاجی بابایی در حالی كه 18 ماه بود كرسی‌ای در مجمع شاهد جلوس دولتمردان بر خود نبود به معنای آشتی قوه مجریه با این نهاد است یا نشانه‌ای از لزوم لحاظ نظرات دولت در بررسی سیاست‌های كلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش؟



دولتی‌هایی كه تا امسال بودند

البته ناگفته نماند كه پرویز داوودی معاون اول احمدی‌نژاد در دولت نهم كه در دولت دهم به عنوان رئیس مركز بررسی‌های استراتژیك ریاست‌جمهوری فعالیت می‌كند تنها فرد دولتی است كه در اكثر جلسات مجمع حضور دارد كه البته نقش او در مجمع ارتباطی با دولت احمدی‌نژاد ندارد بلكه در سال 85 طی حكمی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان عضو حقیقی مجمع منصوب شد.

سردار وحیدی هم كه در دولت دهم به عنوان وزیر دفاع معرفی شد، تا اردیبهشت سال جاری ریاست كمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی دبیرخانه مجمع را بر عهده داشت كه در این تاریخ حسین دهقان، كه از سمت خویش در دولت یعنی ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران كنار رفته بود، جایگزین او شد.

زمزمه آشتی‌كنان

اگرچه دشوار است كه حضور یك وزیر دولت دهم در مجمع تشخیص را نشانه آشتی‌كنان دولت با این نهاد دانست ولی با توجه به طولانی‌شدن غیبت‌ دولتمردان در مجمع تشخیص مصلحت و تلاش‌های میانجی‌گرانه بسیاری كه برای پایان بخشیدن به این وضعیت صورت گرفته است، می‌توان این حضور را نقطه‌ای مثبت و امیدواركننده تلقی كرد.
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tehrooz.com