تا ساعت 14 برنامه این بود که آقای دکتر احمدی نژاد در مراسم حضور داشته باشند و حتی تیم ایشان هم آمده بود و در مصلا مستقر شده بود اما...
 

 
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از سال 84 به بعد بیشترین مجوز نشریه صادر شده است و اگر قبلا فقط در 5 استان نشریه و روزنامه داشتیم امروز در 25 استان روزنامه داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، هفدهمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها  با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون مطبوعاتی وی در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران افتتاح شد.

در این مراسم  سید محمد حسینی درباره دلیل حضور نیافتن رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات گفت: تا ساعت 14 برنامه این بود که آقای دکتر احمدی نژاد در مراسم حضور داشته باشند و حتی تیم ایشان هم آمده بود و در مصلا مستقر شده بود اما به دلیل برنامه ای که برای وی پیش آمد (دیدار با هیئتی از بولیوی) حضور رئیس جمهور در نمایشگاه میسر نشد.

وی در عین حال به بی نظمی روز اول نمایشگاه اشاره ای کرد و گفت: البته نمایشگاه هم آن گونه که ما می خواستیم و انتظار داشتیم مهیا نبود؛ وقتی حرف از نمایشگاه می زنیم باید از همان روز اول همه چیز مهیا باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه آماری از رسانه های فعال کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر 3 هزار و 930 نشریه و روزنامه مجوز فعالیت دارند که از این تعداد 3 هزار و 134 نشریه در حال انتشار است. اگر این عدد را با قبل از انقلاب که می گویند 35 نشریه بود مقایسه کنیم می بینیم که در این سالها چه جهشی داشته ایم.

حسینی اضافه کرد : از سال 84 به بعد بیشترین مجوز نشریه صادر شده است .اگر ما قبلا فقط در 5 استان نشریه و روزنامه داشتیم امروز در 25 استان روزنامه داریم و امیدواریم با کمک دوستان در چند سال آینده دیگر استانی نباشد که روزنامه نداشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به پایان دوران جنگ نظامی و آغاز دوره جنگ نرم گفت: امروز دیگر اتحاد جماهیر شوروی در کار نیست که بخواهند علیه  آن هجمه کنند. آنها تمام توانشان را بکار گرفته اند که بر جهان اسلام  و به ویژه جمهوری اسلامی تسلط پیدا کنند.

حسینی وضعیت رسانه ای موجود را موقعیتی حساس و فرصتی استثنایی برای بهره گیری رسانه های داخلی عنوان کرد و یادآور شد: با این حال متاسفانه می بینیم که رسانه ها ی ما به جای اینکه اخبار را از یکدیگر بگیرند مستقیما از رسانه های غربی می گیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین  ایجاد فضای هیجانی، اختلاف افکنی بین مسلمانان جهان، فریب افکار عمومی، تبدیل نقاط قوت به نقاط ضعف، شایعه سازی و اتهام زدن به دیگران و محور شرارت خواندن دیگران را از جمله برنامه های تبلیغی رسانه های غربی در مورد کشورهای اسلامی و بویژه ایران برشمرد و گفت: متاسفانه گاهی هم شاهد آسیب پذیری رسانه های داخلی از این موارد بوده ایم و دیدیم که بعضی خبرنگاران جوان و روزنامه نگاران احساسی در جریان حوادث بعد از انتخابات در دامن غرب افتادند و مدتی خواستند برای رسانه های آنها کار کنند اما چون نتوانستند به وضع فلاکت باری گرفتار شدند.

حسینی در عین حال تاکید کرد: ما قالب اهالی رسانه را افرادی دلسوز می دانیم و اگر هم در هیئت نظارت بر مطبوعات تذکری هم می دهیم به خاطر این است که خدای ناکرده از قلم، نوشته و بیان آنها سواستفاده نشود.

وی با پذیرش شمارگان پائین مطبوعات در ایران گفت: دوستانی گلایه می کنند که تیراژ نشریات و روزنامه ها کم است. باید این موضوع بررسی شود. ما خواهان همکاری با مسئولان جراید هستیم و در همین راستا خانه مطبوعات را در بسیاری از استانها تشکیل دادیم.

وزیر ارشاد با اشاره به رتبه بندی اخیر یکی از مراکز بین المللی درباره آزادی مطبوعات در کشورها که در آن به وضعیت ایران هم پرداخته بود گفت: الان کشورهایی داریم که هیچ بویی از آزادی و تمدن نبرده اند ولی می بینیم که درباره آنها چه حرف‌های دهان پرکنی زده می شود. طبیعی است که اینها نگاه صهیونیستی خودشان را در این تحلیل نشان می دهد.

حسینی در پایان سخنانش از پرداخت یارانه مطبوعات از فردا خبر داد و گفت: همه موارد لازم در این زمینه مهیا شده و امیدواریم تا پایان نمایشگاه رقم یارانه ای مطبوعات به حساب همه دوستان واریز شود.

پیش از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد علی رامین معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد و رئیس هفدهمین دوره جشنواره و نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها این رویداد را فرصتی مغتنم برای آشنایی رسانه های سراسری و استانی از یک سو و بالا رفتن شناخت رسانه های ایرانی از رسانه های جهانی از سوی دیگر ارزیابی کرد و با اشاره به آماری درباره نمایشگاه امسال گفت: سال گذشته حدود 480 غرفه داشتیم که امسال به 700 غرفه رسیده و قریب 600 غرفه آن تاکنون تکمیل شده است.

رامین افزود: 2400 رسانه فعال سطح کشور، 1600 نشریه استانی و بیش از 200 نشریه دانشجویی در نمایشگاه امسال حضور دارند.

وی گفت: ما در عرصه بین المللی هم شاهد یک جهش بوه ایم. سال گذشته 44 نشریه از 28 کشور به همراه 74 مهمان خارجی در نمایشگاه حضور داشتند که امسال به 175 نشریه و خبرگزاری از 55 کشور و با حدود 250 میهمان رسیده است.

 معادن امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی با اشاره به بخش های مختلف جشنواره مطبوعات از ایجاد غرفه دولت در نمایشگاه خبر داد و گفت: مسئولان دولت در این غرفه حضور خواهند یافت و به سئوالات مردم در زمینه های مختلف جواب می دهند.

رامین از رسانه های داخلی خواست که آرام آرام خودشان را در عرصه های جهانی مطرح کنند.

رئیس هفدهمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی مطبوعات درباره حضور نیافتن رئیس جمهور در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: تا آخرین دقایق منتظر بودیم ایشان به نمایشگاه بیایند اما تعدادی از شخصیت های خارجی میهمان ایشان بودند و امکان حضورشان در افتتاحیه فراهم نشد اما این وعده را گرفته ایم که تا پایان نمایشگاه و یا در پایان آن مراسمی را با حضور ایشان برگزار کنیم و احتمالا نشست ویِژه ای با ایشان خواهیم داشت.

همچنین در این مراسم، سید رضا موسوی میر مسئول روزنامه " جوان" در سخنانی با اشاره به  آرایش جدید سیاسی در جهان، وظیفه رسانه‌های داخلی را حساس و خطیر توصیف کرد و خطاب  به مسئولان فرهنگی گفت: امروز ابزار و صلاح جنگ نرم، رسانه است و لذا تعامل دقیق و مثبت مسئولان فرهنگی با اصحاب رسانه یک شرط مهم به شمار می‌رود.

وی افزود: رسانه‌های ما باید مورد حمایت جدی مادی و معنوی مسئولان به‌ویژه مسئوالان وزارت ارشاد قرار بگیرند.در عین حال، باید نظارت دقیق هم بر رسانه‌ها وجود داشته باشد.

در مراسم افتتاحیه  این نمایشگاه همچنین احمد السیوفی خبرنگار روزنامه  "الاهرام" مصر در سخنانی که البته به فارسی هم ترجمه نشد،با ابراز خوشحالی از حضور  در هفدهمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات، به شکل گیری جبهه مستقل رسانه‌های اسلامی در برابر کارتل رسانه‌ای غرب اشاره کرد.

وی گفت: در حال حاضر، رسانه‌هایی مانند آسوشیتد پرس، یونایتد پرس، رویترز و بسیاری از خبرگزاری های مهم توسط یک یهودی صهیونیست به نام رابرت مرداک اداره می‌شود.در عین حال، مقاومت رسانه‌های اسلامی و به ویژه ایران در مقابل این تسلط رسانه‌ای ستودنی است.
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com