اعتصابات و ناآرامی‌های صنفی در فرانسه اولین قربانی دولت سارکوزی را مشخص کرد. مشاور ارشد سارکوزی در امور اجتماعی، قربانی یاد شده است....
 

 درپی اوجگیری بحران ناشی از اصلاح قانون بازنشستگی در فرانسه و تصمیم اتحادیه‌های فرانسوی برای ادامه اعتصابات و تظاهرات، ریموند سوبی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی یوروپ وان و روزنامه فرانسوی لوپاریزین اعلام کرد: «من تا پیش از پایان سال‌جاری از سمت خود کناره‌گیری می‌کنم.» وی افزود: «البته احتمال می‌رود که من تا پایان ماه نوامبر یا اوایل دسامبر آینده از سمت خود کناره‌گیری‌ کنم.»

سوبی در ادامه گفت: «لایحه افزایش سن بازنشستگی احتمالاً حوالی نیمه نوامبر تصویب و اعلام نهایی خواهد شد.» ریموند سوبی 70 ساله از زمان روی کار آمدن سارکوزی در کاخ الیزه در سال 2007 تاکنون به عنوان مشاور وی مشغول به فعالیت بوده است و مشاوره‌های وی به سارکوزی درباره اصلاح نظام بازنشستگی منجر به بروز بحران اجتماعی در فرانسه شده است و این در حالی است که او گمان نمی‌کرد که مشاوره‌هایش چنین آشوبی را در فرانسه به راه بیندازد.

دولت فرانسه چندی پیش با هدف جبران کاهش کسری بودجه سازمان بازنشستگی و در نهایت کسری بودجه کل کشور تدابیر و اصلاحاتی را اتخاذ و ارائه کرد که کاهش هزینه‌های دولتی، اصلاح نظام بازنشستگی و کاهش هزینه‌های بخش درمان از جمله این تدابیر هستند.

وزارت کار فرانسه در همین راستا اقدام به ارائه طرحی کرد که طی آن سن نیروی کار برای بهره‌مندی از بازنشستگی تا سال 2018 از 60 سال به 62 سال افزایش یافت که این طرح با مقاومت اتحادیه‌های کار فرانسه مواجه شد.

سنای فرانسه در نهایت روز جمعه و میان موج اعتصابات و اعتراضات، لایحه جنجالی اصلاح نظام بازنشستگی پیشنهادی دولت این کشور را تصویب کرد. این لایحه با صدوهفتادوهفت رأی موافق در مقابل صدوپنجاه‌وسه رأی مخالف به تصویب رسید.

اتحادیه‌های فرانسوی همچنین قصد دارند طی روزهای 6 و 15 آبان‌ماه جاری دو تظاهرات گسترده را در سراسر فرانسه برگزار کنند و به این ترتیب به اعتراضات خود به طرح دولت ادامه دهند.
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:shafaf.ir