رئيس‌جمهور با تاكيد بر لزوم تحول در نظام اداری در كشور تصريح كرد: چه كسی گفته يك شركت نفتی كه در ايلام كار می‌كند بايد دفتر مديرعاملش در ميدان سعادت آباد تهران باشد. به خدا مديريت پروازی توهين به ملت است...
 
 

به گزارش خبرنگار ایلنا‏، محمود احمدی‌نژاد در همایش تخصصی ده محور برنامه تحول در نظام اداری كه صبح امروز در سالن وزارت كشور برگزار شد ضمن تعریف ویژگی‌های ساختار اداری موجود كشور،گفت: این ساختار تمایل دارد همواره خود را بسط دهد و اصلا برای انبساط درست شده است نه برای انقباض و در طی پنجاه و شصت سال اخیر این روند ادامه داشته است. 

وی ادامه داد: ساختار اداری كشور به شدت از موجودیت خود حفاظت می‌كند یعنی در مقابل تغییرات و تحولات مقاوم است. همچنین این سیستم روندها را پیچیده می‌كند و وقتی كاری به آن ارجاع می‌شود باید بچرخد تا همه كار داشته باشند به عبارتی تلاش می‌شود همه كارها به آن سیستم بند شود. 

رئیس‌جمهور با تاكید بر اینكه سیستم اداری موجود بهره‌وری پایین دارد، تاكید كرد: برای مثال وزارت جهاد كشاورزی 107- 108 هزار كارمند دارد سوال اینجاست كه چند درصد این نیروها روی زمین كار می‌كنند ؟ كشاورزی كه در بلوار كشاورز انجام نمی‌شود، كار كشاورز در دشت و زمین است. 

رئیس‌جمهور با تاكید بر اینكه ساختار بروكراسی جمعیت نیروی انسانی در مراكز استانها متمركز می‌كند، خاطرنشان كرد: این مساله منجر به بهره‌وری پایین می‌شود و باید نوع نگاه خود را به این معقوله عوض كنیم. 

احمدی نژاد با تاكید بر اینكه نوع نگاه به سیستم اداری به دو گونه است،تصریح كرد: یك نگاه این است كه ما و امكانات در اختیارمان متعلق به مردم هستیم و كارگر آنها می‌باشیم و نگاه دیگر می‌گوید ما هستیم ،مردم هم برای خودشان هستند. 

رئیس‌جمهور با تاكید بر اینكه نگاه دولت این است كه ما مستخدم مردم هستیم و چیزی متعلق به ما نیست، ادامه داد: فراتر از این، باید نگاه ما نگاهی انسانی، ‌اعتقادی و آرمانی باشد. مثلا ما بخشی در مقابل كشاورزی یا صنعت نیستیم و در رقابت با سایر بخش‌ها نمی‌باشیم، بلكه باید همه در خدمت مردم باشیم. 

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر با یك نگاه آرمانی به مساله نگاه كنیم می‌بینیم كه در موضع خدمت به ملت ایران و نظام اسلامی و در انقلاب تاریخ ساز این سرزمین هستیم و این كاری بسیار ارزشمند انجام می‌دهیم. 

احمدی نژاد تاكید كرد: جمهوری اسلامی از سر راه پیدا نشده است و اتفاقی نبوده كه دری به تخته بخورد و این نظام شكل بگیرد. البته به این معنا نیست عیب و ایرادی در كار نیست ولی جمهوری اسلامی یك گام بلند برای رسیدن به آرمان‌های تاریخی بشر است. جمهوری اسلامی آمده است تا مقدمات برای رسیدن به نقطه موعد فراهم كند.
 
احمدی‌نژاد با تاكید بر اینكه هیچ ملتی در 32 سال اخیر به خوبی، پاكی، شجاعت و عشق و محبت یگانه پرستی ملت ایران نبوده است،گفت: اگر با این نگاه به امر تحول به نظام اداری نگاه كنیم،كارها آسان می‌شود. 

وی تاكید كرد: چه كسی گفته یك شركت نفتی كه در ایلام كار می‌كند باید دفتر مدیرعاملش در میدان سعادت آباد تهران باشد. به خدا مدیریت پروازی توهین به ملت است، مثلاً در خوزستان یك مدیر پیدا نمی‌شود؟ آیاآنجا جای بدی است پس چگونه 5 میلیون نفر آنجا زندگی می‌كنند و چگونه اینقدر شهید داده‌اند؟ چرا باید این هزینه‌های مدیریتی را به ملت تحمیل كنیم؟ 

رئیس‌جمهور با بیان اینكه « متاسفم كه بگویم در یك دوره‌ای مد شده بود همه ادارات و وزارتخانه به بالا شهر بروند»،گفت: باید این مساله تغییر پیدا كند و باورم این است كه شدنی است و می‌توانیم روند‌ها را اصلاح كنیم . مثلاً در همین وزارت جهاد كشاورزی از 108 هزار كارمند می‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی كرد كه 100 هزار نفر آنها در مزارع كاركنند. 

احمدی‌نژاد با تاكید بر اینكه كسانی كه روندهای تغییر را می‌نویسند باید خود كنار روند، تصریح كرد: آنها باید اول چاه را پر كنند بعد فتوا دهند. 

وی با اشاره به طرح دور كاری در ادارات خاطرنشان كرد: یكی از وزارتخانه‌ها در تهران از دو هزار و 500 كارمندی كه دارد به گونه‌ای برنامه‌ریزی كرده كه هزار و هشتصد نفر آنها در خانه دوركاری انجام می‌دهند و ما هم تصویب كرده‌ایم كه هر‌كس در خانه دوركاری كند هزینه هایش همچون هزینه غذا یا دیگر هزینه‌های كار وی در اداره را به خودش بدهیم. می‌توانیم با ابتكار عمل هزینه‌های مصرفی را كم كنیم و در جیب خود كارمند بگذاریم. 

وی با تاكید بر اینكه اشكالاتی كه ما به نظام اداری وارد می‌كنیم با این هدف است كه می‌دانیم ظرفیت كشور بالاتر ازوضعیت فعلی است ،به بحث سلامت اداری اشاره كرد و گفت: وقتی كاری به بخشی ارجاع می‌شود و كارمندانش كار را از خودشان ندانند ،این یعنی بیماری آن سیستم . باید گره‌ها را پیدا كنیم و روحیات را عوض كنیم، مگر در دوره اوایل انقلاب همین مردم ما نبودند كه چند برابر كار می‌كردند و مسابقه كار بیشتر می‌گذاشتند ؛باید به دنبال آن روحیه باشیم. 

احمدی نژاد با اشاره به رفت و آمد روستاییان برای كارهای اداری به شهرها گفت: ‌من خیلی غصه روستاییان می‌خورم، چرا باید كشاورزان ما وقتی كار اداری برایشان پیش می‌آید این قدر هزینه كنند و به شهرها بیایند و بعد كسی هم نباشد جوابشان را بدهد. 

رئیس‌جمهور با بیان اینكه كسی كه می‌خواهد در سیستم دولت تحول درست كند باید ویژگی‌هایی داشته باشد، خاطرنشان كرد: ماموران اجرایی ما باید با عشق برای مردم كار كنند، اصلا مگر می‌شود بدون عشق به مردم كاری كرد . تجلی عشق به خدا عشق به مردم است و عینیت تقوا در سیستم اداری یعنی حفظ امانت مردم در اجرای كارها.
 
احمدی نژاد تاكید كرد: ما باید خود را مستخدم مردم بدانیم و عاشق مردم باشیم تا كارها درست شود. 

وی با اشاره به طرح خود برای خروج مردم از تهران به دلیل وقوع زلزله در این شهر گفت: گفتیم تهران زلزله خیز است و باید جمعیت از این شهر خارج شوند برخی شروع به تكذیب كردند و گفتند دولت حتما مشكل دارد كه این حرف را می‌زند. دولت چه مشكلی دارد ؟ دولت كه دارد 24 ساعت كار می‌كند؛ چه كسی گفته تهران نمی‌تواند خلوت شود. 

احمدی‌نژاد ادامه داد: مثلاً در یكی از سازمان‌های اداری ما به غیر از دو سازمان آموزش و عالی در كشور، 12 هزار عضو هیات علمی پژوهش وجود دارد كه اگر هر 5 سال یك بار هر كدام از آنها یك گروه كوچك از مشكلات كشور را باز كنند در سال 24 هزار گره می‌شود و دیگر گره‌ای برای كشور باقی نمی‌ماند. 

رئیس‌جمهور ضمن اظهار امیدواری به اینكه در همین دولت دهم دو سه برنامه تحول اداری اجرا شود ، تاكید كرد: با توجه به ظرفیت‌هایی كه وجود دارد باید سرعت خدمت‌رسانی در كشور 5 برابر شود.
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:ilna.ir