'سعيد جليلی' دبير شورا عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی با اشاره به شفاف و صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای ايران،تاكيد كرد: هيچ دليلی برای نگرانی از برنامه هسته ای ايران نيست و بعيد می دانم كه اين فعاليت ها موجب نگرانی كشورهای عربی باشد...


 
به گزارش گروه اخبار صوتی وتصویری ایرنا،جلیلی در گفت وگو با خبرنگار الشرق الاوسط با نفی نگرانی كشورهای عربی از برنامه هسته ای ایران،گفت: ما این ادعا را قبول نداریم.هفته گذشته در راس هیات بین المللی كه از تاسیسات هسته ای ایران بازدید كرد،پنج تن از سفرای عرب حضور داشتند.
وی افزود: نماینده مصر در آژانس بین المللی انرژی هسته ای، نماینده اتحادیه عرب، سفیر الجزائر، سفیر عمان و سفیر سوریه در این بازدید حضور داشتند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در این مصاحبه كه در حاشیه نشست استانبول انجام شده است در پاسخ به سووالی درمورد اینكه مشخصا برخی كشورهای عربی حوزه خلیج فارس از فعالیت های هسته ای ایران ابراز نگرانی كرده و آن را غیرقابل قبول می دانند،گفت: این ادعا قابل پذیرش نیست زیرا روابط ما با همسایگانمان در خلیج فارس،روابط بسیار خوبی است.
در این مصاحبه هنگامی كه خبرنگار الشرق الاوسط با شیطنت از دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان پرسیده كه آیا منظورتان 'خلیج عربی' است، جلیلی در پاسخ با قاطعیت تاكید كرده كه منظورم همان 'خلیج فارس'ی است.
خبرنگار الشرق الاوسط در ادامه پرسید:چطور می گویید با كشورهای عربی توافق دارید در حالی كه هنوز بر سر یك نام اختلاف نظر هست .
جلیلی پاسخ داد: این اختلافی به معنی اختلاف نیست،بلكه یك حقیقت بر اساس نقشه های تاریخی بین المللی است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در این مصاحبه همچنین تغییر راهبردهای كشورش در مذاكرات هسته ای را به معنی تغییر اصول ندانست و تاكید كرد كه ایران برنامه روشنی دارد كه آن هم مذاكره در مورد حق خود برای دستیابی به فناوری هسته ای است، زیرا این یكی از حقوق ملت ایران است.
جلیلی با تاكید بر آمادگی ایران برای بازگشت به گفت وگو و مذاكره به شرط اینكه با منطق ایرانی صورت گیرد،توضیح داد: منطق ایرانی، منطقی محكم است كه به حق مردمش برای داشتن فناوری هسته ای صلح آمیز احترام می گذارد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی دلیل مخالفت هیات ایرانی برای گفت و گو با هیات آمریكایی در نشست استانبول را بی اعتمادی ایرانی ها به آنها برشمرد.
جلیلی در پاسخ به سوال جهت دار خبرنگار الشرق الاوسط كه چرا ایران با وجود امضای توافقنامه منع انتشار سلاح هسته ای فعالیت هسته ای خود را به مدت 18 سال از آژانس مخفی كرده است و همین امر موجب بی اعتمادی بین المللی به این كشور است، با زبان عربی و با صدایی آرام خطاب به خبرنگار پاسخ داد: این درست نیست، شما می دانید كه بسیاری از كشورهای عضو آژانس انرژی اتمی از جمله اعضای جنبش غیر متعهدها،به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اعتماد دارند و آن را تایید می كنند.
وی خاطرنشان كرد: بیش از 25 گزارش رسمی از سوی مدیركل آژانس انرژی اتمی منتشر شده است كه توضیح می دهد فعالیت هسته ای ایران از روند صلح آمیز خود خارج نشده است.
جلیلی تاكید كرد: هیات هایی كه به نمایندگی از 130 كشور جهان، هفته گذشته به ایران سفر كردند،گواه صلح آمیز بودن این برنامه هستند.
الشرق الاوسط در پایان گزارش افزوده است كه جلیلی به هنگام خداحافظی از خبرنگار ما بار دیگر كلمه خلیج فارس را تكرار كرد.  

 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:irna.ir