به گفته سخنگوی پلیس اردن، «الزرقا» در شمال شرق، «ارید» در شمال و «الطفیله» در جنوب اردن شاهد اعتراض های مردم به بیکاری و فقر است و دولت قصد دارد...
 
 
 فراگیر شدن تب اعتراضات مردمی در کشورهای عربی و فرو ریختن ترس مردم از حکام دائم‌العمر این کشورها، وحشت این حکام را برانگیخته تا جایی که این افراد برای مقابله با اعتراضات مردمی تدابیر خاصی در نظر گرفته‌اند. در همین زمان اعتراضات اخیر در آلبانی نیز توجه ها را به خود جلب کرده و اکنون این پرسش مطرح است که انقلاب بعدی دامن کدام کشور را خواهد گرفت؟

به گزارش «تابناک»، درست چند روز پس از انقلاب مردم تونس، زمزمه وقوع انقلاب های مشابه در کشورهای عربی به ویژه مصر، لیبی، اردن و یمن به گوش می رسید اما روند تحولات حکایت از آن دارد که اکنون یمن و یا اردن یکی از دو گزینه محتمل در خصوص احتمال وقوع انقلابی از جنس انقلاب تونس خواهند بود. در همین حال تحولات چند روز اخیر در آلبانی و مواضع معترضین در کنار سخنان حکام این کشور سبب شده است تا بسیاری از کارشناسان وضعیت مشابهی را برای «تیرانا» نیز پیش بینی کنند.

یمن که یکی از فقیرترین کشورهای عربی به شمار می‌رود بیش از سه دهه است تحت حکومت دایمی «علی عبدالله صالح» است و در طول دو سال اخیر شاهد اعتراضات گسترده‌ای علیه فساد موجود بوده است. در این میان رئيس جمهور يمن که مانند دیگر سران عرب از رسیدن دامنه اعتراضات مردمی به کشورش به شدت واهمه دارد، اعلام کرده است که هرگز اجازه نخواهد داد برخي افراد که او آنها را مشتی «تروریست» خطاب کرده است، کشور را آنچه که وی به ورطه نابودی خواند، بکشانند.

به گزارش پایگاه خبری «البشیر»، «علي عبدالله صالح»، روز يکشنبه در جمع فرماندهان نيروهاي مسلح کشور مخالفان دولت را متهم کرد که مي خواهند کشور را دچار بحران و آشوب کنند.

رئیس جمهور یمن که به شدت با بحران داخلی در شمال و جنوب کشورش روبه‌رو است، بدون نام بردن از فرد یا جریان خاصی تاکيد کرد: مخالفان بايد بدانند که يمن تونس نيست و مخالفان نمي توانند به اهداف خود برسند و قدرت را بدست بگيرند.

رئيس جمهور يمن که به نظر می‌رسد از سرنوشت «بن‌علی» تا اندازه‌ای درس گرفته باشد در ادامه با بیان این موضوع که دولت همواره مخالفان را به گفتگو هاي مسالمت‌آميز درباره مسائل کشور فرا خوانده است تاکيد کرد: يمن تونس نيست که شهروندان آن نتوانند وارد مساجد شوند مگر اينکه کارت شناسايي ويژه دال بر مسلمان بودن خود ارائه کنند.

بر اساس این گزارش «علی عبدالله صالح»، در ادامه سخنان خود برای تحریک افراد ارتش و در کنار خود داشتن این قدرت مهم در کشورش خطاب فرماندهان نيروهاي مسلح يمن گفت: هدف مخالفان نابودي ارتش و کشور است و آنها بايد از کشور مراقبت و محافظت کنند.

رئيس جمهور يمن اظهار داشت: در يمن نظام جمهوري دمکراتيک و ضد موروثي!! حاکم است و برخي گزارش‌ها درباره تلاش دولت براي مورثي کردن قدرت هرگز واقعيت ندارد. وي در ادامه مخالفان دولت در داخل و خارج کشور را به گفتگوهاي جدي و مسالمت‌آميز فرا خواند و گفت: گفت‌وگو تنها راهکار ممکن براي برون رفت کشور از بحران است.

در همین حال، روزنامه «الزمان» چاپ لندن نوشت: مردم اردن نام اعتراض های خود به دولت را «انقلاب آزادی و نان» گذاشته اند و به این ترتیب مشکل اساسی کشور را بیکاری و فشارسیاسی و اجتماعی بر ملت می دانند.

بنا به گفته سخنگوی پلیس اردن، «الزرقا» در شمال شرق، «ارید» در شمال و «الطفیله» در جنوب اردن شاهد اعتراض های مردم به بیکاری و فقر است و دولت قصد دارد با اختصاص 200 میلیون دلار اقدام به توزیع شهریه ای معادل حدود 211 دلار به هرشهروند را آغاز کند.

اما در همین باره، «میسره ملص»، رئیس جامعه مهندسین اردن در واکنش به توزیع هدایای پادشاه به مردم گفت: این اقدام صرفا برای خاموش کردن صدای مردم است در حالی که ما انتظار داریم در کشور اصلاحات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آغاز شود.

«فاروق العبادی»، از نظامیان بازنشسته اردن نیز گفت: این اقدامات مانند دادن قرص آسپرین به مردم است نه کمتر و نه بیشتر.

در حالی که این دو کشور عربی در وضعیت بحران سیاسی و اجتماعی قرار دارند و کارشناسان عرب وقوع انقلاب را برای آنها بسیاری محتمل می دانند، در قاره اروپا نیز کشور آلبانی در وضعیتی مشابه با این دو کشور عربی قرار دارد.

«صالح بریچا»، نخست وزیر کشور اروپایی آلبانی در خصوص تحولات اخیر کشورش گفت: تظاهرکنندگان در آلبانی بر اساس نسخه تونس عمل می کنند و خواهان سقوط سریع حکومت هستند. وی در عین حال تصریح کرد، کشور آشوب زده نیست و البته دولت در مقابل تظاهرات خیابانی مقاومت خواهد کرد.

او درباره 3 نفر کشته شده در تظاهرات 3 روز گذشته در تیرانا پایتخت این کشور نیز گفت: این سه نفر توسط گلوله هایی که از اسلحه های سبک شلیک شده است کشته شده اند و این نوع اسلحه در اختیار پلیس نیست.

ناآرامی های آلبانی از هفته گذشته و در پی استعفای «ایلیر میتا»، معاون نخست وزیر  آغاز شد.

«میتا» متهم به فساد مالی شده و پس از آنکه گروهی از مردم متشکل از 20000 نفر با دادن شعار به کاخ ریاست جمهوری نزدیک می شدند اعلام شد که معاون نخست وزیر استعفا داده است.

در تظاهرات پس از این حادثه، 3 نفر کشته و 33 نفر زخمی شد که 17 تن از زخمی شدگان پلیس هستند.

«بامیر توبی»، رئیس جمهور آلبانی ضمن دادن پیام به مردم کشور گفت: تظاهرات و آشوب هیچ چیزی را حل نمی کند و من آماده ام تا با نمایندگان مردم مذاکره مستقیم داشته باشم وبه سخنان آنها گوش بدهم و به پیشنهادات نمایندگان مردم برای بهبود زندگی در کشور عمل کنم. او مردم آلبانی را شایسته بهترین زندگی دانست.

هر چند باید منتظر بود و دید که تحولات رخ داده در این سه کشور به چه نتیجه ای منجر خواهد شد اما، نباید دور از ذهن داشت که وقوع چنین اعتراضاتی در کشورهای اسلامی اعم از اروپایی، آفریقایی و آسیایی نمی تواند چندان هم تصادفی باشد، هر چند که باید تاکید کرد، این موضوع دلیلی نخواهد بود تا رفتارهای مستبدانه حکام برخی از کشورهای یادشده مورد اغماض قرار گیرد. 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tabnak.ir