يك عضو ديگر كميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس نيز گفت: اگر رييس جمهور، علی اكبر صالحی، سرپرست فعلی وزارت خارجه را به عنوان وزير اين وزارت خانه معرفی كند، در مجلس رای اعتماد بالايی كسب خواهد كرد...
 
 
معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت: رییس‌جمهور علی‌القاعده یكشنبه برای دفاع از آقای صالحی به مجلس شورای اسلامی خواهد رفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌كه «علی‌اكبر صالحی سرپرست وزارت امور خارجه در روز شنبه و یكشنبه با تعدادی از كمیسیون‌های مجلس دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت» خاطرنشان كرد: در روز یكشنبه جلسه رای اعتماد به وی برگزار خواهد شد و ما امیدواریم با توجه به فضای خوبی كه در بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ارتباط با آقای صالحی وجود دارد ایشان رای اعتماد كسب كند.

صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه به مجلس معرفی شد

به گزارش ایسنا نامه رییس‌جمهور مبنی بر معرفی علی‌اكبر صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه روز یكشنبه این هفته از سوی هیات رییس مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

وی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی بر این اساس اعلام كرد كه هفته آینده باید بحث رای اعتماد در دستور كار قرار گیرد.

بررسی صلاحیت و برنامه‌های صالحی در جلسه صبح یكشنبه آینده كمیسیون امنیت ملی

سخنگوی كمیسیون امنیت ملی از بررسی صلاحیت صالحی در جلسه‌ یكشنبه هفته آینده مجلس و دعوت از وی در جلسه صبح یكشنبه كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد.

به گزارش ایسنا كاظم جلالی گفت: كمیسیون نیز یكشنبه هفته‌ی آینده ساعت 6:30 صبح از آقای صالحی دعوت كرده تا برنامه‌هایش را بررسی كند.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا فكر می‌كنید صالحی رای لازم را كسب خواهد كرد یا خیر؟ گفت: فكر نمی‌كنم آقای صالحی چندان برای رای آوردن مشكل داشته باشد و با توجه به سوابق و قابلیت‌ها، ایشان رای لازم را كسب خواهد كرد.

جلالی در مورد این‌كه آیا وی در سازمان انرژی اتمی نیز كماكان حضور خواهد داشت یا خیر؟ گفت: قاعدتا وقتی تكلیف وزارت خارجه مشخص شد باید فرد دیگری به جای ایشان در سازمان انرژی اتمی منصوب شود.

وی افزود: اگر فرد دیگری منصوب نشود مصداقی از دوشغله بودن است كه خلاف قانون است و لذا دولت فرد دیگری را معرفی می‌كند.

صالحی فردی با سوابق علمی بالا برای تصدی پست وزارت خارجه است

رییس كمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی برنامه‌های صالحی برای تصدی پست وزارت خارجه را كلی توصیف كرد و خواستار پاسخگویی وی در مورد ابعاد برنامه‌هایش شد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌كه «علی‌اكبر صالحی فرد خوب و دارای سوابق علمی بالایی برای تصدی پست وزارت خارجه است» افزود: در عین حال چند سوال در مورد برنامه‌های ایشان مطرح است كه از جمله می‌توان این مساله مورد اشاره قرار داد كه برنامه‌های وی كلی است و ایشان یك نگاه منطقه‌ای و موضوع محور در سیاست خارجی ندارند.

وی ادامه داد: در سیاست خارجی باید نگاه راهبردی مورد توجه قرار گیرد و مسائلی نظیر موازنه مثبت كه مربوط به دوران ملی شدن صنعت نفت است در شرایط فعلی باید تعریف كافی داشته باشد.

رییس كمیته روابط خارجی مجلس با تاكید بر این‌كه «اگر نگاه موازنه مثبت آقای صالحی در سیاست خارجی در جهت نشان دادن چراغ سبز به آمریكایی‌هاست این زمینه هم اكنون فراهم نیست» خاطرنشان كرد: ایشان در زمینه مسائل انرژی هسته‌یی مقالات خوبی دارد، اما در مورد سیاست خارجی كمتر از ایشان چیزی دیده‌ایم و لذا اینها مجموعه مسائلی است كه باید آقای صالحی به آن‌ها پاسخ دهد.

درصلاحیت و سلامت صالحی تردیدی نداریم

هم‌چنین نایب رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، علی اكبر صالحی را چهره‌ای مناسب برای وزارت امور خارجه معرفی كرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به معرفی وزیر پیشنهادی امور خارجه به مجلس گفت: یكی از شاخص‌هایی كه وزیر خارجه باید داشته باشد تجربه است، وزیر خارجه باید با تجربه‌ی كافی بتواند سیاست خارجی را درك و تجزیه و تحلیل كرده و مطابق سیاست‌های كلی نظام عمل كند كه خوشبختانه آقای صالحی در این زمینه تجربیات خوبی دارد.

وی با اشاره به سوابق كاری صالحی در زمان مسوولیت سازمان انرژی هسته‌یی و نیز ریاست دانشگاه شریف و معاونت آموزش عالی، خاطرنشان كرد: گذشته نشان می‌دهد كه دكتر صالحی هرجا بوده موفقیت‌های خوبی كسب كرده است.

وی گفت: وزیر پیشنهادی امور خارجه به لحاظ علمی نیز در جایگاه مناسبی قرار دارد و از میزان تحصیلات خوب و تخصص بالایی برخوردار است.

این نماینده‌ی اصولگرای مجلس افزود: دكتر صالحی به زبان‌های انگلیسی، عربی، فرانسه و آلمانی تسلط دارد و به برخی زبان‌های زنده‌ی دنیا نیز صحبت می‌كند، لذا می‌تواند در محاورات دست بالا را داشته باشد.

وی با بیان این‌كه «درصلاحیت و سلامت صالحی تردیدی نداریم» به ویژگی «ولایت‌مدار و متدین بودن» او اشاره كرد و گفت: تا جایی كه من بررسی كرده‌ام، صالحی در وزارت خارجه نیز مورد قبول تعدادی از معاونان و مدیران كل این وزارتخانه است.

صالحی نسبت به مسایل خارج از مرزهای كشور آگاهی كامل دارد

یك عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز، صالحی را فرد شایسته‌ای برای تصدی پست وزارت امور خارجه توصیف كرد كه نسبت به مسائل خارج از مرزهای كشور آگاهی كامل دارد.

غلامرضا كرمی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: آقای صالحی فرد شایسته‌ای است كه سابقه شخصیتی و مدیریت اجرایی خوبی دارد و با توجه به حضورش در سازمان انرژی اتمی، نمایندگی ایران در آژانس و سازمان كنفرانس اسلامی، چهره‌ای شناخته شده می‌باشد.

وی این مسوولیت‌ها را عاملی توصیف كرد كه باعث شده صالحی نسبت به مسائل خارج از مرزها و همچنین مسائل داخلی اشرافیت پیدا كند و اضافه كرد: او نگاه ملت نسبت به آنچه حق آنهاست، می‌داند و فكر می‌كنم در تصدی پست وزارت امور خارجه می‌تواند موفق شود.

وی پیش‌بینی كرد كه صالحی رای لازم را برای تصدی این پست از مجلس شورای اسلامی كسب كند.

صالحی درصورت معرفی، رای مجلس را كسب می‌كند

هم‌چنین یك عضوكمیسیون سیاست خارجی مجلس، علی‌اكبرصالحی را فردی شایسته برای تصدی پست وزارت امور خارجه دانست و گفت: با توجه به تجارب و سوابق كار صالحی در حوزه بین المللی و مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای ایران، به نظر می‌رسد ایشان بتواند رای اعتماد لازم را از مجلس كسب كند.

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: آقای صالحی به جهت تجربه در حوزه بین‌المللی، در مجامع بین‌المللی شخصیتی شناخته شده است و تقریبا محافل بین‌المللی و كشورهای مختلف با ایشان آشنایی دارند.

وی صالحی را به دلیل ریاست سازمان انرژی اتمی، فرد مسلط در مورد مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای و روابط خارجی كشوردانست و ادامه داد: عملكرد ایشان در مدت سرپرستی وزارت امور خارجه، نشان دهنده توانمندی‌های خوب ایشان برای مدیریت روابط خارجه كشور است.

این عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاكید كرد: با توجه به این ویژگی‌ها، آقای صالحی فردی شایسته برای تصدی وزارت امور خارجه است و فكر می‌كنم اعضای كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نمایندگان در صحن علنی رای لازم را به ایشان بدهند.

وی در تبیین اولویت‌های كاری وزارت امور خارجه نیز گفت: با توجه به شرایط خاص كشور در عرصه بین المللی باید در عرصه سیاست خارجی تحركات جدی داشت؛ بر این اساس آقای صالحی باید دسترسی به حوزه سیاست خارجی كشورهای غیر از بلوك غرب را در دستور كار قرار دهد و مفرهای خوبی برای گسترش روابط جمهوری اسلامی را فراهم كند.

وی خاطرنشان كرد: با توجه به مواضع غربی‌ها در مقابل كشورمان، باید به سایر بلوك‌های حوزه سیاست خارجه دست پیدا كرد كه این موضوع را صالحی باید در دستور كار قرار دهد.

اگر صالحی به مجلس معرفی شود رای بالایی می‌آورد

یك عضو دیگر كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: اگر رییس جمهور، علی اكبر صالحی، سرپرست فعلی وزارت خارجه را به عنوان وزیر این وزارت خانه معرفی كند، در مجلس رای اعتماد بالایی كسب خواهد كرد.

محمود احمدی بیغش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: صالحی، فرد توانمند، صاحب نظر، مبتكر و با تجربه و متعهدی است.
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir