بسياری از مقامات عاليرتبه از آمريكا، اروپا و همچنين خاورميانه در نشستی كه با محوريت موضوع ايران به عنوان بخشی از مجمع جهانی اقتصاد در داووس برگزار شد، شركت كردند كه در نهايت اين نشست بيش از هر چيز اختلاف ميان قدرت‌های جهان را به تصوير كشيد...
 
 
 

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری "آسوشیتدپرس "، در نشستی كه روز گذشته با حضور تصمیم‌گیرندگان و متخصصان آمریكایی،‌ اروپایی و خاورمیانه، به عنوان بخشی از اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس برگزار شد، زمانیكه موضوع رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران مطرح شد،‌ دیدگاه مشترك تمامی آنها این بود كه حمله نظامی به ایران می‌تواند ضدحمله‌های مخربی و ویران‌كننده‌ای به دنبال داشته باشد.

این گزارش افزود: نشست روز گذشته اجلاس "داووس " همچنین اختلاف‌نظرهای اساسی را كه باعث جدایی قدرت‌های جهانی می‌شود و تلاش‌های دیپلماتیك برای رسیدگی به موضوع هسته‌ای ایران را به هم می‌ریزد،‌ منعكس كرد.

*اعضای اجلاس داووس مخالف ایده نظامی‌بودن برنامه هسته ای ایران هستند

بنا بر این گزارش، به نظر می‌رسد تمام اعضای شركت كننده در این اجلاس، مخالف فرضیه تولید سلاح هسته‌ای در ایران هستند اما در زمینه باور اظهارات ایران مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای آن، اختلاف نظرهایی بین آنها وجود دارد و این مسئله حل‌نشده كه "آیا حمله نظامی به ایران بدتر از تسلیم شدن در برابر برنامه هسته ای این كشور است یا نه "، همچنان مطرح است.
بیشتر اعضای شركت‌كننده در این نشست كه به میزبانی شبكه ماهواه ای "العربیه " انجام شد، تاكید داشتند كه به كارگیری دیپلماسی در برابر ایران، باید كانون تلاش‌های آنها باشد.

در این میزگرد و گفت‌وگویی كه در "مجمع جهانی اقتصاد " در داووس برگزار شد، "ریچارد هاس " یكی از دیپلمات‌های عالیرتبه سابق آمریكایی با اعلام اینكه "در صورت شكست راهكار دیپلماسی در برابر ایران، گزینه مناسب دیگری وجود ندارد "، تلاش كرد تا در اظهارنظر خود درباره برنامه هسته‌ای ایران، از دیگر مقامات آمریكایی كه گزینه كارآمد در قبال ایران را حمله نظامی می‌دانستند، فاصله بگیرد.

* واشنگتن توانایی انجام عملیات نظامی علیه ایران را ندارد

گزینه حمله نظامی به ایران در شرایطی مطرح شد كه "جیمز بیكر "، كه در دهه 1990 در دوران ریاست جمهوری "جرج بوش " رئیس‌جمهوری سابق آمریكا بعنوان وزیر امور خارجه این كشور فعالیت می‌كرد و قبل از آن نیز بعنوان رئیس ستاد كاركنان كاخ سفید و وزیر خزانه‌داری آمریكا در دولت ریگان فعالیت داشته، اعلام كرده است كه از نظر او "واشنگتن تمایل و حتی توانایی انجام عملیات نظامی علیه ایران را ندارد ".

*اصرار "تركی الفیصل " برای تحت‌فشار قرار دادن اسرائیل بمنظور حذف تسلیحات هسته‌ای

هاس در گفت‌و‌گوهای روز گذشته خود، بارها و بارها با "تركی الفیصل " شاهزاده سعودی و رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت عربستان سعودی‌ مشاجره كرد، زیرا الفیصل اصرار داشت كه آمریكا باید با تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی به منظور دست كشیدن از تسلیحات هسته‌ای گزارش شده‌اش، ایران را نیز به تعلیق برنامه تسلیحات هسته‌ای،‌ وا دارد.
پاسخ ریچارد هاس در برابر این اظهارنظر الفیصل، این بود كه "با توجه به سرعت و شتاب برنامه هسته‌ای ایران، زمانی برای انجام این كار وجود ندارد ".

هاس در ادامه این نشست اظهارنظر "علی باباجان " معاون نخست‌وزیر تركیه را نیز كه اعلام كرد احتمال غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد، رد كرد.

این دیپلمات سابق آمریكایی كه ریاست شورای سیاست خارجی آمریكا را نیز كه‌ یكی از اندیشكده‌های نفوذی آمریكا، بر عهده دارد،‌ مدعی شد: ایران علاقه‌ای به تولید جدی برق ندارد، بیائید خودمان را فریب ندهیم. موضوع مورد بحث ما درباره تعهد پایدار ایران به دو موضوع است كه یا تسلیحات هسته‌ای تولید كنند و یا 90 درصد راهی را كه می خواهند بروند؛ راهی كه از طریق آن شاید ایران با این باور كه می‌تواند بیشترین سود را بدون پرداخت بیشترین هزینه‌ها بدست آورد، به عنوان كشوری كه در آستانه دستیابی به تسلیحات هسته‌ای قرار دارد، اكتفا كند.

*راهكارهای دیپلماتیك، روش رسیدگی به برنامه هسته ای ایران

"كارل تئودور زو گوتنبرگ " وزیر دفاع آلمان نیز در این نشست گفت: ما باید از هر فرصت دیپلماتیك برای دستیابی به هدف خود استفاده كنیم.

استدلال "علی باباجان "،‌ معاون نخست‌وزیر تركیه این بود: سوءتفاهم های زیادی بین جهان غرب و برخی از كشورهای خاورمیانه از جمله ایران وجود دارد كه باعث به دردسر افتادن و انزوای رو به رشد ایران می‌شود و در چنین شرایطی نمی‌توان راه حلی برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران پیدا كرد.

هاس در پاسخ به این اظهارنظر باباجان مدعی شد: مقامات ایرانی، از دیپلماسی به عنوان تاكتیكی برای خرید زمان در جهت پیشبرد برنامه هسته‌ای خود استفاده می‌كنند، و من فكر نمی كنم كه به كار گیری دیپلماسی در قبال ایران جوابگو باشد.

*درصد موفقیت حمله نظامی به ایران پائین است

اگرچه هاس از تاكتیك و سیاست اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران حمایت می‌كند، اما اعلام كرد: من نگران این هستم كه در نهایت مجبور شویم بین دو گزینه غلط " پذیرش ایران هسته‌ای " و یا " حمله نظامی به ایران "، كه البته این گزینه دوم تا حدی می‌تواند باعث به تعویق افتادن پیشرفت هسته ای ایران شود و در عین حال دارای درصد موفقیت پائینی است، یكی را انتخاب كنیم.

رئیس شورای سیاست خارجی آمریكا در ادامه با استدلال اینكه ایران هسته‌ای، منطقه خاورمیانه را روی لبه تیغ قرار می‌دهد، گفت: من بر این باورم كه اعمال فشار در این زمینه یك گزینه جدی است.

هاس مدعی شد: ایران هسته‌ای به منطقه‌ای ناپایدار و بسیار خطرناكی تبدیل خواهد شد و این موضوع می تواند عواقب عظیمی در پی داشته باشد كه ما نباید آن را دست كم بگیریم.

این‌ها همه در شرایطی است كه رژیم‌صهیونیستی به عنوان تنها دارنده مسلم تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه همواره از امضای پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای امتناع می‌ورزد و در عین حال نیز بیش از 200 كلاهك هسته‌ای در زرادخانه‌ خود دارد. با تمام اینها آمریكا هیچ گاه حتی به خود اجازه نمی‌دهد كه اعلام كند تل‌آویو تهدیدی برای خاورمیانه است؛ با وجود اینكه هر روز نیز شاهد جنایات بیشمار این رژیم بویژه در نوار غزه و علیه مردم فلسطین هستیم.

*‌پذیرفتن ایران هسته‌ای نگران‌كننده است یا پافشاری برای اعمال دموكراسی در خاورمیانه؟

"الفیصل " شاهزاده عربستان سعودی كه به عنوان سفیر آمریكا فعالیت می‌كرده است، در پاسخ به این سؤال كه آیا این احتمال وجود دارد كه پافشاری برای اعمال دموكراسی در خاورمیانه نگران‌كننده‌تر از ایران هسته‌ای باشد یا نه، گفت: من نمی‌دانم ... چون در عربستان سعودی ما نه تسلیحات هسته‌ای داریم و نه دموكراسی!

"خالد البوعینین " یكی از مقامات عالیرتبه نظامی سابق خلیج‌فارس مدعی شد: احتمال حمله ایران به نیروهای آمریكایی و اسرائیلی مستقر در خلیج فارس و درگیری دولت های حاشیه خلیج فارس هم وجود دارد.

"تركی الفیصل " رئیس سابق سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی و برادر "سعود الفیصل " وزیر امور خارجه عربستان مدعی شد: ایران هر كجایی از جهان را كه بتواند مورد حمله متقابل قرار خواهد داد و به این ترتیب كشور من و سایر كشورها در خط آتش قرار خواهند گرفت. ایران در هر جایی از جهان كه بتواند از آن استفاده كند، سرمایه دارد.

این ها همه در شرایطی است كه جمهوری اسلامی همواره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همكاری كامل و همه‌جانبه‌ای داشته و آژانس نیز در گزارش‌های خود درباره برنامه هسته‌ای ایران همواره بر عدم انحراف این برنامه و تطابق كامل آن با توافقات بین‌المللی تأكید كرده است.

علاوه بر این، "سعید جلیلی " دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پاسخ به این ادعا نیز كه كشورهای عربی خلیج فارس نگرانی خود را از برنامه هسته‌ای ایران مخفی نمی‌كنند، پاسخ داده است كه این ادعا را باور ندارد چراكه ایران مناسبات خوبی با همسایگان خود در خلیج فارس دارد.

* تلاش غرب برای ترویج ایران‌هراسی در منطقه

طرح این ادعا كه برنامه هسته‌ای ایران مایه نگرانی كشورهای منطقه‌است، طرحی است كه غربی‌ها بخصوص آمریكا و رژیم صهیونیستی برای ترویج ایران‌هراسی در میان كشورهای منطقه مطرح می‌كنند.

از طرف دیگر روزنامه آمریكایی "واشنگتن‌پست " با تأكید بر اینكه نباید برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران را با برنامه تولید سلاح هسته‌ای یكی دانست، اغراق درباره تهدید هسته‌ای ایران را اقدامی بیهوده خوانده است.

در این روزنامه نوشته شده بود: در شرایطی كه هیچ مدركی مبنی بر اینكه ایران برنامه‌ای برای ساخت بمب هسته‌ای داشته باشد، وجود ندارد، نباید درباره تهدید هسته‌ای ایران اغراق كرد.

* اغراق در برنامه هسته‌ای ایران، اقدامی بیهوده است

این نشریه آمریكایی در گزارش خود تأكید كرده بود: گزافه‌گویی و اغراق درباره تهدید هسته‌ای ایران به تلاش‌ها برای حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای این كشور آسیب وارد می‌كند.
در پایان این گزارش اینطور نوشته شده بود: برنامه غنی‌سازی اورانیوم را نباید با برنامه تولید بمب هسته‌ای یكی دانست. چنین برداشتی قطعا گمراه‌كننده خواهد بود و به دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای موضوع هسته‌ای ایران هیچ كمكی نخواهد كرد و اقدامی بیهوده خواهد بود.

*حمله نظامی به ایران فاجعه‌ای محض در پی خواهد داشت

گوتنبرگ، وزیر دفاع آلمان گفت: از آنجائیكه اگر خاورمیانه در خط آتش قرار بگیرد، احتمال درگیری اروپا نیز وجود دارد ، و به این ترتیب فاجعه‌ای محض به وجود خواهد آمد، پس بیائید سیاست‌مابانه از تصور چنین درگیری هایی دوری كنیم.

هاس در ادامه درباره "احتمال مانع‌تراشی های ایران در زمینه نفتی " اظهار نظر كرد و گفت: من در جلسه گذشته آمریكا كه مربوط به بررسی راهكارهای ممكن در قبال برنامه هسته‌ای كره شمالی مطرح بود، شركت داشتم. در آن جلسه موضوع اعمال فشار بر كره شمالی نیز مطرح شد.

هاس نتیجه‌گیری كرد كه با وجود كره شمالی و پاكستانی كه در حال حاضر هر دو تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارند، واكنش جهان در برابر این كشورها بیش از حد آسان‌گیرانه و بی‌قید بوده است.

هاس در ادامه گفت: اگر مجموعه‌ای از تروریسم و مواد هسته ای مطرح باشد، احتمال اینكه این مجموعه خطرناك در طول عمر ما از پاكستان سرچشمه بگیرد، وجود دارد.

در پایان این اجلاس "تركی " آهی كشید و با اعلام "سناریوی وحشتناك "، قویا با سایر اعضای آمریكایی این اجلاس موافقت كرد.

*برنامه هسته‌ای ایران،‌ بهانه آمریكا برای براندازی ایران

نگرانی اعضای شركت‌كننده در این اجلاس در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی عنوان می شود كه "برایان بكر " از مدیران ارشد ائتلاف ضد جنگ "انسر " در سخنرانی خود در نشست ایران، كه با حضور بیش از 200 نماینده تشكل‌های سیاسی و حقوق بشری آمریكا در نیویورك برگزار شد، تأكید كرد كه برنامه هسته‌ای تنها بهانه آمریكا برای تحقق هدف براندازی در ایران است.

"بكر " ضمن محكوم كردن هرگون اقدام نظامی علیه ایران گفت: هرچند باید این نكته را به خاطر داشته باشیم كه بمباران ایران و حمله هوایی به این كشور هرگز نخواهد توانست دولت اسلامی ایران را براندازد. چنین حمله‌ای هرگز در اصل روابط میان نیروها در داخل ایران تغییری ایجاد نخواهد كرد. چنین اقدامی هرگز حمایت كنونی مردم ایران از دولت كنونی حاكم بر این كشور را كاهش نخواهد داد. این تفكرات، تنها دیدگاه‌های غالب امپریالیست حاكم بر وزارت دفاع آمریكا (پنتاگون) است.

 

 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com