آمريكا از سال 1979 سال امضای توافقنامه صلح مصر با رژيم صهيونيستی، ميلاردها دلار سالانه به دولت مصر كمك كرده است كه بخش اعظم آن نظامی بوده است...
 
 
 
 از سال 1979 كه دولت مصر با رژیم صهیونیستی توافقنامه صلح امضا كرد، آمریكا سالانه به طور میانگین دو میلیارد دلار به قاهره و ارتش مصر كمك كرده است.

به گزارش فارس، آمریكا از سال 1979 سال امضای توافقنامه صلح مصر با رژیم صهیونیستی، میلاردها دلار سالانه به دولت مصر كمك كرده است كه بخش اعظم آن نظامی بوده است.

كمك‌های میلیاردی آمریكا به دولت متحد خود در قلب جهان عرب و یكی از متحدان عرب اسرائیل، به قدری زیاد است كه طبق دفتر پژوهش‌های كنگره، مصر را پس از اسرائیل به دومین دولتی تبدیل كرده است كه سالانه بیشترین كمك از واشنگتن را دریافت می‌كند.

به گزارش الجزیره، كاخ سفید در روز جمعه با توجه به تظاهرات شدید مردمی علیه نظام حسنی مبارك، اعلام كرد كه در خصوص برخی كمك‌های آمریكا به مصر بازنگری خواهد كرد.

 برخی حقایق درباره كمك‌های آمریكا به دولت مصر؛ دولتی كه به عنوان شریك صلح رژیم صهیونیستی باید دارای ارتشی قوی باشد تا بتواند در زمان مناسب و در طول سال‌ها امنیت اسرائیل را در منطقه تامین كند:

نظامی:

• در سال 2010 مصر كمك نظامی به میزان یك میلیارد و 300میلیون دلار برای تحكیم نیروهای مسلح خود از آمریكا دریافت كرد در حالی كه كمك‌های اقتصادی آمریكا به دولت مبارك تنها 250 میلیون دلار بود.

• علاوه بر این آمریكا یك میلیون دلار هم برای امور آموزش با هدف تحكیم همكاری نظامی و آمریكایی-مصری در بلند مدت اختصاص داد. در كنار این البته وزارت دفاع آمریكا (پنتاگون) تجهیزات نظامی به ارزش میلیون‌ها دلار سالانه به ارتش مصر ارائه می‌كند.

• دولت باراك اوباما از كنگره خواست تا با كمك‌های مقرر شده برای مصر كه به ارزش میزان كمك شده در سال 2010 است موافقت كند.

• تولید مشترك تانك آبرماز ام‌1ای1 كه یكی از پایه‌های كمك نظامی آمریكا است و مصر برای دریافت هزار و 200 دستگاه از این تانك تلاش می‌كند كه شركت جنرال دینامیكس یكی از پیمانكاران اصلی این طرح است.

• شركت «لاكهید مارتین» در حال ساخت 20 فروند جنگنده پیشرفته جدید از نوع اف 16 سی‌دی برای مصر است كه آخرین فروند آن در سال 2013 تحویل قاهره خواهد شد كه این تعداد به 240 جنگنده‌ای كه اكنون در اختیار دارد، افزوده خواهد شد.

• از حیث فروش، مصر اولین كشور عربی بود كه جنگنده اف 16 را خریداری كرد؛ جنگنده‌ای كه دولت مبارك آن را نماد مناسبات سیاسی و امنیتی خود با آمریكا می‌بیند.

• آمریكا همچنین بالگردهای ترابری نوع چینوك (سی‌اچ 47 دی) و هواپیمای هاگ ‌ای، را برای كنترل و هشدار زودهنگام و موشك‌های پاترویون برای دفاع هوایی را در اختیار مصر قرار داده است.

اقتــصـادی:

كمك‌هایی كه آمریكا در حوزه اقتصاد به مصر می‌كند تحت عنوان كمك به دموكراسی انجام می‌شود و این عنوان شامل سیاست‌هایی است كه در سال‌های اخیر جنجال زیادی بر پا كرده است.

به نوشته الجزیره، جرمی شارپ عضو دفتر كنگره آمریكا اخیرا در گزارشی اعلام كرد كه «دولت مصر با ناخرسندی بخش محدودی از سیاست‌ها را برای حمایت از دموكراسی قبول كرده است.»
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com