باز هم صحبت از ادغام است و این بار قرار است مرکز امور زنان ریاست جمهوری با وزارت رفاه ادغام شود درحالیکه مریم مجتهدزاده رییس مرکز امور زنان و خانواده‌ ریاست جمهوری مخالف این ادغام است...
 
 
 
  

وی ادامه می دهد که تنها نقطه مشترک این مرکز با وزارت رفاه در حمایت از زنان آسیب دیده است که این یک دوازدهم از وظایف مرکز امور زنان ریاست جمهوری است.

همانطور که می دانید بحث ادغام مرکز امور زنان و خانواده با وزارت رفاه مطرح شده است.آیا شما این ادغام را ضروری می دانید؟

این ادغام غیر ضروری است و کسانی که بحث ادغام را مطرح می‌کنند، با ماموریت‌های مرکز امور زنان به حد کافی آشنا نیستند. ادغام این مرکز، تنها در صورتی منطقی به نظر می‌رسد که ورود به حوزه حمایتی تنها نقش آن باشد، در حالی که وظایف مرکز بسیار گسترده‌تر از حوزه حمایتی صرف است. البته همین الان هم فعالیت‌های مرکز امور زنان و خانواده در حوزه حمایتی در تعامل کامل با وزارت رفاه انجام می‌شود و مرکز تنها وظیفه برنامه‌ریزی‌ و سیاست‌گذاری را بر عهده دارد.

اما در روزهای اخیر، تعدادی از نمایندگان مجلس و کارشناسان سخن از تشریفاتی بودن این مرکز می کنند؟

از تشکیل اولین نهاد متولی امور زنان در کشورمان حدود 19 سال می‌گذرد، اما از نگاه صاحب نظران در امور زن و خانواده این مرکز نتوانسته چشم داشت‌های این حوزه را برآورده سازد و عملکرد این مرکز نیز مانند برخی دیگر از نهاد‌ها بیشتر در برنامه‌های سطحی و با اهداف رسانه‌ای خلاصه شده است.  خوشبختانه با اهدافی که مرکز ارائه داده است ساختار تشکیلات بانوان در دستگاه‌ها ایجادشده و برای این جایگاه نیرو پیش‌‌بینی شده است .بنابراین ادعای تشریفاتی بودن مرکز و جایگاه مشاور زنان در دستگاه‌ها مربوط به گذشته یعنی زمانی قبل از ریاست من است.

البته من اخیرا شنیدم که فراکسیون زنان مجلس به رئیس جمهور مطرح کردند که مرکز امور زنان و خانواده به سمت معاونت ارتقا پیدا کند لذا گرچه فعلا به طور جدی بحث ادغام این مرکز با وزارت رفاه و تأمین اجتماعی مطرح نیست .

پس از انتصاب اینجانب به‎سمت مشاور رییس‎جمهور و رییس مرکز امور زنان و خانواده، با بررسی‎‎های انجام شده و افزودن چند کمیته و کارگروه کارشناسی؛ از جمله: تشکیل کمیته ملی دختران جوان زیر نظر معاونت امور اجتماعی و توسعه مشارکت‎ها؛ تشکیل کمیته کارآفرینی و اشتغال، کارگروه تدوین سیاست‎های مرکز، کارگروه یکسان‎سازی طرح و برنامه امور زنان و خانواده، در معاونت طرح و برنامه؛ تشکیل کارگروه تدوین برنامه‎‎های اجرایی مرتبط با خانواده در معاونت آموزش و پژوهش؛ ارتقای کارآیی و افزایش کیفیت فعالیت‎ها و برنامه‎‎های مرتبط با امور زنان و خانواده، مورد انتظار است. در حال حاضر، چارت تشکیلاتی مرکز به‎عنوان حوزه عمل مشاور رییس‎جمهور در امور زنان و خانواده، متشکل از 3 معاونت و 9 مدیریت است.

با اینحال برخی از اعضای فراکسیون زنان  هم موافق این ادغام هستند چون آن را به نفع زنان می دانند؟

ما به دور از جنجال های سیاسی مطالبات زنان را می گیریم. الان موضوع مشاور زن برای فرماندار را اعلام کردیم و تا حدی هم رئیس جمهور موافق هستند. بنابراین ما به دنبال جنجال نیستیم.

این اهداف که به آنها اشاره می کنید کدامها هستند؟

تحکیم بنیان خانواده، ایجاد زمینه حضور زنان در عرصه‌های مختلف و نیز ارائه الگوی زن مسلمان در عرصه بین‌المللی از مهم‌ترین اهداف مرکز امور زنان است که اگر بنا بر ادغام آن در وزارت رفاه یا هر دستگاه دیگری باشد، معلوم نیست چه کسی آن را بر عهده خواهد گرفت. همچنین  محورهای دوازده‌گانه زنان در سفرهای استانی، توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار با آموزش و ایجاد بازارچه برای کوتاه کردن دست واسطه‌ها و ایجاد صندوق ضمانت وام  از اقدامات مهم و ارزنده مرکز برای زنان است.

تا کنون در زمینه این اهداف کار مهمی هم انجام شده است؟

شاید اشکال از مجموعه مرکز امور زنان بوده است که آگاهی لازم درباره ماموریت‌های این مرکز را به مردم و مسوولان منتقل نکرده است. مرکز امور زنان ماموریت‌های خود را از طریق برنامه، راهبرد و راهکار انجام می‌دهد، شرایط مرکز با گذشته متفاوت است، به گونه‌ای که اکنون، مرکز بدون برنامه مدون در هیچ زمینه‌ای فعالیت نمی‌کند.

گاهی ظرف بزرگی ایجاد می‌شود، بدون این که کار جدیدی به انجام برسد، این در حالیست که ظرف مرکز امور زنان در حال حاضر اقتضای ماموریت‌های آن را دارد و ما برای انجام ماموریت‌های خود مشکلی نداریم.

لذا هرگاه به این جمع بندی برسیم که جایگاه فعلی مرکز امور زنان و خانواده با ماموریت‌های آن همخوانی ندارد، این موضوع را اعلام و ارتقای آن را پیگیری می‌کنیم.

فکر نمی کنید این ادغام بهتر بتواند در سیاست حمایت از زنان موثر شود؟

یکی از 4 وظیفه ما حمایت زنان در برابر آسیبها و بحران های اجتماعی است که الان هم با وزارت رفاه در تعامل هستیم اما در صورت ادغام بسیاری از اهداف اصلی مرکز هم حذف می شود که این اصلا به نفع زنان نیست.  و یک دوازدهم وظیفه مرکز حمایتی است. با اینکه وزارت رفاه بخشی از مسائل مربوط به حوزه زنان و خانواده را عهده دار است اما با این وجود این وزارت نمی تواند پاسخگوی تمام مطالبات زنان باشد.

این تفکر، از آن حکایت دارد که آگاهی کافی نیز نسبت به مأموریت و تشکیلات زنان وجود ندارد. تا حدی این مسأله به کارکرد بانوان فعال در این حوزه مربوط می شود. زیرا، زمانی که آنان مسائل حوزه زنان را به مشکلات حمایتی تقلیل دادند، به طوری که کارکرد آن را به یک نهاد حمایتی بزرگ تبدیل کردند دیگران نیز با همین نگاه، برخورد کرده و باور می کنند که این مرکز می تواند زیر مجموعه وزارت رفاه باشد.

مرکز امور زنان و خانواده رئیس جمهوری یک مرکز مشورتی برای رئیس جمهور است که یک سری فعالیت‌های پژوهشی می‌کند و تلاش می‌کند تا از طریق یک سری شیوه‌نامه و آیین‌نامه‌ها وظایفی را با هدف به مشارکت گرفتن زنان در دستگاه‌های اجرایی، از طریق هیئت دولت به آن‌ها ابلاغ کند.

بنابراین شما مخالف این ادغام هستید؟

با توجه به اینکه نمی دانم اهداف طراحان این مقوله چیست وچه نگاهی به حوزه زنان وخانواده دارند اما به نظر من به دلیل عدم سنخیت نداشتن حوزه فعالیت مرکز امور زنان ریاست جمهوری با وزارت رفاه و تأمین اجتماعی به لحاظ عملکرد و زمینه وظایفشان؛ ادغام این دونهاد مناسب نیست. بخصوص آنکه، وزارت رفاه با توجه به وظایف گوناگونی که در حوزه های مختلف دارد؛ بااین ادغام؛ موقعیت حوزه زنان وخانواده تحت تأثیر این وظایف قرار می گیرد. این تفکر، از آن حکایت دارد که آگاهی کافی نیز نسبت به مأموریت و تشکیلات زنان وجود ندارد.

موضوع دیگری هم که مطرح شده تبدیل این مرکز به یک وزارتخانه است.

در صورتی که مرکز امور زنان در مجموعه یک وزارتخانه قرار گیرد، از اعتبارات خاصی بهره‌مند شده و می‌تواند خدمات‌دهی بهینه نیز داشته باشد.چون مرکز امور زنان، خود مجموعه بسیار بزرگی است که جمعیت زیادی از افراد جامعه را در برمی‌گیرد و باید برای ارائه خدمات به آنها آماده باشد.

در سراسر جهان، این گونه مراکز به عنوان مکانیزم های نهادین وجود دارد. در کشور ما نیز سخن فعالان حوزه زنان بر ارتقای جایگاه و باز آرایی این حضور بود. حتی در میان بانوان مسؤول و کارشناس، نگرش مثبت نسبت به ایجاد وزارت زنان و خانواده و یا ارتقای جایگاه به معاونت وجود دارد .


 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:khabaronline.ir