بوستان بانوان و هشداری كه بايد جدی گرفته شود

 

جام جم آنلاین : احداث بوستان بانوان به عنوان مكانی كه مختص زنان و دختران باشد تا بتوانند در آن با لباس‌های راحتی و بدون تحمل نگاه‌های ناسالم و شنیدن حرف‌های ناخوشایند به تفریح و ورزش بپردازند، اگرچه در نوع خود ایده‌ای خلاقانه و بی‌نظیر است، اما مثل هر فكر تازه‌ای در ابتدای اجرا یك‌سری كاستی‌ها و ناپختگی‌هایی دارد.

طرح راه‌اندازی بوستان‌های اختصاصی بانوان نیز دارای كمبود و نقطه ضعف‌هایی است كه نقل آنها نه تنها مسوولان را ترغیب به رفع این كاستی‌ها می‌كند بلكه تجربه‌ای نو و موثر را در اختیار دیگر متولیان امور زنان قرار می‌دهد تا با بهره‌گیری از این تجربه در برداشتن گام‌های بعدی مطالعات دقیق كارشناسی پیش از اجرا را سرلوحه طرح‌های خود قرار دهند.

در این گزارش اگرچه قصد نداریم اساس راه‌اندازی بوستان ویژه بانوان را زیر سوال برده و عملكرد متولیان آن را به نقد بكشیم، اما نمی‌توانیم و نباید از كنار مشكلات و كاستی‌ها و خطرات بالقوه موجود نیز بسادگی و بی تفاوت گذشت.

تلفن همراه ممنوع نیست؟!

در مقابل در‌های ورودی بوستان روی پلاكاردهای بزرگی مقررات ورود به بوستان بانوان اعلام شده، اما جالب است كه در عمل آنچنان كه باید سختگیری لازم برای پایبندی به این مقررات اعمال نمی‌شود. به طور مثال در یكی از بندهای مذكور آوردن هرگونه دوربین ممنوع شده و نوشته شده كه در صورت رویت، دوربین ضبط خواهد شد.

اما گویا مسوولان هنگام وضع قوانین و مقررات این پارك فراموش كرده‌اند كه علاوه بر دوربین عكاسی با گوشی تلفن‌های همراه‌ كه امروزه اكثر آنها به دوربین‌های پیشرفته مجهز هستند  هم می‌توان براحتی و بدون جلب توجه عكسبرداری و فیلمبرداری كرد.

نكته مهم دیگر این‌كه گفتگوی ما با یكی ازمسوولان انتظامات پارك، زنگ خطری را به صدا درآورد و آن این بود كه این مامور گفت از آنجا كه آوردن تلفن همراه به داخل پارك ممنوع نیست، ما نمی‌توانیم همه گوشی‌ها را كنترل كنیم و تنها زمانی می‌توانیم با متخلفان برخورد كنیم كه خانمی را در حال عكاسی و یا فیلمبرداری ببینیم كه البته موارد اینچنینی چندین بار مشاهده شد كه بلافاصله من یا همكارانم گوشی را گرفته و پس از پاك كردن عكس یا فیلم داخل آن دوباره گوشی را تحویل داده‌ایم، اما واقعیت این است تا زمانی كه آوردن گوشی به داخل بوستان ممنوع نشده احتمال این‌چنین سوءاستفاده‌هایی نیز وجود دارد.

شما دیده می‌شوید

شاید در ابتدای امر «دیده شدن» برای زنان و دخترانی كه از این بوستان استفاده می‌كنند با وجود نظارت و كنترل دقیق از سوی ماموران انتظامات، خطر آنچنانی به نظر نیاید، اما واقعیت این است كه حتی با وجود تمام تلاشی كه پرسنل انتظامات برای كنترل این گونه سوءاستفاده‌های احتمالی به كار می‌گیرند، اما در بوستانی با وسعت 19 هكتار اولا به دلیل گستردگی و حجم جمعیت مراجعه‌كننده عملا امكان كنترل لحظه به لحظه رفتارها با توجه به محدودیت تعداد ماموران انتظامات داخل پارك‌ها غیرممكن است.

دوم این‌كه تا زمانی‌كه آوردن تلفن همراه به داخل بوستان ممنوع نشده احتمال عكسبرداری و فیلمبرداری هم غیرممكن نیست ضمن این‌كه حتما شما هم بهتر از ما می‌دانید كه گرفتن عكس و فیلم با گوشی تلفن همراه آنقدرها هم كه به نظر می‌آید كار مشكلی نیست و چه بسا سوءاستفاده‌كنندگان براحتی و حتی بدون جلب توجه از فضای پارك عكس و فیلم بگیرند و شاید باید این هشدار را به مسوولان داد كه چندی دیگر شاهد انتشار این عكس‌ها در اینترنت باشیم.

این در حالی است كه در گفتگوی ما با تعدادی از زنان و دخترانی كه به این بوستان مراجعه كرده بودند، اكثر آنها از مسوولان شهرداری خواسته‌اند استفاده از دوربین عكاسی و تلفن همراه در این مكان ممنوع شود.

راه‌اندازی بوستان بانوان، تجربه جدیدی است برای بانوان تهرانی؛ تجربه‌ای كه اگرچه با شیرینی و شادی برای بسیاری از زنان و دختران شهر ما همراه است، اما به نظر می‌رسد مانند خیلی از تجربه‌های جدید دیگر در جامعه، نیاز به فرهنگ‌سازی برای استفاده صحیح دارد.

تجربه این اتفاق جدید، متاسفانه هنوز با فرهنگ صحیح استفاده از امكانات موجود همراه نشده است، به‌طوری‌كه اگرچه تعداد قابل توجهی از دختران و زنانی كه برای استفاده از امكانات تفریحی و ورزشی به این بوستان می‌آیند قوانین مربوط به نوع پوشش مجاز در بوستان بانوان را رعایت می‌كنند و در عین حال با پوشش كاملا راحتی برخلاف آنچه در دیگر بوستان‌ها می‌بینیم، داخل بوستان تردد می‌كنند كه البته قانون بوستان بانوان این اجازه را به آنها می‌دهد، اما در قسمت‌هایی از این بوستان، تعدادی از دختران و زنان با لباس‌های كاملا نامناسب كه نه تنها با هیچ‌گونه پوششی محصور نشده بلكه از برخی محدوده‌های اطراف بوستان نیز قابل رویت است حضور دارند.

با توجه به این‌كه عكسبرداری و فیلمبرداری با تلفن همراه در این بوستان غیرممكن نیست، اگر قرار نیست آوردن گوشی تلفن همراه به پارك ممنوع شود، بهتر است در قسمت‌هایی از این بوستان كه وضعیت پوششی چندان مناسب نیست، تلفن همراه از بانوان گرفته و در پایان دوباره به آنها تحویل داده شود.
سایر مطالب:
نتایج نظرسنجی درباره آرایش زنان در تبریز
انتقام از همسر سابق با بلوتوث غيراخلاقی‌
جامعه از اختلالات جنسی رنج می برد
كشف آمپول‌های سقط جنين در فرودگاه‌
تغییر ویژگی های روسپیگری در تهران