«بانوی اول» به همسر رییس جمهوری امریكا می گویند كه اگرچه در صحنه رسمی قدرت، نقش چندانی ایفا نمی كند، اما از همان نخستین لحظه های حضورش در كنار نامزد انتخابات به روشنی خود را به همگان می شناساند و معمولا با رفتار، كردار و اظهارات خود نقشی تعیین كننده در جلب آرای عمومی به نفع شوهرش دارد. بانوی اول، پس از آنكه در كاخ سفید سكنی گزید نیز از پای ننشسته و علاوه بر ایفای نقش مشاور برای رییس جمهوری...


«میشل اوباما» همسر «باراك اوباما» از بیستم ژانویه - اول بهمن - مهمان كاخ سفید خواهد بود. او، نخستین بانوی اول امریكا است كه تباری، افریقایی - امریكایی دارد. همسر چهل و چهارمین رییس جمهوری امریكا در سال 1964 میلادی – 44 سال پیش – در شهر شیكاگوی امریكا دیده به جهان گشود، در رشته جامعه شناسی در دانشگاه پرینستون تحصیل كرد و دكترای خود را در رشته حقوق از دانشگاه معروف هاروارد بدست آورد. او گرچه در پیروزی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری نقش برجسته ای داشت، اما گفته است كه اولویت نخستش در كاخ سفید، تربیت فرزندانش خواهد بود: مالیا، 10 ساله و ساشا، 7 ساله ، هر دو دختر.
 
 
«لورا بوش» كه در آخرین روزهای بانوی اولی خویش است، در طول 8 سال زندگی در مهمترین اقامتگاه امریكا، همان شیوه عادی بانوهای اول جمهوریخواه را در پیش گرفته بود. زن جرج بوش در سال 1946 در تگزاس متولد شد، لیسانس علوم گرفت، شغل معلمی را پیشه ساخت و بعد، كتابدار شد. لورا در سال 1977 با بوش ازدواج كرد و چهار سال بعد، دخترهای دوقلویشان، باربارا و جنا تولد یافتند.
 
 
  «هیلاری كلینتون» ، كاریزماتیك ترین بانوی اول امریكا در دهه های اخیر بوده است. او در دوران ریاست جمهوری همسرش، بیل كلینتون در سالهای 1992 تا 2000 میلادی، بسیار فعال بود و اولین بانوی اول امریكا است كه یك كرسی را در سنای كشورش بدست آورد. او همچنین اولین زن نامزد پست ریاست جمهوری امریكا بود و پس از شكست در برابر هم حزبی خود، باراك اوباما، گمان می رود به وزیر خارجه جدید این كشور تبدیل شود.
 
 
 
«باربارا بوش» همسر و مادر روسای جمهوری امریكا – جرج بوش پدر و جرج بوش پسر - در طول دوران اقامت در كاخ سفید ، یك نقش معمولی را ایفا كرد و بیش از همه به سازماندهی و مشاركت در امور خیریه مشغول بود.
 
 
«نانسی» ، هنرپیشه هالیوود بود كه در 40 سالگی با رونالد ریگان، همسر هنرپیشه اش در سال 1952 ازدواج كرد. حاصل این پیوند، دو فرزند بود. نانسی، فعالیتش را در كاخ سفید بر امور اجتماعی همچون مبارزه با مواد مخدر متمركز كرد و هنگامی كه قصد داشت ظروف چینی كاخ سفید را عوض كرده و دو طبقه اقامتگاه ریاست جمهوری را بازسازی كند، جنجالی بزرگ به پا شد.
 
 
«روزالین كارتر» در سال 1925 میلادی در ایالت جورجیای امریكا متولد شد و با شوهرش، جیمی كارتر بین سالهای 1977 و 1981 در كاخ سفید زندگی كرد. او در دوران زمامداری شوهرش، بارها به عنوان فرستاده رییس جمهوری امریكا به كشورهای امریكای لاتین سفر كرد.
 
 
  
«بتی فورد» ، بیوه جرالد فورد، اولین بانوی اول امریكا است كه با سن بالا زندگی می كند. او در سال 1918 – 90 سال پیش - در شیكاگو متولد شد و در سال 1948 با جرالد فورد ازدواج كرد. آنها چهار فرزند داشتند. اندكی پس از ورودش به كاخ سفید اعلام شد كه به سرطان سینه مبتلا شده است، اطلاعیه ای كه در مشی اطلاع رسانی آن دوره ریاست جمهوری امریكا سابقه نداشت.
 
 
 

دومین حضور «پت نیكسون» در كاخ سفید به دلیل استعفای شوهرش در سال 1974 چندان طول نكشید.او پیش از آن از سال 1968 تا 1972 نیز مهمان كاخ سفید بود. پت و ریچارد نیكسون با درگیریهای انسانی بسیار در طول اقامتشان در واشنگتن روبرو بودند و او نخستین بانوی اول امریكا بود كه از یك منطقه جنگی دیدار كرد.

 
 
«لادیبرد جانسون» ، همسر «لیندون بی.جانسون» بخاطر تلاشهایش به نفع محیط زیست در طول دوران اقامتش در كاخ سفید (1963 تا 1969) شهرت دارد. او صدها هزار دلار برای زیبایی و گل كاری واشنگتن هزینه كرد و برنامه ای برای كاشت درخت در حاشیه جاده ها به اجرا آورد.
 
 
«ژاكلین كندی» فقط سه سال مقیم كاخ سفید بود اما محبوبترین چهره در میان بانوهای اول امریكا است. او در دوران حضور در واشنگتن به چهره مد روز و امور اجتماعی تبدیل شد و هنوز هم وقتی صحبت مقایسه بانوهای اول ایالات متحده می شود، با داشتن نمادی سمبلیك، از جایگاهی خاص در میان آنان برخوردار است. او به این دلیل،‌ دوره اش را در كاخ سفید كامل نكرد كه همسرش ، «جان اف كندی» در یك حادثه مشكوك در نوامبر سال 1963 ترور شد.
 
 
 
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
 
www.seemorgh.com/news
 
منبع:جام جم آنلاين
 
ساير مطالب:
 
تصوير زندگی در سراسر دنيا
 
عكس‌ های خبری ديدنی روز دنیا !
 
عکس‌های منتخب تايم
 
عکسهای برتر رويترز (3)