گزارش لحظه به لحظه از ساعات نهایی انتظار در وین
به نظر می‌آید مذاکرات 24 نوامبر 2013 در ژنو در حال تکرار است، ولی این بار برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و 1+5 به تفاهم می‌رسد.

تصویربرداران و عکاسان برای استقرار در مقر سازمات ملل منتقل شده‌اند و همچنان ساعت ۱۰ و نیم به وقت محلی زمان برگزاری نشست عمومی و قرائت بیانیه اعلام می‌شود.دقایقی پیش ماری هارف مشاور وزیر امور خارجه آمریکا و کاترین ری سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیام‌هایی مجزا در صفحه توئیترشان اعلام کردند: آخرین نشست جامع میان ایران، گروه 1+5 و اتحادیه اروپا قرار است امروز در وین رأس ساعت 10:30 صبح (13 به وقت تهران) در مقر اروپایی سازمان ملل برگزار شود. سپس قرار است یک کنفرانس خبری نیز در وین پایتخت اتریش برگزار شود.

ساعتی قبل به خبرنگاران مستقر در وین فرصت کوتاهی برای استراحت داده شده تا در روز هجدهم بلندترین مذاکرات بین المللی در طول تاریخ خود را برای ثبت این روز آماده کنند.

از ساعت یک بامداد زمزمه‌ها برای رسیدن روز موعود آغاز شد و در ساعت دو بامداد به وقت وین رسانه‌ها به سمت مرکز رسانه‌ای وین عزیمت کردند، سید عباس عراقچی عکسی را که نشان می‌دهد مقام معظم رهبری درحال یادداشت یا امضاء است، را منتشر کرد و در زیر آن نوشت:"23 تیر 1394".

به گزارش خبرنگار ایسنا از وین، عقربه‌های ساعت به کندی پیش می‌روند و هیجان انتشار خبر پایان مذاکرات و نتیجه آن یعنی «توافق جامع هسته‌ای» بیشتر و بیشتر می‌شود، و ظاهرا دیگر چیزی نمی‌تواند مانع آن شود.

جنب و جوش خبرنگاران با انتشار اخباری مبنی براینکه بامداد ممکن است نتیجه مذاکرات اعلام شود، بیشتر شد. تصویربرداران نیز زودتر به مقر سازمان ملل برده شدند.

وزیران خارجه آمریکا و روسیه به همراه فدریکا موگرینی در کوبورگ دیدار سه جانبه داشتند و لاوروف بازگشتش به روسیه را که برای شب سه‌شنبه برنامه ریزی شده بود به تعویق انداخت و در وین ماندنی شد و در نهایت هتل محل مذاکرات را ترک کرد و به گفته خبرنگارانی که نزدیک به وی بوده اند او هنگام خروج گفته است " وقت خواب است".

اما خبر مهم آن که قرار است تا ساعاتی دیگر با حضور وزیران خارجه شش کشور، ظریف و موگرینی در مراسمی در مقر سازمان ملل بیانیه مشترک پایانی دور نهایی مذاکرات جامع هسته‌ای را قرائت کنند.

 کاسه صبر خبرنگاران دیگر سر آمده و همه می خواهند زودتر مذاکرات به نتیجه برسد و دیگر کمتر کسی به تمدید یا ادامه مذاکرات حتی در بین خبرنگاران فکر می کند.تعدادی از خبرنگاران که ساعت 21 چادر را ترک کرده بودند با انتشار اخبار درباره احتمال اعلام نتیجه و توافق دوباره به محل مذاکرات بازگشتند.بیش از 100 تصویربردار، عکاس و خبرنگار در برای پوشش خبری امروز حضور خواهند داشت.

هیچ یک از مقامات دو طرف درباره احتمال پایان مذاکرات و اعلام نتیجه سخنی نگفته‌اند درعین حال منابع نزدیک به هیات ایرانی اعلام کرده اند که با توجه به ادامه داشتن مذاکرات در ساعات پیش رو بهتر است، آماده در محل باشیم.

همچنین آسوشیتدپرس گزارش داده است که سه دیپلمات نزدیک به مذاکرات اعلام کردند که توافق هسته‌ای با ایران احتمالا ساعات اولیه روز سه‌شنبه صورت می‌گیرد.

شبکه خبری ان.بی.سی نیز گزارش داد که توافق هسته‌ای با ایران احتمالا صبح روز سه‌شنبه به وقت وین اعلام خواهد شد.آخرین گزارش‌ها به نقل از برخی منابع رسمی حاکی است: نشست اعضای 1+5 با ایران ساعت 12:30 به وقت ایران (10صبح به وقت وین) و نشست رسانه‌ای ساعت 13 به وقت ایران برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، افراد نزدیک به مذاکرات گفته‌اند که کارشناسان همچنان در حال کار روی متن توافقنامه هستند. همین منبع اعلام کرده است که بنا به گفته یک دیپلمات، برخی از مقام‌های ارشد حاضر در مذاکرات ساعات اولیه روز سه‌شنبه از وین خارج می‌شوند که این موضوع ممکن است اعلام توافق را به تعویق بیندازد.

تجربه کشیده شدن مذاکرات به نیمه شب امر تازه ای در مذاکرات هسته ای نیست با این حال اهمیت این دور از مذاکرات با توجه به احتمال اعلام توافق چند برابر است.

* قرار است با حضور وزیران خارجه هفت کشور مراسم پایانی درمقر سازمان ملل متحد در وین به طور رسمی برگزار شود و به احتمال خیلی زیاد وزیران خارجه کشورهای مختلف در کنفرانس خبری جداگانه به تشریح نتیجه کار می پردازند.

هم چنین از پایتخت ها خبر می رسد که قرار است بعد از اعلام بیانیه پایانی در وین، رییسان جمهور برخی کشورها از جمله ایران و آمریکا برای مردم کشورشان سخنرانی داشته باشند.

* هم اکنون دیدار جداگانه ظریف با کری و اشتاین مایر و هاموند به همتایان آمریکایی ، انگلیسی و آلمانی‌اش در حال برگزاری است.

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا نیز در توییتر خود نوشت: پای استدلالیون چوبین بود/ پای چوبین سخت بی‌تمکین بود.

آلن ایر، بامداد امروز در حالی که نشست وزیران خارجه 1+5 در حال برگزاری بود، در صفحه شخصی توییتر خود این مطلب را به نگارش درآورد.

او هم‌چنین نوشت: همه‌شان (خبرنگاران ایرانی) واقعا کارشان را حرفه‌ای انجام می‌دهند.

* مجید تخت‌روانچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نیز گفت که مراحل پایانی، کار روی متن است، اما باید مشکلات باقی‌مانده حل شود.

*همچنین وزیر امور خارجه چین در وین اعلام کرد که شرایط برای برقراری یک توافق خوب اکنون آماده است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی سی تی وی، وانگ یی، رییس دستگاه دیپلماسی چین گفت: با توجه به شرایط کنونی هدف وزرای امور خارجه شش کشوری که در وین گرد هم آمده‌اند، پایان دادن به مذاکرات است.

رویترز نیز گزارش داد، مقامات نزدیک به مذاکرات از کلافه شدن وزرای اروپایی از عدم تمایل جان کری به ترک مذاکرات صحبت کردند و این در حالی است که کاخ سفید اعلام کرد "پیشرفت واقعی" بدست آمده و تیم مذاکره کننده آمریکا مادامی که مذاکرات مفید باشد در وین خواهند ماند.

رویترز همچنین در گزارشی جداگانه از پایین آمدن قیمت نفت در روز سه‌شنبه خبر داد.

منبع: ایسنا