صبح امروز رسانه های پاکستان خبر از فوت مردی دادند که به مواضع ضد آمریکایی و پدر طالبان شهرت داشت.
ژنرال حمید گل، رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی ( استخبارات ISI) پاکستان بود. بی بی سی فارسی در گزارشی از مرگ وی، نوشته است: حمید گل از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ ریاست اداره اطلاعات ارتش پاکستان را برعهده داشت. وی با اظهارت صریح و حمایت آشکارش از دیدگاه‌های افراطی به ویژه علیه هند و آمریکا شناخته می‌شود.

بر اساس گزارشها ژنرال گل بر اثر سکته مغزی در شهر موری در نزدیکی اسلام آباد، پایتخت، در اواخر روز شنبه درگذشت. نواز شریف، نخست وزیر پاکستان درگذشت وی را تسلیت گفته است.

به گفته خبرنگاران، منتقدین از گل به عنوان شخصی دارای افکار تئوری توطئه یاد می‌کردند؛ فردی که با سیاستهای دموکراتیک هم‌سنخی زیادی نداشت. اما هواداران او بویژه حامیان تندرو وی، گل را یک "پاکستانی وطن‌پرست" و یک "مسلمان واقعی" خطاب می‌کردند.

ژنرال گل از ستیزه‌جویی در افغانستان و کشمیر تحت کنترل هند حمایت می‌کرد. گل در سال ۱۹۹۲ بازنشسته شد اما از آن سال به بعد نیز در بسیاری از موارد با حضور در تجمعات و بویژه رسانه‌ها، اغلب آمریکا و هند را متهم به ایجاد خشونت و بی‌ثباتی در پاکستان می‌کرد. وی اغلب در تظاهرات اسلامگرایان شرکت داشت.

وی در سال ۲۰۱۰ میلادی در مصاحبه‌ای با بی‌.بی‌.سی گفت: "آمریکا به تاریخ پیوسته است. کرزای به تاریخ پیوسته است. آینده متعلق طالبان است."

همچنین خبرگزاری تسنیم به نقل از «داون نیوز» گزارش داده است: «ژنرال حمید گل» رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی اس آی) به‌دلیل بیماری از چندی قبل در مری منطقه خوش آب هوای این کشور ساکن بود. رئیس ستاد ارتش پاکستان روزهای گذشته در بیمارستان مشترک ارتش پاکستان (CMH) در مری بستری شد و سپس در 79 سالگی درگذشت. ژنرال حمیدگل در 20 نوامبر سال 1936 میلادی در منطقه «سرگودها» در ایالت «پنجاب» به دنیا آمد.

وی در سال 1956 میلادی برای عضویت در ارتش پاکستان تاییدیه مقامات نظامی این کشور را دریافت کرد و در جنگ سال 1965 میلادی با هند به عنوان فرمانده زرهی فعالیت کرد.

حمید گل پس از آموزش در دانشگاه ستاد و فرماندهی «کویته» در سال 1968 تا 1969 میلادی فرماندهی ارتش در ایالت پنجاب در شهر«مولتان» را به عهده داشت. وی از سال 1987-89 میلادی به عنوان رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان در جنگ افغانستان علیه شوروی نیز نقش فعالی داشت.

رئیس سابق آی اس آی به عنوان مغز متفکر احزاب سیاسی و مذهبی «اتحاد دموکراتیک اسلامی» محسوب می‌شد. حمید گل در سال 1992 پس از بازنشستگی از ارتش مدال‌های مهم «هلال امتیاز» افتخار نظامی و «ستاره بسالت» افتخار غیر نظامی را کسب کرد. رئیس سابق آی اس آی متهم به حمایت از بعضی احزاب جهادی افغانستان، گروه طالبان و جنبش مقاومت مسلمانان در منطقه «جامو و کشمیر» تحت نظارت هند است. در حالی که وی بارها این اتهامات را در مقابل رسانه‌ها رد کرده بود.

حمید گل پس بازنشستگی نیز در امور داخلی و خارجی پاکستان دخالت می‌کرد و موضع سختگیرانه علیه آمریکا و هند داشت. ژنرال حمید گل یکی از اعضای مهم «شورای دفاع پاکستان» نیز بود. شورای دفاع پاکستان ائتلافی متشکل از 40 حزب سیاسی و مذهبی این کشور است که از سیاست‌های محافظه کار مانند بستن راه‌های تدارکاتی ناتو به افغانستان و همچنین از تصمیم خصمانه در مورد برقراری روابط نزدیک با هند حمایت می‌کند.

این ژنرال کهنه کار و ساستمداری قابل در اخرین اظهار نظر خود در رابطه با مرگ بن لادن و آغاز پادشاهی ملک سلمان به خبرگزاری ایرنا گفته بود:

ادعای آمریکا درباره کشتن بن لادن کذب محض است


ژنرال حمید گل اظهارات اخیر مطرح شده از سوی سپهبد ˈمحمد اسد دورانیˈ دیگر رییس سابق آی.اس.آی از سال 1990 تا 1992 مبنی بر اینکه آمریکا در سال 2011 به کمک اطلاعات سرّی آی.اس.آی درباره مخفی گاه بن لادن توانست او را در یک عملیات نظامی از بین ببرد، این موضوع را کاملا رد کرد و گفت: اساسا این که آمریکا ادعا می کند بن لادن را کشته است، کذب محض است. وی گفت: اسامه بن لادن در سال 2005 در اثر مرگ طبیعی از بین رفت و کسی که آمریکایی ها مدعی هستند او را در عملیات سال 2011 در ˈابیت آبادˈ پاکستان کشته اند، بن لادن نبوده است.


حمید گل گفت: هیچ اعتمادی به آمریکایی ها و ادعاهای آنان نیست. آمریکایی ها دروغگو و متقلب هستند. خانم جن ساکیJen Psaki سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گذشته ادعای رییس سابق سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان مبنی بر اینکه احتمالا دستگاه اطلاعاتی اسلام آباد در سال 2011 مخفی گاه ˈاسامه بن لادنˈ را به نیروهای واشنگتن نشان داده است، تکذیب و بار دیگر اعلام کرد که آمریکا از صفر تا صد عملیات قتل بن لادن را انجام داده و پاکستان نقشی در آن نداشته است.

تغییرات مهمی در عربستان آغاز شده است

رییس پیشین سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان، در خصوص شرایط کنونی عربستان سعودی هم گفت: با آغاز پادشاهی ˈملک سلمانˈ در ریاض، اتفاقات تازه ای در عربستان سعودی در حال انجام است که در نهایت می تواند به کاستن اختلاف نظرهای میان تهران و ریاض منجر شود.
وی با بیان اینکه پاکستان هم با ایران و هم با عربستان سعودی روابطی دوستانه دارد، تغییرات جدید در پادشاهی ریاض و احتمال نزدیکتر شدن روابط ایران و عربستان سعودی را به عنوان دو کشور مهم منطقه، به نفع پاکستان دانست.
حمید گل همچنین اظهار داشت که تحولات تازه در عربستان سعودی موجب بهبود روابط ریاض و آنکارا خواهد شد که این به نفع کشورهای منطقه است.
این مقام عالی سابق پاکستان که اشراف نسبتا کاملی به مسایل و تحولات منطقه دارد، در یک جمع بندی کوتاه از شرایط ایران در منطقه گفت: ایران در مجموع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به یک اتحاد و انسجام قوی رسید و اگر چه در برخی سال های بعد از پیروزی انقلاب، مشکلات و اختلاف نظرهایی با برخی اعراب منطقه پیدا کرد، اما اکنون در موقعیت خوبی قرار گرفته و تغییراتی که ملک سلمان در ریاض ایجاد کرده است، می تواند پلی برای پیوند زدن فاصله میان ریاض و تهران باشد. وی با بیان اینکه توطئه های آمریکا سبب شده است تا اعراب همواره یک نگرانی کاذب از ایران داشته باشند، تاکید کرد: اکنون ایران باید با نزدیک شدن به اعراب و به ویژه عربستان سعودی، آنان را قانع کند که نباید هیچ نگرانی از ایران داشته باشند و ترس و نگرانی که آمریکایی ها در دل آنان نسبت به ایران ایجاد کرده اند، کاملا بی مورد است.

منبع:خبرآنلاین