خبرنگاران از لاوروف و ظریف چه سوالهایی پرسیدند؟
روسیه و ایران دو کشور همسایه با منافع مشترک و دارای همکاری نزدیک با یکدیگر می باشند. کشور روسیه نقش مثبتی در مذاکرات 5+1 داشته و موفقیت ما درخصوص توافقنامه هسته ای زمینه را برای گسترش روابط با این کشور فراهم می کند.

به نقل از بخش رسانه سفارت ایران در مسکو، در سفر امروز دکتر محمد جواد ظریف به مسکو و ملاقات و گفتگو با همتای روس خود، دو طرف ضمن حضور در نشست مطبوعاتی مشترک به سئوال خبرنگاران پاسخ دادند. دکتر ظریف در ابتدای این نشست اظهار داشت: حل و فصل مسئله هسته ای ایران براساس برنامه اقدام مشترک و با قطعنامه سازمان ملل لازم الاجرا خواهد شد. لذا این برنامه نه تنها روند هسته ای ایران را پی گیری می کند بلکه سبب توسعه برنامه هسته ای کشور و تحکیم اعتماد بین المللی می شود و موانع برای همکاری سیاسی و اقتصادی با مشارکت تمام عیار ایران رفع میگرد.

وی افزود: ما در این سفر علاوه برروند مسئله هسته ای و همکاری های دو جانبه، درخصوص اوضاع منطقه- تحولات شمال آفریفاو خاورمیانه نیز بحث و تبادل صورت گرفت و بر تلاش و مساعدت دو طرف برای حل و فصل مسائل خاورمیانه از طریق مذاکره وتعامل تاکید گردید.

در خصوص سوریه، عراق، یمن و لیبی دو کشور روسیه و ایران خواهان حل مشکلات این کشورها از طریق گفتگو و بدون مداخله کشورهای خارجی می باشند.

روسیه و ایران دو کشور همسایه با منافع مشترک و دارای همکاری نزدیک با یکدیگر می باشند. کشور روسیه نقش مثبتی در مذاکرات 5+1 داشته و موفقیت ما درخصوص توافقنامه هسته ای زمینه را برای گسترش روابط با این کشور فراهم می کند. همکاری میان دو کشور همواره وجود داشته است و با رفع تحریم ها این همکاری ها گسترش خواهد یافت.

در این سفر در خصوص برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی در ماه اکتبر - تسهیل روادید - سفر مقامات دو کشور - سایر همکاری های کنسولی - صلح و امنیت در منطقه (که برای مردم منطقه مفید خواهد بود) بحث و تبادل نظر گردید.

ظریف در ادامه افزود: روسیه در برنامه اقدام مشترک نقش پیشتاز را دارد لذا در خصوص حوزه های دیگر همکاری از جمله همکاری هسته ای و موضوعات منطقه ای نظیر سوریه، عراق، یمن تبادل نظر صورت گرفت و تاکید شد که مشکل منطقه فقط از طریق سیاسی قابل حل است و کشورهای دیگر باید کمک کننده به مشکل باشند و حق تعیین سرنوشت را برعهده ملت ها واگذار کنند. دخالت در امور کشورها و خدشه به تمامیت ارضی آنها مردود و غیر قابل قبول است. ما پیدا کردن راه حل های صلح آمیز را بر اساس مبنای مذکور ادامه خواهیم داد.

در ادامه وزیر خارجه دو کشور به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند:

برمک بیات خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر: مهمترین همکاری های دو کشور در دور جدید همکاری ها بعد از برجام چیست؟ آیا اصول فدراسیون روسیه درخصوص سوریه بنابر خبرهای اعلامی از سوی برخی منابع تغییر کرده است یا خیر؟

لاوروف: موضع روسیه در خصوص سوریه تغییر نکرده است. مشکل سوریه توسط مردم این کشور بدون پیش شرط و بدون نسخه خارجی حل و فصل می گردد. باید همان بیانیه ژنو 2012 که حل مشکل را براساس مذاکرات میان دولت و اپوزیسیون مشخص کرده بود، انجام شود. در گفت و گو با همکاران آمریکایی- منطقه ای و خاورمیانه ای نیز این موضوع را تاکید کرده ایم. نه تنها اپوزیسیون بلکه همه گروه ها در سوریه مشروعیت دارند و باید براساس یک الگو عمل کنند.

ظریف: من تاکید می کنم که دو کشور در خصوص بحران سوریه مواضع مشترک دارند و مردم سوریه باید تصمیم بگیرند و کشورهای خارجی فقط می بایستی تسهیل کننده باشند و نه مداخله گر. بحران تنها راه حل سیاسی داشته و برای حکومت سوریه مشروعیت خارج از کشور قائل نیستیم.

اما در مورد برجام باید بگویم که حذف تحریم ها موانع را مرتفع می کند . لذا همکاری های نفتی و غیره ادامه می یاید و روسیه جایگاه مهمی در این زمینه دارد و می تواند بهترین سود را بدون مانع خارجی نصیب خود گرداند. برخی از همکاری های ما نیز بدلیل برجام انجام می شود نظیر همکاری ایزوتوپ های پایدار - تبادل اورانیوم غنی شده با اورانیوم طبیعی و همکاری هسته ای در حوزه صلح آمیز نظیر پروژه بوشهر و تبادل سوخت که به شکل جدی تری دنبال می شود.

لاوروف: ما همکاری های کلیدی را دنبال می کنیم . این همکاری ها نظیر همکاری های اقتصادی، زمینه های برتر انرژی ، تکمیل 8 واحد در نیروگاه بوشهر که نوید بخش همکاری ها در آینده می باشند. ما همچنین در مورد راه آهن- کشاورزی - تجارت- همکاری های تجاری در دریای خزر و رفع مشکلات و تهدیدات احتمالی متوجه این دریا - همکاری های فنی و نظامی - افتتاح مرکز فرهنگی روسیه در ایران- رژیم روادید و نیز مسائل دو جانیه تبادل نظر کردیم .

خانم گالینادولین خبرنگار روزنامه کامرسانت: نظر شما درمورد سفر سرتیپ سلیمانی به روسیه و نقض رژیم تحریم های شورای امنیت چیست ؟

لاوروف : اگر قرار باشد یکدیگر را به نقض رژیم تحریم های شورای امنیت متهم کنیم. ما هم آمریکا را به نقض این تحریم ها متهم می کنیم چرا که آنها اخیرا سه زندانی گوآنتانامو را با نظامیان آمریکایی مبادله نموده اند و این سه زندانی به افغانستان برگشته و به گروه های افراطی پیوسته اند. ما بایستی به نگرانی های مستدل پاسخ دهیم نه موارد نامفهوم .

ظریف: این تبلیغات بیشتر برای مسائل داخلی است و این گمانه زنی ها بی مورد است.

خبرنگار تلویزیون روسیه: وضعیت منطقه دونتسک و لوگانسک خطرناک است و مناقشه با اوکرائین افزایش یافته است و به نظر می رسد وضعیت بحرانی است - نظر شما چیست؟ و اینکه اگر اوباما سوریه را بمباران کند آیا ایران به این کشور کمک خواهد کرد؟

ظریف: ما بارها اعلام کرده ایم که دوران تهدید گذشته است . آمریکا باید خود را با مقررات منشور سازمان ملل هماهنگ کند . اقدامات این کشور تاکنون هیچ فایده ای جز افزایش هزینه و خسارت برای مردم منطقه و مردم آمریکا نداشته است . این اظهارات جایی در قرن 21 ندارد.

لاورف: توافقات مینسک 12 می سالجاری در وضعیت نگران کننده ای قرار داد. تسلیحات می بایستی از نقطه تماس عقب کشیده شوند درحالی که ما می بینیم کی یف برای عملیات جنگی آماده می شود و تلاش دارد تا با زور کارها را پیش ببرد.
بحران می بایست براساس توافقات مینسک حل و فصل شود و کاهش نیروهای نظامی صورت گیرد و اصلاحات در قانون اساسی انجام پذیرد در حالی که آنها می گویند باید دوران گذار انجام شود.

ما از توافقات مینسک و از دو سند: 1- مجموعه اقدامات مینسک و 2- سند مجموعه اصلاحات در پارلمان حمایت می کنیم و معتقدیم که می بایستی گفتگوی مستقیم میان اوکرائین و لوگانسک و دونتسک برقرار شود.

منبع: گزارش