دولت با هدف تسریع در انبوه سازی مسکن در کشور، رقم تسهیلات ساخت مسکن را از 10 هزار میلیارد تومان به 27 هزار میلیارد تومان افزایش داد و به بانک‌های مسکن و ملی نیز اجازه داد 30 میلیارد ریال اوراق مشارکت جهت اعطای تسهیلات برای ساخت مسکن منتشر کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، بر اساس مصوبه نمایندگان ویژه رییس جمهور در مورد ساماندهی تولید وعرضه مسکن، بانک مرکزی موظف شد برای اجرای طرح های ساخت مسکن از طریق بانک های عامل در سال 1387، مبلغ 17 هزار میلیارد تومان علاوه بر 10 هزار میلیارد تومان بابت طرح های

 

تعهد شده برای ساخت مسکن بر اساس بند "د" تبصره (6) قانون بودجه سال 1386 کل کشور
(مجموعاً مبلغ 27 هزار میلیارد تومان برا سالهای 1386 و 1387 ) تسهیلات بانکی پرداخت نماید.
بر اساس این مصوبه ، کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت مسکن ، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بر روند پرداخت تسهیلات نظارت کرده و گزارش آن را در مقاطع سه ماهه به شورای مسکن ارائه خواهند کرد.
بر این اساس ، تمامی اعضای تعاونی‌های مسکن در قالب تعاونی و نیز افراد غیر تعاونی به صورت انفرادی که خود مالک زمین بوده و و واجد شرایط بند "د" تبصره (6) قانون بودجه سال 1386 کل کشور (زمین‌های اجاره 99 ساله و سایر طرح‌های دولت در بخش مسکن) می‌باشند برای ساخت واحدهای خود از محل اعتبارات تبصره یاد شده مشمول پرداخت تسهیلات می‌گردند.
دولت در مصوبه دیگر، همچنین به بانک‌های مسکن و ملی نیز اجازه داد به ترتیب نسبت به انتشار 2 هزار میلیارد تومان و یک هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت اعطای تسهیلات برای ساخت مسکن اقدام نمایند.
بر این اساس ، نرخ اوراق یاد شده 17 و 5 درصد و با سر رسید پنج ساله خواهد بود 2 در صد از نرخ سود اوراق مذکور توسط دولت از محل یارانه‌های تخصیصی در بودجه‌های سنواتی پرداخت می گردد.
بر اساس این مصوبه ، نمایندگان ویژه رییس‌جمهور به منظور اجرای تعهدات پرداخت یارانه نرخ سود تسهیلات بانکی وجوه تودیع شده نزد بانک عامل به عنوان هزینه قطعی منظور می‌شود.
همچنین بانک عامل موظف است در مقاطعی که وزارت مسکن و شهر سازی اعلام می‌کند وجوه پرداختی را به حساب‌های مربوط منظور و اعلامیه را به وزارتخانه‌ مذکور ارایه نماید.

این مصوبات از سوی معاون اول رییس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.
منبع:tabnak.ir