کاربران اینترنتی می توانند با رعایت نکات هشداری ، لپ تاپ خود را هنگام سرقت ردیابی کنند. قانون مجازات‌های سنگینی برای دزدان وخریداران اجناس دزدی دارد و بر اساس این قانون مجازات خرید کالای سرقتی شش ماه تا یکسال حبس است.

مهر:سرگرد مختاری نسب در رابطه با امنیت لپ تاپ و جلوگیری از سرقت آن گفت: تعداد زیادی از کاربران به ویژه دانشجویان،کارمندان و افرادی که مسافرت های متعدد تجاری یا علمی را انجام می دهند، از کامپیوترهای Laptop استفاده می کنند.

استفاده از این نوع کامپیوترها، به دلیل کوچک بودن و حمل آسان به امری متداول تبدیل شده است. با توجه به گسترش استفاده ازکامپیوترهای فوق، سارقین نیز بر روی این موضوع سرمایه گذاری کرده و برنامه ریزی لازم در خصوص سرقت آن انجام می دهند.

رییس پلیس فتا قزوین ادامه داد: بدین منظور تمامی استفاده کنندگان کامپیوترهای Laptop، باید دقت لازم در خصوص حفاظت از آن و اطلاعات موجود در آن داشته باشند، با توجه به این موضوع و همچنین افزایش پدیده سرقت لپ‌تاپ به این موضوع پرداخته‌ایم.

یک نرم افزار یا ابزار امنیت لپ تاپ بخرید
نرم افزارها و ابزارهایی وجود دارند که محل یک لپ تاپ دزدیده شده را به شما اطلاع میدهند و این نرم افزارها امکاناتی از قبیل ردیابی مکان فیزیکی و امکاناتی از قبیل از کار انداختن یک لپ تاپ سرقت شده، حذف کردن اطلاعات و مانند آن را انجام می دهند.

اطلاعات خود را رمزنگاری کنید
اگر فردی باید لپ تاپ شما را بگیرد و به فایلهای شما دسترسی پیداکند، رمز نگاری میتواند یک لایه حفاظتی جدید برای شما ایجاد کند.با استفاده از سیستم عامل ویندوز، امکان رمز نگاری کردن فایلها و فولدرها را در اختیار دارید، حتی اگر فردی بتواند به یک فایل مهم دسترسی پیدا کند ، امکان مشاهده اطلاعات شما را نخواهد داشت.


ازمحافظ صفحه استفاده کنید 
این محافظها از مشاهده صفحه نمایش شما توسط دیگران جلوگیری می کنند حتی اگر آن فرد در کنار شما ایستاده باشد. در مواقعی که در سفر بوده و یا مجبور به کار در محیطهای شلوغ هستید این ابزارها برای شما مفید است.

شماره سریال، مک آدرس و مشخصات فنی لپ‌تاپ خود را در جایی امن یاداشت و نگهداری کنید. برخی از مالباختگان شماره سریال، مک آدرس ومشخصات فنی لپ‌تاپ خود را ندارند و به این ترتیب قید لپ‌تاپ سرقتی را می‌زنند.

گرفتن backup 
 گرفتن backup از فایل های موجود بر روی کامپیوتر به منظور پیشگیری در خصوص از دست دادن اطلاعات ، پیشنهاد می گردد از اطلاعات مهم موجود بر روی کامپیوتر، Backup گرفته شده و آنان را در یک مکان جداگانه ذخیره کنید . در چنین مواردی نه تنها شما قادر به دستیابی اطلاعات خواهید بود ، بلکه در صورت سرقت کامپیوتر ، امکان بررسی این موضوع که چه اطلاعاتی در معرض تهدید می باشند نیز وجود خواهد داشت.

لپ تاپ را در داخل خودرو رها نکنید، از یک رمز قوی استفاده کنید و رمزهایتان را داخل کیف لپ تاپ نگذارید، نام و شماره تماس خود را روی لپ تاپ بچسبانید

رییس پلیس فتا قزوین در پایان یادآور شد: در صورتی که کامپیوتر شما سرقت شد و نکات لازم را رعایت کرده اید باید در اسرع وقت موضوع را به اطلاع نزدیکترین حوزه انتظامی‌ برسانید تا مراحل و اقدامات لازم را انجام دهند . در صورتی که بر روی کامپیوتر، اطلاعات حساس سازمانی یا اطلاعات مربوط به مشتریان وجود داشته است، بلافاصله موضوع را به اطلاع افراد مسئول در سازمان خود رسانده تا آنان نیز سریعاً اقدامات لازم را انجام دهند .

در خرید لپ تاپ های نو و کارکرده به معتبر بودن فروشگاه و فروشندگان توجه کنید.زیرا ممکن است لپ تاپی را که می خواهید خریداری کنید سرقتی باشند. قانون مجازات‌های سنگینی برای دزدان وخریداران اجناس دزدی در نظر گرفته است. بر اساس قانون مجازات خرید کالای سرقتی شش ماه تا یکسال حبس است.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com

مطالب داغ سایر بخشها:
صالحی: روادید شهروندان و تجار مصری برای سفر به ایران لغو می‌شود
حسن روحانی: مردم می‌خواهند امانت را به یک فرد امین واگذار کنند
سقوط پل عابر پیاده در جاده خاوران/ ایجاد ترافیک 7 کیلومتری
خودکاری که با غلط دیکته‌ای می‌لرزد!