خرید جهیزیه
به تازگی رسانه‌ها به نقل از دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی نوشتند که سازمان حمایت با افزایش 5 تا 20 درصدی قیمت مصوب لوازم خانگی موافقت کرده است.


 به گفته حبیب‌ا... انصاری قیمت لوازم خانگی از جمله یخچال، اجاق گاز، لباسشویی، آبگرمکن، جاروبرقی، کولر، بخاری و چرخ خیاطی مشمول افزایش شده‌ است. این در حالیست که قیمت مصوب برخی لوازم خانگی در شهریور امسال نیز بین 10 تا 12 درصد افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند گرانی روز افزون این وسایل، تأثیر چشمگیری بر کاهش ازدواج جوانان داشته است.
یکی از مخاطبان روزنامه که برای تهیه جهیزیه دخترش، درمانده شده به خبرنگار ما می‌گوید که آماده است برای تهیه جهیزیه، کلیه‌اش را هم بفروشد.

سنتی که کابوس شده

پس از چاپ گزارشی درباره جهیزیه، مادر میانسالی تماس می‌گیرد و با گلایه می‌گوید: دخترم دوسال است عقد شده، اما با این گرانی نمی‌توانیم جهیزیه اش را تهیه کنیم. چند روز پیش 3 میلیون تومان پول برای خرید جهیزیه به بازار بردیم، اما دست خالی برگشتیم. با این پول می‌شد دو- سه تکه وسایل معمولی خرید،
 وسایل برقی اصلی بالای یک میلیون تومان بود.

فریدون – ن پدر یکی از دختران این کشورهم با تشکر از تهیه چنین مطالبی می‌گوید: در زمان جنگ با آن که تورم به این میزان نبود، از طرف بسیج اقتصادی و دفترچه، تکه‌های اساسی مثل فرش و یخچال را به زوجهای جوان با قیمت مناسب می‌دادند. به نظرم بهتراست همین رویه دوباره اجرا شود وشرکتهای تعاونی و مساجد عهده دار بخشی از جهیزیه باشند. حتی معتقدم، صندوق‌های قرض الحسنه مساجد عهده دار وام ازدواج جوانان شوند، مردم که از بانکها خیری نمی‌بینند.

حاضرم کلیه‌ام را بفروشم

تلفنها و پیامکهای متعدد مردم به روابط عمومی روزنامه نیز حکایت از مشکلات بسیاری در این زمینه دارد. برای نمونه، مخاطبی به شماره 1323.. 915 – می‌نویسد: من کارگر هستم و سه دختر دارم. درحال حاضر مشغول تهیه جهیزیه برای دختر اولم هستم. باور کنید خودم و همسرم کار می‌کنیم ولی یک سال است هنوز یک سوم جهیزیه‌اش تهیه نشده است. دیگر هیچکس به طور قسطی وسایل خانه نمی‌فروشد. حاضرم یک کلیه‌ام را بفروشم تا شاید جهیزیه دو دختر دم بختم جور شود اما هرچه تلاش می‌کنم از خرج شکممان بیشتر نمی‌شود...

شهروند دیگری به شماره 2985.. 915 اینگونه از مشکلش می‌گوید: من منشی شرکتم با ٢ شیفت کار٧٨٠ هزار تومان می‌گیرم به خدا نمی‌توانم جهیزیه دخترم را بخرم بانکها وام ازدواج ندادند، جنسها از پارسال ٣ برابر شده زن و دخترم جهیزیه خوب می‌خواهند من چه کنم؟ غیر از شرمندگی....
915.. 09130 جوان هموطنمان نیز معتقد است: در این شرایط تهیه جهیزیه به یک کابوس و رویا تبدیل شده و فشار زیادی را خانواده‌ها به این علت متحمل می‌شوند... خدا برای ما جوانها درست کند تا زندگیمان تباه نشود.

به اعتقاد مخاطبی به شماره 915158 نیز علت بسیاری از مشکلات بی‌توجهی بزرگترها و سپس کمرنگ شدن باورهای دینی است. وی پیشنهاد می‌کند: دولت بجای وام باید وسایل زندگی بدهد.
جوان دیگری نیز با شماره 9156337 با انتقاد از سریالهای تلویزیونی می‌نویسد: سریالی نشان می‌دهد که پسر جوانی 400 هزارتومان حقوق دارد و برنامه‌ریزی می‌کند طی چند ماه وسایل زندگی وفرش دستباف بخرند ومستاجر هم هستند، به معجزه هم اعتقاد ندارند!

9350009935 نیز می‌نویسد: همه می‌گویند این وسایل خوشبختی نمی‌آورد من هم با خودم می‌گفتم: زنم درک میکنه این شش تیکه که متعهد شده‌ام را ساده ومعمولی بخرم. اما حالا بیا ببین چی دارم می‌کشم! بنده خدا پدر خانمم که یک کارگر ساده است چند ماه است که در تلاش تهیه جهیزیه است تا مطابق میل دخترش باشد. به نظرم همه تقصیرها گردن خانمهاست.

بازنگری در سنتهای عرفی

کاروان جهیزیه‌ای با شکوه از میان اتومبیلها می‌رود. دوربین فیلمبرداری که آن را همراهی می‌کند، سعی دارد با بهترین جلوه از این مراسم تصویربرداری کند. چند خودرو برای خوشحالی بوق می‌زنند. مرد جوانی که صندلی جلو تاکسی نشسته است با غمی آشکار می‌گوید: پول همیشه خوشبختی میاره... پولدارم همیشه پولداره... یک ساله عقد کردیم بیچاره شدم. هم باید پول عروسی وخونه رو بدم هم باید شش، هفت تکه جهیزیه بگیرم...

دکتر عباس شیخ الاسلامی، حقوقدان با تأکید بر مشکلات ازدواج جوانان به خبرنگار ما می‌گوید: قانون تکلیفی بر زوجه برای تهیه جهیزیه ندارد و چنانچه زن نتواند جهیزیه‌ای فراهم کند، مرد نمی‌تواند او را به لحاظ قانونی ملزم به این مساله کند. چنانکه در جامعه، مردان بزرگواری را می‌بینیم که هیچ چشمداشتی به جهیزیه همسر ندارند و تأکید می‌کنند که ضرورتی ندارد در این زمینه افراط شود. در واقع جهیزیه بیش از آنکه جنبه قانونی داشته باشد، جنبه عرفی دارد و تابع عرف جامعه است. از این رو، شاهدیم مطابق عرف، گاهی مرد نیز در تهیه جهیزیه مشارکت می‌کند. به هر حال با توجه به شرایط امروزی و گرانی و چشم وهم چشمی‌ها، باید برخی مسایل نظام خانواده همانند مهریه و جهیزیه نیز مورد بازنگری و باز تعریف قرار گیرد. زیرا متأسفانه بسیاری از ازدواجها نه عرصه مهرورزی و تعلق دو انسان که صحنه رقابت وخودنمایی شده است.

مسایل عرفی را شرعی نکنیم

این استاد دانشگاه با تأکید بر پرهیز از رفتارهای افراطی و تفریطی دراین زمینه می‌افزاید: گاه شنیده می‌شود که مردان، با پرداخت بخشی از مهریه به خانواده زوجه در تهیه جهیزیه مشارکت کنند. حتی سعی می‌کنند به این مسأله مشروعیت بدهند. در حالیکه ما آیه و روایتی در زمینه جهیزیه و تکلیف زوجین نداریم. بنابراین برای کاهش مشکلات و تنگناهای جوانان بهتر است مسایل عرفی را شرعی نکنیم. تهیه جهیزیه به شیوه امروز نیز شیوه نادرستی نیست زیرا به هنگام ازدواج بنا بر شرایط عرفی، مرد هزینه‌ها و تعهداتی همانند تهیه مسکن و برگزاری مراسم ازدواج را دارد که تهیه جهیزیه از سوی خانواده دختر می‌تواند بار این مسؤولیتها را سبک‌تر کند.

شیخ الاسلامی می‌گوید: ما باید سعی کنیم با اصلاح رویه‌های عرفی در ازدواجها این مسیر را به سادگی وماندگاری زندگی مشترک هدایت کنیم. به طوری که ازدواج تنها به خانواده‌های متمکن و ثروتمند که توان کافی دارند، خلاصه نشود و افراد ضعیف‌تر هم شرایط ازدواج مطلوب و آرام را داشته باشند. به این ترتیب، طرفین باید سعی کنند توقعات و مطالبات خود را از دیگری کاهش دهند و با همکاری و مشارکت، زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنند. زوجها نیز نباید انتظار داشته باشند، خانواده همسرشان جهیزیه سنگینی تهیه کنند و دختران جوان نیز در تهیه وسایل زندگی نباید به خانواده خود فشار وارد کنند. البته عرف جامعه به طور معمول، راه خود را برای کاهش تنگناها پیدا می‌کند و به این سو می‌رود و قانون و ضوابط نیز نمی‌تواند، تأثیر چندانی داشته باشد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: qudsonline.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
سامانه جامع اجرای انتخابات 92 آماده شد
احمدی نژاد: تا ساعت 9 صبح 12 مرداد 92 کار می کنیم
پیام انتخاباتی رئیس اتاق بازرگانی
تنش در اتحادیه اروپا در خصوص مسلح کردن شورشیان سوری
عارف به نفع هاشمی و خاتمی کنار می‌رود/ حضور جدی دولت در انتخابات