عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی از تصویب طرحی خبر داد كه بر اساس آن وزارت ارتباطات مکلف به ایجاد نقاط تبادل ترافیک داده در کشور شده و دیگر اپراتورهای ارتباطی هیچ گونه هزینه ای بابت ترافیک اطلاعات داخلی پرداخت نخواهند کرد.

 علیرضا شاه‌میرزایی امروز یکشنبه در مراسم افتتاحیه کنگره موبایل ایران با تاکید بر فعالیت بخش خصوصی در حوزه فضای مجازی کشور اظهار داشت: بخش خصوصی باید فضای مجازی کشور را اداره کند و ما انتظار داریم شبکه ملی اطلاعات توسط این بخش راه اندازی شود.

تعدد نهادهای امنیتی فضای مجازی و بلاتکلیفی بخش خصوصی

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به تعدد نهادهای امنیتی که دغدغه امنیتی در حوزه فضای مجازی کشور دارند، خاطرنشان کرد: به دلیل تعدد تصمیم گیری ها از سوی این نهادها فعالیت بخش خصوصی در کشور بلاتکلیف مانده است و به این دلیل شرکت های فعال در حوزه فضای مجازی مجبورند از چندین سازمان مجوز فعالیت دریافت کنند که این عملیاتی نیست در این راستا شورای عالی فضای مجازی کمیسیونی با نام کمیسیون عالی امنیت تشکیل داده است تا تمامی نهادها با یک سیاست واحد بتوانند در این زمینه فعالیت داشته باشند. در همین حال در حوزه تنظیم مقررات نیز شاهد موازی کاری در بخش رادیویی، شبکه و محتوا هستیم که در این زمینه نیز کمیسیونی بنام تنظیم مقررات فضای مجازی در ذیل شورای عالی فضای مجازی فعالیت خود را آغاز کرده اند و تا بتوانیم شاهد همگرایی بیشتر این نهادها در فضای مجازی باشیم.

ابزار فروش سرویس های خارجی شده ایم

رئیس کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی با اشاره به مجوزهای ارائه شده در حوزه ترافیک اینترنت و زیرساخت های تحلیل محتوا در نقاط مجازی خاطرنشان کرد: در این حوزه مجوزهای مهمی طراحی و صادر شده است تا بخش خصوصی بتواند از صنعت وب و صنعت سایبری برای توسعه فضای مجازی کشور استفاده کند.

به گفته وی بالغ بر 10 درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای دنیا توسط ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد می شود و این حوزه بسیار اشتغال زا است، گفت: در این حوزه هر شغلی را می توان با 10 میلیون تومان ایجاد کرد اما در صنعت پتروشیمی برای مثال باید یک میلیارد تومان هزینه کنیم تا یک شغل ایجاد شود بر این اساس لزوم سرمایه گذاری بیشتر در حوزه فضای مجازی احساس می شود، اما متاسفانه اپراتورهای داخلی ما عمده کارشان این است که اینترنت جهانی را بفروشند و براین اساس ما به نوعی ابزار فروش سرویس های خارجی شده ایم و برای آنها درآمد ایجاد می کنیم که این به لحاظ اقتصادی و فرهنگی به نفع کشور نیست.

ارائه پهنای باند رایگان به تبادل ترافیک اطلاعاتی داخل کشور

شاه میرزایی در پاسخ به مهر از تصویب طرحی در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی خبر داد که براساس آن ایجاد نقاط تبادل ترافیک داده در داخل کشور به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محول شده است و بر این اساس قیمت پهنای باند برای شرکت های داخلی بابت ترافیک اطلاعات داخلی رایگان می شود.

وی گفت: در این زمینه هماهنگی با دستگاه های مرتبط ایجاد خواهد شد و تا یکماه آینده این مصوبه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ می شود.

رئیس کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی این مصوبه را یکی از پایه های شبکه ملی اینترنت عنوان کرد و گفت: وزارت ارتباطات باید ظرف یکماه در کشور نقاط تبادل ترافیک داده داخلی (IXP) ایجاد کند.

هشدار شورای عالی فضای مجازی برای امنیت فضای موبایل

به گزارش مهر، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در زمینه امنیت فضای موبایل و  ارائه خدمات انیترنت بر بستر موبایل هشدار داد و گفت: اپراتورهای موبایل مسئولیت های کامل خودشان را در قبال امنیت کاربران رعایت نمی کنند. برای مثال ممکن است بدون اطلاع کاربر برنامه هایی که روی گوشی نصب می شود اطلاعات محرمانه افراد را از طریق اینترنت به سایت های خارجی منتقل کند که از این بابت اپراتورهای موبایل موظف هستند موضوع را کنترل کنند، اما بعضا می بینیم که این اپراتورها تنها با ارسال یک پیامک به کاربران تنها اطلاع می دهند که برنامه هایی روی گوشی شما نصب شده است اما اینکه این برنامه ها بدون اطلاع صاحبان گوشی کار می کنند و اطلاعات تماس، آدرس، مشخصات و شماره های گوشی کاربر را به سایت های خارجی انتقال می دهد هیچ گونه اطلاع رسانی نمی شود.

قیمت بالا و کیفیت پایین خدمات در فضای سایبر

شاه میرزایی با انتقاد از قیمت برخی خدمات مجازی نسبت به دیگر کشورها که روند بالاتری را دارد، گفت: این در حالی است که کیفیت خدمات در این حوزه نیز پایین است و ما با این موضوع مواجه هستیم که اپراتورهای ارتباطی درآمدهای بالایی نیز در این زمینه ندارند و برخی شرکت های واسطه از این بستر سود می برند که این مشکلات باید حل شود.

وی در مورد سیاستگذاری شورای عالی فضای مجازی برای شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک تصریح کرد: این شورا موضوعات کاری بسیار مهمی دارد که به ترتیب اولویت وارد آن می شود. البته شبکه های اجتماعی یکی از این موضوعات است اما بحث شبکه ملی اطلاعات سرویس های تلویزیونی، سرویس های پایه در وب و موتور جستجو و نیز نقاط تبادل ترافیک داده اولویت هایی هستند که قبل از شبکه اجتماعی باید به آن پرداخته شود.

انتقاد شورای عالی فضای مجازی از تعویق راه اندازی شبکه رایتل

شاه میرزایی در پاسخ به مهر در زمینه آخرین وضعیت سرویس تماس تصویری اپراتور رایتل گفت: بحث‌های اولیه ای در شورای عالی فضای مجازی مطرح شده که بی ه طور جددر دستور کار قرار نگرفته است و دلیل آن نیز این است که برای این شرکت قبلا مجوزی در زیرمجموعه دولت و با تصویب مجلس صادر شده بود که در حال حاضر نمایندگان مجلس که این مجوز را صادر کرده اند نسبت به مفاد این پروانه نارضایتی دارند و معتقدند که مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات خواسته های مجلس را اجابت نمی کند. بر این اساس شورای عالی فضای مجازی از مجلس خواسته است که تغییر ترکیب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات را که در ذیل وزارت ارتباطات فعالیت می کند در دستور کار قرار دهد.

به گفته وی فعالیت این کمیسیون مربوط به حوزه شبکه و ارتباطات می شود و سازمان هایی که عضو آن هستند نمی توانند برای محتوای فضای مجازی نظر بدهند. در این راستا از مجلس و دولت خواسته شده است که مصوبات این بخش را تغییر دهند چراکه برای مثال در حوزه رایتل برخی مصوبات کامل نیست و تمامی ابعاد موضوع دیده نشده است در عین حال باید قوانین مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات هرچند سال یکبار تغییر یابد.

شاه میرزایی خاطر نشان کرد: راه اندازی یک اپراتور در دنیا 6 ماه به طول می انجامد اما در کشور ما بیش از سه سال برای راه اندازی شبکه اپراتور سوم زمان تلف شده است و این طول زمانی قابل توجیه نبوده و در شأن کشور نیست. بر این اساس مجلس باید اختیارات کمیسیون تنظیم مقررات را صریحا مشخص کند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com


مطالب داغ سایر بخشها:
مذاکرات غیر مستقیم حماس و تل آویو/کاهش محاصره غزه محور مذاکرات
هدفمندی یارانه ها تولیدات را پایین آورده است/ امیدواری به سال 92
دستوراستخدام ۷۰ هزارنفر ازسوی‌احمدی‌نژاد
انفجار یک شهاب سنگ ديگر در کوبا
ریتم اجاره ثانیه به ثانیه تند می شود/بهای اجاره به نرخ روز