تجمعات و شادی های چهارشنبه سوری
پلیس - چهارشنبه آخر سال برای ایرانیها مراسم خاصی دارد.


در گذشته با برگزاری آتش بازی این سنت دیرینه را جشن می گرفتند اما این سالها این مراسم بسیار خطرناک شده و هر سال حوادث زیادی را رقم می زند.به جز حوادث و آسیبهایی که این مراسم دارد،ترافیک سنگینی هم ایجاد می شود که رفت و آمد را مشکل می کند.در همین زمینه با سرهنگ علیرضا جهانگیری معاون پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت وگویی را انجام داده ایم.وی اشاره ای هم به ترافیک پایان سال داشته است:

همانطور که می دانید امسال سال کبیسه است و احتمالا دو چهارشنبه سوری داریم.بنابراین برحجم ترافیک های درون شهری افزوده می شود.پلیس چه تمهیداتی برای این موضوع دارد؟

هر سال ما ترافیک زیادی برای چهارشنبه سوری داریم،اما قبل از اینکه به اقدامات پلیس اشاره کنم لازم می دانم که بگویم مردم باید خودشان این ترافیک را مدیریت کنند تا تبعاتی پیش نیاید. در این روز شادی و تجمع است اما باید مدیریت شده باشد تا این شادی مقطعی موجب ضرر و زیان دیگران نشود.ما به مردم توصیه می کنیم که این تجمعات و شادیها در محدوده سکونت باشد یعنی داخل کوچه و پارکینگ خانه ها باشد و کوچه محور باشند. این موضوع انس و الفت را بیشتر و آسیبها را کمتر می کند.ما هم مانند هر سال برخورد شدید با عواملی می کند که سبب مزاحمت ، ترافیک و سد معبر می کنند.همچنین در شب چهارشنبه آخر سال نیز مرکز کنترل ترافیک به صورت اضطراری در حالت آماده باش است تا در صورت بروز هرگونه حادثه یا مسدود شدن معابر برای رفع مشکل بتواند با پلیس راهنمایی و رانندگی اطلاع رسانی کند. ماموران راهور در اسفند ماه در آماده‏باش هستند و 70 درصد نیروها عصرها به کار گرفته می‏شوند.

این برخورد شدید پلیس چگونه است؟

طبق قانون کسانی که سبب گره ترافیکی شوند یا سد معبر کنند جریمه و خودرو آنها متوقف می شود.همچنین تعداد ماموران افزوده می شود و با خودروهایی که مواد محترقه به سمت عابران پرتاب کنند برخورد می شود.الته برخی تصور می کنند که پلیس با شادی مردم مخالف است ،درحالیکه پلیس با کسانی که بخواهند در این روز مزاحمت ایجاد و سلب آسایش عمومی کنند به شدت برخورد می کند.بنابراین ما به مردم می گوییم اگر می‌خواهید جشن چهارشنبه آخر سال را برگزار کنید، تمام جوانب احتیاط را رعایت کرده و به هیچ‌وجه به امنیت روانی و آرامش دیگران آسیبی نرسانید.

برای این روز محدودیت ترافیکی هم دارید؟

نه.اما سعی می کنیم با برنامه ریزیهایی که کردیم کمتر گره ترافیکی نداشته باشیم و عبور و مرور آسان انجام شود.به هرحال ما می دانیم که ترافیک در این روز مانند روزهای عادی نیست اما تلاش می کنیم که کمتر شاهد ترافیک و سد معبر باشیم.برای همین تاکید می کنیک که برگزاری مراسم در این روز محله محور باشد.

شما اشاره کردید که بهتر است این مراسم ها محله محور باشد،اما بهتر نیست که مکانهایی برای برگزاری شادی و تفریح مردم در نظر گرفته شود که آسیبها کمتر باشد؟

سال های قبل تا آنجا که اطلاع دارم، شهرداری مکانهایی را در پارکها و میادین برای برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در نظر می گرفت اما از نظر ما این جزو خدمات شهری است و چیزی که به ما ارتباط دارد، این است که باید رفت و آمد جریان عادی عبور و مرور داشته باشد.به نظرم همین که مکانهایی برای این کار در نظر گرفته شود حجم ترتفیک افزایش می یاید،درحالیکه ما توصیه می کنیم که در این شب مردم کمتر از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند.البته سال قبل شهروندان بیشتر در کوچه ها و معابر فرعی اقدام به آتش بازی کردند بار ترافیکی به معابر اصلی شهر تحمیل نشد و این معابر حرکت روان خودروها را شاهد بود.

این ماه آخر پر از اتفاق برای ایرانیها است.بعد از مراسم چهارشنبه سوری،پنج شنبه آخر سال و رفتن خانواده ها بر سر مزار خانواده هم هم داریم.شما چه برنامه ای برای کاهش ترافیک در این روز دارید؟
بله،ما هم پیش بینی ترافیکی را برای این روز کردیم که بر اساس یک سنت قدیمی مردم بر سر قبور مردگانشان می روند، اما مانند روز چهارشنبه سوری باز هم مردم باید همکاری کنند.البته ‌از شهروندان می‌خواهیم زیارت اهل قبور را فقط به روز پنجشنبه و جمعه آخر سال موکول نکنند چرا که در این روز با حجم بالای ترافیک مواجه خواهیم بود.

ما با شهرداری هماهنگ کردیم تا ترافیک این روز را روان کنیم.اما مردم هم باید حوصله و آرامش را حفظ کنند ومدیریت زمان داشته باشند،چون ترافیک وجود دارد .به هرحال محدوده رفت وآمد در بخشی از شهر برای ما اجباری است مثلا بهشت زهرا و مراکز خرید، محدوه و راه مخصوصی دارند اما باید از پراکندگی سفر خودداری کرد.چون آخر سال همه کار دارند و عجله.همچنین ما محدودیتهای ترافیکی اعلام می کنیم واز قبل هم اطلاع رسانی داریم تا مردم با مشکل مواجه نباشند.بنابراین ما از هم اکنون برای کنترل ترافیک آن روز آماده هستیم که امیدواریم با همکاری خوب شهروندان شاهد هیچ مشکلی در این رابطه نباشیم.

به هرحال عده زیادی هم برای لحظه سال تحویل در بهشت زهرا هستند که آن روز هم ترافیک پیش بینی شده است. برای همین پلیس تمهیدات انتظامی و ترافیکی لازم برای حضور شهروندان در دو روز آینده و زمان تحویل سال نو در بهشت زهرا را پیش بینی کرده است.
 
امسال وضعیت ترافیک در روزهای آخر سال نسبت به سال قبل افزایش داشته است؟

به هرحال از نیمه دوم اسفند سفرهای درون شهری و ترافیک شروع می شود که نسبت به روزهای عادی 30 درصد افزایش دارد. اما باز هم من به مردم تاکید می کنم که قبل از حرکت حتما مسیر خود را بدانند تا از تردد در مراکز غیر ضرور خودداری کنند. به هرحال مردم باید بدانند که همه شهروندان به نوعی با ترافیک درگیرند بنابراین صبور باشند و با حوصله رانندگی کنند تا مشکلات بیشتری برای آنها پیش نیاید.البته تمام ترافیک آخر سال مربوط به سفرهای درون شهری برای خرید نیست بلکه تصادف و نقص فنی خودروها هم سبب این ترافیکها می شود که پلیس با این خودروها برخورد می کند.

بنابراین حجم ترافیک نسبت به سال قبل افزایش داشته است.چون سال قبل پلیس اعلام کرد که ترافیک تهران در اسفند 20 درصد افزایش داشته است؟

به هرحال این موضوع طبیعی است چون بر تعداد خودروها افزوده شده است،همچنین ممکن است عده ای سال قبل خودرو نداشتند که امسال خریداری کرده باشند. عدد مهم نیست و ما هرسال افزایش ترافیک را برای نیمه دوم اسفند پیش بینی می کنیم.


مانند سال قبل کنترلهای خاص ترافیکی در مقابل مراکز خرید دارید؟

بله. تمامی مراکز مهم، تجاری و پرترافیک و خیابان‏های منتهی به آنها شناسایی شده و طرح‏های ویژه ترافیکی در آن اجرا می‏شود.ما تاکید داریم که مردم برای حضور در مراکز خریدی مانند بازار حتما از وسایل عمومی مانند مترو استفاده کنند تا ترافیک در این مسیرها کمتر باشد. همچنین مراکز پرتردد و مراکز خرید به‌طور ویژه تحت نظارت و مدیریت قرار می‌گیرد و برای محدوده بازار تهران نیز طرح‌های ترافیکی خاصی درنظر گرفته شده است تا شاهد ایجاد گره‌های ترافیکی در این محدوده نباشیم.


چه جرایمی برای کسانی که سد معبر می کنند پیش بینی کردید؟

ماموران پلیس در این ایام با تخلفات رانندگی به ویژه توقف دوبله، پارک در محل غیرمجاز، سد معبر برخورد کرده و متخلفان اعمال قانون می شوند. همچنین تعداد جرثقیل‏های پلیس برای انتقال خودروهایی که اقدام به سد معبر کنند، افزایش یافته است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:khabaronline.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
ساخت ترقه به روش اینترنتی حادثه آفرید
تعیین حداقل مزد 92 در جلسه فردا شورای‌ عالی کار/ دستمزد چقدر افزایش می‌یابد
موسی صدر به دستور قذافی اعدام شد
بان‌ کی‌ مون:آزمایش هسته‌ای و تهدیدهای نظامی کره‌شمالی غیرقابل‌قبول است
احتمال 24 ماه شدن سربازی