زمانی که قانون واگذاری ۵۰ درصد درآمد پایدار شهرداری تهران به سایر شهرها تصویب شود شهر را طبقه طبقه می فروشند و بعد از آن هم سراغ فروش آسمان پایتخت برای تامین هزینه های شهر باید رفت.
 کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی شهر تهران طرحی را پیشنهاد داد تا 50 درصد از درآمدهای شهر تهران از محل مالیات بر ارزش افزوده به سایر شهرها واگذار شود.

این طرح در مجلس بررسی شد و دوباره به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.

انجام این طرح به کلان شهر تهران آسیب فراوانی وارد می کند و مهمترین آن فروش شهر است.

سید مناف هاشمی معاون سابق برنامه ریزی شهردار تهران معتقد است که با این اقدام درآمدهای پایدار رو به نابودی می رود.

وی ادامه داد در قانون آمده بود که سهم شهرداری‌ها در مالیات بر ارزش افزوده 3 و سهم دولت 5 تا پایان احکام برنامه پنجم(تا 2 سال آینده)باشد،این در حالی است که امسال سهم شهرداری‌های کشور 2.4 شده است.

وی با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شده که 50 درصد سهم شهرداری‌ها از درآمدهای ثابت‌شان به حساب سایر شهرها واریز شود، گفت: با این کار درآمدهای پایدار شهر در حال نابودی است.

معاون سابق برنامه‌ریزی شهرداری تهران اضافه کرد: این موضوع که عوارضی که مردم تهران پرداخت می‌کنند 50 درصد آن به سایر شهرها داده شود تصویب شده و همین موضوع به ضرر مردم است.

به گفته هاشمی اگر سایر شهرها مشکل دارند دولت باید به آنها کمک کند نه اینکه پول مردم تهران در آنجا هزینه شود.

این کارشناس مسائل شهری توضیحات بیشتری در این باره داد و گفت: بر اساس مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق در بودجه سال 92 که چند روز پیش تصویب شده 50 درصد عوارض موضوع ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده مردم شهر تهران کاهش یافته است و به حساب سایر شهرداری‌های کشور واریز می‌شود.

این کاندید دور چهارم شورای شهر اضافه کرد: این موضوع مغایر قانون شهرداری‌ها و مغایر احکام برنامه پنجم است و نباید این امر رخ دهد.

برخی از مسئولان شهری هشدار داده اند در صورتی که مجلس یاری نکند مجبورند برای تامین هزینه ها شهر را بفروشند.

حسین محمد پورزرندی معاون شهردار تهران در این باره گفت که  جای بسی خوشحالی دارد که این مصوبه رای نیاورد به کمیسیون تلفیق برگشت داده شد.

وی با اشاره به اینکه از سال 87 تاکنون سالانه 5 درصد به درآمدهای پایدار شهر تهران افزوده شده است تصریح کرد: هم اکنون 40 درصد از درآمدهای شهر تهران، درآمدهای پایدار است درحالیکه پیش از این از محل ساخت و ساز، تراکم‌فروشی بود.

معاون مالی شهردار تهران با اشاره به اینکه رشد غیرمنطقی شهرها به دلیل این است که درآمدهای شهر از محل ساخت و ساز و تراکم فروشی تامین می‌شود، تصریح کرد:‌ تنها با رشد درامدهای پایدار است که می‌توان به رشد شهر براساس چارچوب طرح تفصیلی و شهرسازی حرکت کنیم.

پورزرندی با اشاره به اینکه 27 کد درآمدی شهر تهران از محل ارزش افزوده است اعلام کرد: تصویب این مصوبه جای نگرانی دارد براساس ماده 73 قانون شهرداری‌ها ماده صد قانون برنامه پنجم توسعه و بند ب قانون تجمیع عوارض، پرداختن عوارض یک شهر به شهر دیگر مغایر قانون است و باید در همان مکان درآمدی هزینه شود حال چگونه می‌خواهیم مغایر با قانون مجلس این مصوبه را تصویب کنیم.

پورزرندی با اشاره به اینکه حذف 50 درصد از درامدهای پایدار اداره شهر را در بخش های مختلف از قبیل حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا،‌توسعه معابر و غیره  با مشکل مواجه می‌سازد، گفت:‌ درآمدزایی از محل ساخت و ساز و تراکم فروشی به صلاح شهر نیست شهر تهران برای هزینه‌های جاری و نگه داشتش به 2 هزار و 800 میلیارد تومان منابع نقدی نیاز دارد که تنها در خوش بینانه‌ترین حالت مبنی بر پرداخت قبوض مردم به شهرداری 8 درصد آن تامین می‌شود درحالی که بیش از 4 درصد منابع شهر از این محل است.

معاون شهردار تهران با اشاره به مخالفت فرمانداری با کمک شهرداری تهران به مناطق زلزله زده خاطرنشان کرد:‌ هر بار که شهرداری تهران لایحه کمک از درآمدهای شهر را به زلزله زدگان به شورا تقدیم می‌کند فرمانداری با بیان اینکه هزینه کردن عوارض شهر تهران در مکان دیگر غیر قانونی است مخالفت می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد؛ نمایندگان مردم تهران برای همیشه این مصوبه را منتفی کنند و اجازه ندهند شهر تهران خراب شود تا جای دیگری آباد شود اعلام کرد: با حذف 50 درصد، 900 میلیارد تومان از درامدهای پایدار شهر تهران حذف می‌شود این درحالی است که هیچ کدام از درآمدهای سوخت و کمک‌های یارانه‌ای به شهرهای بزرگ از سوی دولت پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه با شورای شهر و مجلس درحال رایزنی هستیم، خاطرنشان کرد: اگر این مصوبه بار دیگر در مجلس مطرح و تصویب شود باید منتظر باشیم تا درامد شهر تهران به شیوه گذشته از شهر فروشی باشد چراکه شهرداری ماموریت خدماتی دارد و ناچار است درآمدهای خود را به گونه ای تامین کند

پورزرندی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته شیب منفی در تراکم شهر تهران را شاهد هستیم، اعلام کرد:‌ برخی از نمایندگان شهرستان ها فکر می‌کنند درآمدهای شهر تهران بالا است این درحالی است که 50 درصد از درآمدهای شهر تهران غیرنقدی است و ما با مدیریت مالی موفق به کسب درآمد شده‌ایم.

وی در پایان از قانون 30 ساله درآمدهای پایدار شهرها که به مجلس نرسیده است؛ انتقاد کرد و گفت:‌ سال 61 قرار بود درآمدهای پایدار به مجلس برود که پس از گذشت 30 سال هنوز این کار عملیاتی نشده است و در بسیاری از شهرها شاهد شهر فروشی و تراکم فروشی هستیم.

همچنین برخی اعضای شورای شهر معتقدند که با واگذاری در آمد پایدار شهر تهران به سایر شهر به سمت آسمان فروشی هدایت می شویم. 

حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: حذف نیمی از درآمدهای پایدار شهر تهران شهرداری را به سوی آسمان فروشی هدایت می کند و شورا رایزنی هایی را با نمایندگان مجلس و وزارت کشور برای اصلاح این مصوبه انجام داده است.

وی ادامه داد: شهر تهران باید با درآمدهای پایدار اداره شود و وسعت تهران به این شکل و نادیده گرفتن قواعد شهر سازی در آن ناشی از تامین هزینه ها از تراکم فروشی است.

نائب رئیس شورای شهر تصریح کرد: زمانی که اعتبارات دولت به شهرداریها قطع و قرار شد شهرداریها روی پای خودشان بایستند و از محل کسب درآمدهای خود شهر را اداره کنند. شهر تهران به دلیل آن که درآمدهای پایدارش کفاف هزینه هایش را نمی داد به سوی تراکم فروشی رفته و درآمدهایی از فروش آسمان کسب کرد.

بیادی در ادامه گفت که مدیریت شهری در چند سال اخیر به سوی افزایش درآمدهای پایدار تغییر رویکرد داده بود  هر قانونی که تهران را از کسب درآمدهای پایدارش دور کند طبیعتا شهرداری را به سوی تراکم فروشی تشویق می کند.

واگذاری نیمی از درآمدهای پایدار شهر تهران به سایر شهرها ضربه بزرگی به تهران وارد می کند و در شهر هرج و مرج ایجاد می شود.

حمزه ‌شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر به فارس گفت که درآمدهای شهرداری را باید به سمتی ببریم که در قالب درآمدهای پایدار بتواند خدمات بهتری را در شهر به شهروندان ارائه کند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به درآمدهای پایدار در سطح شهر تهران شده است که همین امر منجر به رشد خدمات در شهر شده است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران بیان داشت: در صورتی که مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص واگذاری 50 درصد از درآمدهای شهرداری به سایر شهرها به تصویب نهایی برسد شاهد هرج و مرج در شهر خواهیم شد چرا که شهرداری برای تأمین هزینه‌های خود به سمت تراکم فروشی و فروش طبقات حرکت خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، این طرح فعلا به کمیسیون تلفیق برگشت داده شده تا اعضای کمیسیون دوباره این طرح را بررسی کند. در صورت تصویب این طرح شهرفروشی بیشتر می شود و مشکلات زیادی در تهران ایجاد خواهد شد.


 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com


مطالب داغ سایر بخشها:
اولین عکس‌العمل رئیس مجمع بعد از رد صلاحیت
درگیری خونین در مراسم عروسی
جزئیات تعویض و معادل‌سازی گواهینامه‌های رانندگی
نامه حسن خمینی به هاشمی درباره ردصلاحیت در انتخابات
شوک به بازار خودرو