امروزه ما در جامعه شاهد رفتار ویژه‌ای از گروه خاصی هستیم كه حاضرند خود را با دشواری‌های خاصی مواجه كنند تا نگرش اجتماعی نسبت به آنان به‌گونه‌ای شكل گیرد كه مورد توجه باشند.
 دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن صفت ذاتی گروه سنی جوانانی است كه برای ارضای خواسته‌های درونی خویش علاقه‌مندند كه مورد تحسین و توجه قرار گیرند.

ولی امروزه ما در جامعه شاهد رفتار ویژه‌ای از گروه خاصی هستیم كه حاضرند خود را با دشواری‌های خاصی مواجه كنند تا نگرش اجتماعی نسبت به آنان به‌گونه‌ای شكل گیرد كه مورد توجه باشند.

 اصل گمنامی انسان‌ها به علت بحران هویت و تغییر و تحولات شگرف فرهنگی كه ملاك‌ها و شاخص‌های تعیین پایگاه اجتماعی براساس امور مادی باشد، منزلت اجتماعی را مدل ماشین، محل اقامت و برندهای لباس و مسائلی از این دست تعیین می‌كند.

در دنیای غرب تعیین پایگاه اجتماعی شهروندان براساس مسائل اقتصادی و شاخص‌های روبنایی و سطحی قابل رویت عموم ساخته و پرداخته می‌شود. متاسفانه تهاجم فرهنگی در جامعه ما نیز شرایطی را فراهم ساخته كه گاهی ملاك جایگاه اجتماعی انسان‌ها نیز بر اینگونه ملاك‌ها و معیارها رقم می‌خورد.

انسان‌هایی كه تحت‌تاثیر این افكار و اندیشه‌ها هستند با مواجه شدن با اولین مشكل تلاش می‌كنند كه خود را متناسب با ذائقه‌های شهروندان سازگار كنند. به گونه‌ای خود را نشان دهند كه بتوانند مورد توجه قرار گرفته و با تحسین اجتماعی مواجه شوند. آنها آنگونه خود را می‌نمایانند كه واقعا نیستند و تلاش می‌كنند با به رخ كشیدن توانمندی‌های مالی كاذب خویش اعتماد دیگران را جلب كنند و از این رهگذر به اهداف خویش برسند.

به علت فشار عقده‌های فروخفته روانی دست به تلاش‌هایی می‌زنند كه افكار دیگران را تحت‌تاثیر رفتار خویش قرار دهند و در واقع بتوانند پایگاه اجتماعی خویش را ارتقا بخشند. وقتی شاخص‌ها و ملاك‌های تعیین پایگاه اجتماعی در جامعه ما نیز تحت‌تاثیر ملاك‌های غربی به سویی كشانده می‌شود كه صفرهای حساب پس‌انداز حرمت و احترام می‌آفریند، مدل ماشین عزت را به‌دنبال دارد یا آدرس منزل موجب توجه ویژه می‌گردد و پول و ثروت به عنوان تنها ملاك منزلت اجتماعی محسوب می‌شود.

اینگونه افراد تحت‌تاثیر چنین اندیشه‌هایی تلاش می‌كنند با اخذ انواع وام‌ها، كسب درآمدهای نامشروع و تلاش‌های بی‌وقفه برای فریب دیگران، طبقه اجتماعی خود را در افكار عمومی دگرگون ساخته و با توجه دیگران به خود مورد تكریم قرار گیرند. این در حالی است كه ملاك‌ها و معیارهای جامعه اسلامی برای تعیین پایگاه و منزلت شهروندان در جامعه كاملا متفاوت است.

قرآن تقوا را تنها شاخص تعیین رتبه اجتماعی معرفی كرده و همه ملاك‌ها و معیارهای قومی، قبیله‌ای، اقتصادی و مالی را رد كرده است. پس شایسته است سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی برای حاكم ساختن این اندیشه ارزشمند نزد افكار عمومی شرایطی را فراهم كنند كه تقوا و معنویت به عنوان تنها ملاك تعیین منزلت و پایگاه اجتماعی در جامعه ما به عنوان تفكر قالب و اندیشه برتر قرار گیرد. در چنین حالتی بخش اعظمی از مشكلات و گرفتاری‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه ما حل خواهد شد.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tehrooz.com

مطالب پیشنهادی :
96 بار عمل کردم ،من را نجات دهید
ابهام پرداخت یارانه نقدی در سال آینده
دیدار ظریف با معاون وزیر خارجه روسیه
زمان ثبت‌ نام کنکور سراسری 93 دور دوم اعلام شد
مصاحبه ای کامل با ظریف درباره همه چیز