مردم آجیل خارجی می خرند
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور گفت: خوشبختانه امسال از نظر تولید آجیل و خشکبار وضعیت خوبی داشته ایم.
در اثرسیاست های غلط متاسفانه اکنون شاهد به فروش نرفتن گردوی ایرانی هستیم به طوری که این محصول روی دست کشاورز وتولید کننده مانده است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور گفت: خوشبختانه امسال از نظر تولید آجیل و خشکبار وضعیت خوبی داشته ایم.

علیرضا ارزانی ممقانی با بیان این مطلب به خبرنگار ما اظهار داشت:متاسفانه واردات غیر قانونی و حتی قانونی سبب شده تا ضربات جبران ناپذیری به آجیل وخشکبار تولید داخل وارد آید.
وی تصریح کرد: در چند سال گذشته شاهد واردات بی رویه برخی از انواع خشکبار در کشور بودیم به طوریکه سبب شده تا آجیل ایرانی طرفداران خود را در داخل کشور از دست بدهد.

وی ادامه داد: در اثرسیاست های غلط متاسفانه اکنون شاهد به فروش نرفتن گردوی ایرانی هستیم به طوری که این محصول روی دست کشاورز وتولید کننده مانده است.

ارزانی گفت: با توجه به هزینه های جاری و همچنین خشکسالی در سطح وسیع، قیمت تمام شده محصولات داخلی بالاست و ما توان رقابت با محصولات خارجی را نداریم.

وی افزود: واردات بی رویه سبب شده تا به صنعت خشکبار کشور لطمات جبران ناپذیری وارد شود ومحصولات داخلی که با زحمت بسیار فراوان تولید می شوند نمی توانند با نمونه های خارجی رقابت کنند.

ارزانی بیان کرد:محصولات خارجی دارای شکل ظاهری بهتری نسبت به مشابه داخلی هستند و همین مساله سبب شده تا خریداران ترجیح دهند ازخشکبار خارجی که دارای شکل بهتر و قیمت ارزان تر هستند استقبال کنند در حالی که می توان مدعی شد این محصولات ازکیفیت بالایی برخوردار نیستند .

وی در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار ما خاطر نشان کرد: اگر این وضعیت ادامه یابد حتم بدانید که در سال های آینده کشاورزان تمایلی برای تولید خشکبار نخواهند داشت و جایگاه خوب خود را در جهان از دست خواهیم داد.

وی عنوان کرد: با وجود تولید مناسب خشکبار در داخل شاهد واردات تخمه آفتابگردان از کانادا، آرژانتین، چین و ازبکستان؛ بادام زمینی ازهند و چین؛گردو و بادام از شیلی، کانادا، آمریکا و چین هستیم . در صورتی که می توان به حمایت ازکشاورزان محصولاتی به مراتب با کیفیت تر و بهتر تولید کرد.

وی ادامه داد: با توجه به تاکیدات رهبری برای بی نیازی ازصادرات نفت ، می توان بسترهای لازم را برای صادرات خشکبار و آجیل فراهم کرد و به درآمدزایی مناسب ارزی نیز رسید.
ارزانی در ادامه گفت: ایران در زمینه تولید خشکبار و آجیل رتبه های یک تا پنج جهان را در اختیار دارد بنابراین زیبنده نیست که واردات در این بخش داشته باشیم.




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:fardanews.com

مطالب پیشنهادی :
کاترین روز گذشته ۳ قلو زایید
مسجد جامعی در حال خیاطی + عکس
زندگی عروس 15 ساله در یك قدمی مرگ
آژانس اتمی ادعای رویترز درباره ایران را رد کرد
زمان پرداخت حقوق اسفند کارمندان