چرا بچه دار شدن در بین ایرانی ها اینقدر کم شده است
همچنین مشخص شد که 370 هزار زن در سن باروری با فوت همسرخود، 10 هزار فرصت فرزند آوری را از دست داده اند
مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال، گفت: سالانه 410 هزار فرصت فرزند آوری در میان زنان هرگز ازدواج نکرده ، 10 هزار فرصت در اثر فوت همسر و 20 هزار فرصت در اثر طلاق همسر از بین می رود.

علی اکبر محزون با اشاره به اینکه در بحث جمعیتی از مرحله ثبات خارج شده و به مرحله گذار رسیده ایم، گفت: آمارها نشان می دهد که بحث های تحولات جمعیتی به خصوص ازدواج، طلاق، فرزند آوری و... با مسائل فرهنگی، نگرش افراد به خانواده و بحث سبک های زندگی امروزی گره خورده است.

وی افزود: در بحث های جمعیتی یک گذار داریم یعنی از یک مرحله با ثبات خارج و به مرحله گذار می رسیم و بعد باید منتظر باشیم تحولات که تمام شد دوباره به مرحله ثبات بعدی برگردیم و یک گذار نیز در خانواده وجود دارد بطوریکه آمارها نشان می دهد که در حال حاضر از حالت ثبات خارج شده ایم.

به گفته مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال، جامعه شناسان عنوان می کنند که نه تنها دنیا وارد مرحله گذار خانواده شده بلکه ایران نیز متاسفانه از سال 89 وارد این مرحله شده است. هدف ما این است که به ثبات در خانواده و تعادل برسیم.

وی با اشاره به اینکه با وجود بحث گذار خانواده فرصت هایی وجود دارد که نتیجه آن مثبت خواهد بود، تاکید کرد: با آگاهی بخشی خانواده ها بالا می رود در زمینه فرزند آوری و آسیبهای تک فرزندی نیز وقتی اطلاعات داده می شود در تصمیم خود تجدید نظر می کنند و در نهایت منجر به افزاش فرزندان می شود و فرصتهایی نیز هستند که چنانچه به موقع رسیدگی نشود به فرصت سوزی تبدیل می شوند مانند فرصتها و طرحهایی که هم اکنون وجود دارد و چنانچه دیر اجرایی شود باعث بروز مشکلاتی خواهد شد .

محزون به آخرین سرشماری مرکز آماز ایران اشاره کرد و گفت: تحلیل های انجام شده نشان می دهد که در میان زنان 15 تا 49 سال که پتانسیل بالقوه برای باروری دارند 6 میلیون و 660 هزار نفر هرگز ازدواج نکرده اند و فرصت فرزند آوری 410 هزار نوزاد که می توانست از این زنان متولد شود از دست رفته است. این آمارها با محاسبه الگوی فعلی نرخ باروری که 1.7 تا 1.8 بوده و در حال حاضر زیر سطح جانشینی قرار داریم محاسبه شده است.

وی گفت: ازدواج زنان هرگز ازدواج نکرده در سن باروری، فرصتی است که می تواند با برنامه ریزی های لازم و ارائه تسهیلات و رفع موانع و همچنین مواردی که سیاستهای کلی جمعیت در نظر گرفته شده در زمینه فرزند آوری به بالفعل تبدیل کرد.

مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه سالانه 155 هزار طلاق در کشور ثبت می شود که پیشگیری از آن می تواند باعث شود خانواده ها به فرزندآوری روی آورند ، تاکید کرد: بر این اساس سالیانه 10 هزار فرصت فرزندآوری به واسطه طلاق هایی که انجام می شود از دست می رود.

وی به بخش دیگری که منجر به عدم فرزند آوری می شود اشاره کرد و گفت: بخشی از ازدواج های دفعات دوم به بعد که بعد از فوت همسر و طلاق انجام می شود هم باعث فرصت سوزی در فرزند آوری می شود.

محزون با تاکید بر اینکه 3.4 درصد ازدواج سالانه مردان و 2.5 درصد ازدواج سالانه زنان بعد از فوت همسر یا طلاق انجام می شود، اظهار داشت: همچنین مشخص شد که 370 هزار زن در سن باروری با فوت همسرخود، 10 هزار فرصت فرزند آوری را از دست داده اند.

وی تاکید کرد: همچنین 349 هزار زن در سن 15 تا 49 سالگی که بر سر طلاق همسر خود را از دست داده اند فرصت های فرزندآوری در میان آنها از بین رفته به طوری که براساس آمارها 20 هزار فرصت سالانه تولد در میام این زنان از بین رفته است.

به گفته مدیرکل مطالعات آمار ثبت احوال، در مجموع 440 هزار فرصت فرزند آوری و ظرفیت بالقوه ای در اثر زنان هرگز ازدواج نکرده فوت همسر و طلاق وجود دارد که سالانه از بین می رود.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com
منبع: mehrnews.com

مطالب پیشنهادی:
طلاق زن دوم بعد از آشتی با زن اول!!!
آقای مهدوی دل خوشی از آقای هاشمی نداشتند!
قرارداد جدید شرکت پژو با ایران
نتانیاهو: جلوی توافق هسته ای را گرفتیم
استیضاح وزیر کشور کلید خورد!!!