روحانی: بیماری و بیکاری دو معضل بزرگ اجتماعی است
وی تصریح کرد: بیمه همگانی، همه عدالت نیست اما قطعا بخشی از عدالت است، بیمه همگانی همه رضامندی جامعه نیست اما بخشی از رضامندی و خواست جامعه است.
رییس جمهوری با بیان این که فرصت برابر برای مردم به مفهوم اجرای عدالت اجتماعی است، گفت: بیمه همگانی، همه عدالت نیست اما قطعا بخشی از عدالت است، در کنار اجرای طرح تحول سلامت باید همگانی کردن بیمه در دستور کار قرار گیرد.

 حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» در جشن بیمه سلامت همگان با تاکید بر افزایش کیفیت و کارایی دفتر بیمه، افزود: دفترچه بیمه سلامت همگانی و دور کردن رنج بیماری آغاز برنامه های رفاه اجتماعی دولت است.

وی تصریح کرد: بیمه همگانی، همه عدالت نیست اما قطعا بخشی از عدالت است، بیمه همگانی همه رضامندی جامعه نیست اما بخشی از رضامندی و خواست جامعه است.

رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: در نیکی، خوبی و رفاه باید دست یکدیگر را بگیریم، بی تردید کشور هم توسط اراده مردم اداره می شود و هم با دستان پرتوان آنها چرخ جامعه به حرکت درمی آید. دولت اگر موفق باشد باید بتواند به خوبی نماینده مردم باشد.

رییس قوه مجریه ادامه داد: این نکته اساسی را مردم ما باور دارند و ان شاءالله همه مسوولان هم باور خواهند کرد که حکومت و کشور از آن مردم است و همه مسوولان بدون استثنا خادمان مردم هستند، چرا که در جمهوری اسلامی ایران مشروعیت از خدمت به مردم نشات می گیرد.

روحانی همچنین گفت: اگر خدای نکرده فرد مسوولی در انجام خدمت به مردم قصور یا تقصیری روا بدارد مشروعیت کار او زیر سوال می رود، همه کار دولت این است که به مردم خدمت کند و مردم از حاکمیت و حکومت رضامند باشند.

وی با بیان این که رضایت مردم از چند اصل نشات می گیرد، اظهارداشت: اولین اصل اجرای عدالت است، مردم باید احساس کنند در پیشگاه قانون و حاکمیت، در برابر خزانه دولت و اجرای امور حاکمیتی مساوی هستند.

** بیماری و بیکاری دو معضل بزرگ اجتماعی

رییس جمهوری با بیان این که بیماری و بیکاری دو مشکل رنج آور جامعه ما است افزود: این دو معضل بزرگ اجتماعی است و درست است که دومی مهم تر است اگر دومی درست شود، اولی هم حل و فصل می شود اما موضوع بیماری از یک نظر از بیکاری مهم تر است چرا که بیکار سالم می تواند با کمک استعداد و مهارت های خود روی پای خود بایستد و البته دولت و دیگران هم باید کمک کنند اما در بیماری ، رنج و درد طاقت فرسا وجود دارد.

روحانی، کار پزشکی و خدمت به بیماران را اقدامی مقدس توصیف کرد و ادامه داد: از آغاز رسیدگی به بیمار یعنی تحت پوشش قرار دادن مردم در بیمه تا درمان و ترخیص کار لذت بخش اما سخت است همه آنهایی که تلاش می کنند که بیمارستان سرپا بماند، می بینند که یک نفر با رنج و ناامیدی وارد بیمارستان شده و با سلامت و دنیای امید بازمی گردد که اگر اسم آن را تولد دوباره بگذاریم در بسیاری از موارد سخنی به گزاف نگفته ایم.

وی با یادآوری روند رسیدگی به بیمار در گذشته ادامه داد: وقتی بیمار وارد بیمارستان می شد بلایی برسرش می آمد که بیماری را فراموش می کرد، چون به محض ورود فهرستی از دمپایی و ملحفه گرفته تا نخ و سوزن و دارو و سفارش هایی که برای مراجعه به بخش های تشخیصی سطح شهر دریافت می کرد.

رییس جمهوری ادامه داد: ورود به بیمارستان اول دربه دری بود از بقالی سر کوچه تا فروشنده های تجهیزات پزشکی و مراکز تشخیصی باید خرید می کرد و وقتی که دفترچه بیمه را ارایه می کرد بیمارستان می گفت می دانی که چه قدر باید پرداخت کنی؟ بعضی بیماران حتی مرگ را طلب می کردند و خواستار بازگشت به خانه هایشان بودند.

روحانی تصریح کرد: دولت، این شرایط برخورد با بیمار را تحقیر مردم می دانست که خارج از معیارهای اسلامی و انسانی بود البته در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز مردم در صف های طولانی برای انجام خدمات درمانی در بیمارستان های دولتی هستند این مشکل، مشکل بزرگی است.

وی افزود: در سفر امسال برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل بسیاری از سران کشورهای اروپایی سوال کردند که چگونه توانستید در ساماندهی امر سلامت موفق شوید چون همان کشورها سالیان درازی شعار داده اما موفق نشده اند.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: با تلاش کارگزاران نظام و حمایت ملت بزرگ ایران کار بزرگی شروع شد و در حال انجام است و وقتی بعد از اجرای طرح برای عیادت به بیمارستان ها مراجعه کردیم بدون استثنا شاهد بودیم که مردم احساس رضایت کردند و در روزهای اول اجرای این طرح بعضی از بیماران باورشان نمی شد که نباید هزینه ای پرداخت کنند.

روحانی تاکید کرد: کار بسیار بزرگ و ارزشمندی آغاز شده است و همه می دانیم که مهم تر از شروع یک کار مهم و خوب ادامه دادن و تکمیل آن کار خوب است؛ طرح تحول سلامت را باید ادامه دهیم و نواقص آن را برطرف کنیم.

وی با بیان این که برای تکمیل این طرح مردم باید حضور داشته باشند و کمک کنند، افزود: مردم امروز برای ساخت و تجهیز بیمارستان ها قدم برداشته اند و دولت در هیچ کاری بدون همکاری مردم موفق نخواهد بود مردم باید دولت را هدایت کنند و در کنار حمایت نقد هم انجام شود چرا که نقد را نوعی حمایت می دانیم.

وی یادآور شد: اساس کار این دولت خشنودی مردم و رضایت خداوند است، در کنار اجرای طرح تحول سلامت باید همگانی کردن بیمه در دستور کار قرار گیرد.

** تمام ایرانیان صاحب دفترچه بیمه درمانی شدند

رییس جمهوری با بیان این که در آغاز کار دولت یازدهم آمار دقیقی از افراد فاقد بیمه وجود نداشت، خاطرنشان کرد: اختلاف آمار از 5 میلیون نفر تا 13 میلیون نفر بود که با ارزیابی های انجام شده 9 میلیون نفر مبنا قرار گرفت و کار آغاز شد و اینجا اعلام کردند که تا کنون 9 میلیون نفر ثبت نام کرده و 8 میلیون و یک نفر دفترچه دریافت کرده اند.

روحانی افزود: در حال حاضر به نقطه ای رسیده ایم که می توانیم بگوییم خوشبختانه تمام ایرانیان صاحب دفترچه بیمه درمانی هستند، این افتخار برای شما ملت ایران است و دولت به عنوان خادم مردم خودش را در این افتخار سهیم و شریک می داند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: علاوه بر ادامه طرح سلامت و بیمه همگانی دو کار دیگر باید انجام شود که یکی از آنها افزایش کیفیت و کارایی دفترچه بیمه است؛ حال که دفترچه را داریم باید ببینیم تا کجا این دفترچه ها کارساز است دفترچه بیمه درمانی باید ارزشمندتر شود و کارایی آن افزایش یابد.

وی ادامه داد: باید پوشش داروهای تحت پوشش بیمه را گسترش دهیم و انواع بیماری ها و حتی آنهایی که به عنوان بیماری ضروری شناخته شده اند، بتوانند به تدریج از بیمه بهره مند شوند.

رییس جمهوری، تلاش در امر بهداشت را دومین اقدام در کنار اجرای طرح سلامت بیان کرد و گفت: بهداشت بر درمان مقدم است و آموزش و فرهنگ در بهداشت اول است. فرهنگ جامعه را باید ارتقا دهیم و اساسا بخشی از دستورات اسلام به بهداشت اختصاص دارد و برای سلامت جامعه آمده است.

روحانی تاکید کرد: ما باید در امر سلامت و بهداشت کوشا باشیم و آموزش بهداشت را از دبستان آغاز کنیم رسانه ملی و رسانه های دیگر هم باید فعال شوند گاهی یک دستورالعمل کوچک ما را از بیماری باز می دارد.

وی در ادامه سخنان خود همگانی کردن دفترچه بیمه سلامت را آغاز برنامه های رفاه اجتماعی دولت دانست و خاطرنشان کرد: دولت در زمینه فقر غذایی هم اقدامات خوبی داشته و تا کنون 11 میلیون نفر تحت پوشش یارانه کالایی قرار دارند که سالی چند نوبت به آنها پرداخت می شود.

وی به توزیع شیر در مدارس به منظور رشد مناسب کودکان هم اشاره کرد و گفت: اگر این مسیر ادامه یابد هم عدالت و هم رضایت مردم به دست خواهد آمد و اعتماد عمومی، سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم در همه عرصه ها را به دنبال خواهد داشت.

رییس جمهوری در پایان سخنان خود از سفرای کشورهای خارجی شرکت کننده در این جشن تشکر کرد.

روحانی همچنین از مسوولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت قدردانی کرد.

رییس جمهوری در جشن بیمه سلامت همگانی به هشت میلیون و یکمین نفر دفترچه بیمه سلامت اهدا کرد.

این جشن به دلیل برخورداری حدود 8 میلیون نفر از خدمات بیمه سلامت که تا پیش از این، تحت پوشش بیمه نبوده اند، برگزار شد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: irna.ir

 مطالب پیشنهادی:
روحانی در جشن ملی بیمه سلامت حضور یافت
جدیدترین جنایت داعش+عکس(16+)
طلاق اجباری توسط داعش!
این بار داعش پاها را قطع می کند(18+)
پیام ویدئویی گروه تروریستی داعش خطاب به آمریکا!